Udostępnij

Koniec z poselskimi przywilejami. Zapłacą, poczekają na spóźniony pociąg i może wrócą na ziemię [OPINIA]

05.01.2023

Dopóki polscy posłowie będą latać po kraju, jak rosyjscy czy katarscy oligarchowie, dopóty nie rozwiążemy problemów z wykluczeniem komunikacyjnym w naszym kraju. Być może koniec z poselskimi przywilejami sprawi, że wycieczka pociągiem z Warszawy do Krakowa dla 4 os. rodziny nie będzie kosztowała już 1,2 tys. złotych. Taniej wychodzi samolotem z przesiadką w Gruzji.

Niedawno opublikowano kolejny ranking poselskich lotów i kolejny raz nóż się w kieszeni przeciętnego człowieka otwiera. Dziennikarze Interii regularnie sprawdzają kto lata najwięcej. W odpowiedzi słyszą na przykład, że się biednych posłów czepiają. Najbiedniejsi są oczywiście parlamentarzyści ze Szczecina.

Grzegorz Napieralski (KO) – 291 lotów, Sławomir Nitras (KO) – 284 loty, Robert Kropiwnicki (KO) i Jacek Protasiewicz (PSL) – 269 lotów. Tak wygląda podium. Skarżą się, że podróż pociągiem długa. Więc latają. W swoich utyskiwaniach, każdy z nich, jak jeden mąż, zawyżył czas podróży pociągu uzasadniając pokrętnie kilkaset swoich lotów na wspomnianej trasie. Gdyby jednak musieli poświęcić te 6,5 godziny na podróż do swojej pracy, to być może mieszkańcy Szczecina i okolic mieliby już dziś szybsze połączenie do stolicy. Albo mieliby szybkie połączenie „znów” – w 2016 podróż trwała poniżej 5 godzin. Mieliby, bo ktoś by o to połączenie zadbał. No ale można lecieć. Za darmo, tzn. „za nasze” i tylko 50 minut.

Pomijając fakt, że za luksusy kilkuset posłów zapłaciliśmy w zeszłym roku ponad 11 mln złotych, to zjawisko jest niebezpieczne z innego powodu. Ludzie, którzy mają rządzić tym krajem i powodować, że jest on lepszy do życia, po prostu bujają w obłokach. Dosłownie i w przenośni. Odklejeni od codziennych problemów Kowalskiego i Kowalskiej wożą cztery litery zapakowane w eleganckie garnitury. Taksóweczka, lotnisko, taksóweczka, Sejm. I tak w kółko.

Z Krakowa do Warszawy taniej przez Gruzję

Dopóki szeregowy poseł nie utknie na jednym z naszych uroczych dworców, bo pociąg znad morza do Rzeszowa jest akurat opóźniony o 176 minut (a „opóźnienie może ulec zmianie”!), dopóty nad problemem polskiej kolei się nie pochyli. Bo przecież jego to nie dotyka. Dopóki poseł czy posłanka nie zapłacą dwóch stów za bilet na najpopularniejszej z tras, czyli Kraków-Warszawa, dopóty będą zgadzać się na horrendalne podwyżki w PKP. Właśnie wskoczyły kolejne. Drożej jest o prawie 20 proc.

Kraków-Warszawa to zresztą ulubiona trasa, uwaga, uwaga: wiceministra klimatu i środowiska, Edwarda Siarki. Oczywiście nie ta kolejowa. Samolotem, wiceminister leciał w ubiegłym roku 208 razy. I był bardzo zdziwiony, gdy dziennikarzy to zdziwiło. Pociągiem do Warszawy można z Krakowa pojechać w nieco ponad 2 godziny. No ale można też lecieć. Za darmo. To znaczy „za nasze”.

Ciekawą obserwacją na temat podwyżek cen biletów w PKP podzielił się jeden z moich znajomych. Okazało się, że zarówno z Katowic, jak i z Krakowa, taniej (i w podobnym czasie!) można dostać się do Warszawy z przesiadką w… Gruzji. To nie żart:

 class=

Koniec z poselskimi przywilejami

Czas skończyć z przywilejami poselskimi. Niech płacą tyle co przeciętny mieszkaniec kraju, niech spędzają tyle samo czasu w podróży, niech czekają na opóźnione pociągi, albo zagubione bez wieści busy regionalne, niech walczą o to, aby zewsząd było szybko i przystępnie cenowo. Do takiej pracy sami się zgłosili!

Jeśli potrzebują szanowni parlamentarzyści inspiracji, to daleko nie trzeba szukać. Weźmy na ten przykład Niemców. Wiem, ryzykowne… Ale jednak działa. Po gigantycznym sukcesie wakacyjnego biletu po 9 euro, właśnie zaproponowano nową, korzystną taryfę. Za miesiąc podróży po swoim kraju, międzymiastowych i lokalnych, nasi zachodni sąsiedzi zapłacą… 49 euro.

Zdjęcie: Martyn Jandula/Shutterstock

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.