Udostępnij

Kolejny odcinek dieselgate. Audi musi wycofać samochody ze sprzedaży

22.01.2018

Niemiecki Federalny Urząd Motoryzacji wykrył, że firma Audi instalowała w swoich najnowszych silnikach Diesla niedozwolone oprogramowanie służące do kontroli emisji spalin. W związku z tym musi wycofać z rynku blisko 127 tys. aut.

Chodzi o samochody z dieslami z serii A4, A5, A6, A7, A8 oraz SUV-y Q5 i Q7. Jak podaje agencja dpa, w samych Niemczech sprawa dotyczy ponad 77,6 tysięcy aut.
Audi należy do koncernu Volkswagen, który, jak wiadomo, od dawna ma problemy z emisjami spalin. Sprawa dieselgate ciągnie się od 2015 roku, kiedy firma przyznała, że ​​11 milionów jej pojazdów na całym świecie zostało wyposażonych w takie oprogramowanie i zgodziła się na opłacenie rozliczeń w wysokości 15 miliardów dolarów.
O co chodzi w tym przekręcie?
System kontroli silnika w wymienionych modelach jest zaprogramowany tak, by włączać mechanizmy redukcji emisji zanieczyszczeń podczas testów. W trakcie normalnej jazdy wyłączają się, a emisja zanieczyszczeń zwiększa się nawet o 40 razy.
Federalny Urząd Motoryzacji zagroził, że unieważni pozwolenie na sprzedaż najnowszej generacji samochodów z linii A8,  jeśli Audi nie wycofa modeli z niedozwolonym systemem.
Firma wydała oficjalne oświadczenie, w którym czytamy: „Począwszy od roku 2016, przeanalizowano wszystkie dane oraz zbadano wszystkie możliwe kombinacje silników i skrzyń biegów. W procesie tym, Audi ściśle współpracowało z władzami, w szczególności z niemieckim Federalnym Urzędem Transportu Samochodowego (KBA), i raportowało im stan przeglądu. Całościowy pakiet środków naprawczych zawiera również rozwiązania zaproponowane dobrowolnie przez Audi. Część z nich została już władzom przekazana, a zaproponowane środki naprawcze ujęte w ich decyzjach. Audi zdaje sobie sprawę, że śledztwo KBA nie zostało jeszcze zakończone. Jeśli dochodzenie oznaczać będzie kolejne konsekwencje, Audi oczywiście w ramach programu modernizacyjnego jednostek EU5/EU6 jak najszybciej wdroży wymagane rozwiązania techniczne, mając na uwadze przede wszystkim dobro swoich klientów.”
Tymczasem według najnowszych doniesień, wizerunek  koncernu nie ucierpiał przez aferę dieselgate. Jak podaje „Rzeczpospolita”, w 2017 r. sprzedał na świecie 6,23 mln pojazdów tylko marki Volkswagen, osiągając rekord dzięki popytowi w obu Amerykach i w Chinach, co pokryło dwu i pół procentowy spadek w Europie Zachodniej.
Cała grupa, według nieoficjalnych szacunków, sprzedała w 2017 roku ponad 10 milionów samochodów, co stawia ją na pierwszym miejscu rankingu producentów aut. Koncern zarobił 220 miliardów dolarów.
Tuż po pierwszym skandalu w 2015 roku również nie zanotowano spadku. Wręcz przeciwnie – sprzedaż wzrosła o 3,8 proc.
Do Volkswagena, oprócz głównej marki oraz Audi, należą także Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, SEAT, Skoda Auto, Scania, MAN oraz Porche.
 
Zdjęcie: pixabay

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.