Udostępnij

Kolejny odcinek dieselgate. Audi musi wycofać samochody ze sprzedaży

22.01.2018

Niemiecki Federalny Urząd Motoryzacji wykrył, że firma Audi instalowała w swoich najnowszych silnikach Diesla niedozwolone oprogramowanie służące do kontroli emisji spalin. W związku z tym musi wycofać z rynku blisko 127 tys. aut.

Chodzi o samochody z dieslami z serii A4, A5, A6, A7, A8 oraz SUV-y Q5 i Q7. Jak podaje agencja dpa, w samych Niemczech sprawa dotyczy ponad 77,6 tysięcy aut.
Audi należy do koncernu Volkswagen, który, jak wiadomo, od dawna ma problemy z emisjami spalin. Sprawa dieselgate ciągnie się od 2015 roku, kiedy firma przyznała, że ​​11 milionów jej pojazdów na całym świecie zostało wyposażonych w takie oprogramowanie i zgodziła się na opłacenie rozliczeń w wysokości 15 miliardów dolarów.
O co chodzi w tym przekręcie?
System kontroli silnika w wymienionych modelach jest zaprogramowany tak, by włączać mechanizmy redukcji emisji zanieczyszczeń podczas testów. W trakcie normalnej jazdy wyłączają się, a emisja zanieczyszczeń zwiększa się nawet o 40 razy.
Federalny Urząd Motoryzacji zagroził, że unieważni pozwolenie na sprzedaż najnowszej generacji samochodów z linii A8,  jeśli Audi nie wycofa modeli z niedozwolonym systemem.
Firma wydała oficjalne oświadczenie, w którym czytamy: „Począwszy od roku 2016, przeanalizowano wszystkie dane oraz zbadano wszystkie możliwe kombinacje silników i skrzyń biegów. W procesie tym, Audi ściśle współpracowało z władzami, w szczególności z niemieckim Federalnym Urzędem Transportu Samochodowego (KBA), i raportowało im stan przeglądu. Całościowy pakiet środków naprawczych zawiera również rozwiązania zaproponowane dobrowolnie przez Audi. Część z nich została już władzom przekazana, a zaproponowane środki naprawcze ujęte w ich decyzjach. Audi zdaje sobie sprawę, że śledztwo KBA nie zostało jeszcze zakończone. Jeśli dochodzenie oznaczać będzie kolejne konsekwencje, Audi oczywiście w ramach programu modernizacyjnego jednostek EU5/EU6 jak najszybciej wdroży wymagane rozwiązania techniczne, mając na uwadze przede wszystkim dobro swoich klientów.”
Tymczasem według najnowszych doniesień, wizerunek  koncernu nie ucierpiał przez aferę dieselgate. Jak podaje „Rzeczpospolita”, w 2017 r. sprzedał na świecie 6,23 mln pojazdów tylko marki Volkswagen, osiągając rekord dzięki popytowi w obu Amerykach i w Chinach, co pokryło dwu i pół procentowy spadek w Europie Zachodniej.
Cała grupa, według nieoficjalnych szacunków, sprzedała w 2017 roku ponad 10 milionów samochodów, co stawia ją na pierwszym miejscu rankingu producentów aut. Koncern zarobił 220 miliardów dolarów.
Tuż po pierwszym skandalu w 2015 roku również nie zanotowano spadku. Wręcz przeciwnie – sprzedaż wzrosła o 3,8 proc.
Do Volkswagena, oprócz głównej marki oraz Audi, należą także Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, SEAT, Skoda Auto, Scania, MAN oraz Porche.
 
Zdjęcie: pixabay

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.