Udostępnij

Kopcące wycieczkowce wciąż dużym problemem. Tylko 20 procent portów podłączonych do sieci [DANE]

24.07.2025

Wycieczkowce wciąż zatruwają powietrze w miastach portowych. – Rozwiązaniem jest elektryfikacja portów, jednak zaledwie cztery z 30 największych europejskich portów wybudowały większość potrzebnej infrastruktury. Świnoujście wśród liderów, Gdańsk i Szczecin – maruderów – przekonują autorzy najnowszego raportu, który analizuje ten problem.

Statki nadal są napędzane za pomocą oleju opałowego. To z tego powodu w wielu portach generowane są liczne zanieczyszczenia, bo nawet gdy statki cumują, przeważnie korzystają z własnych generatorów napędzanych olejem opałowym.

W portach dochodzi więc do znacznego zanieczyszczania środowiska. Dotyczy to takich substancji jak tlenki siarki (SOx), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe (PM), które szkodzą zdrowiu ludzi.

Fot. Statki wycieczkowe zacumowane w porcie morskim w Helsinkach. Źródło: Nadya So/Shutterstock

Miejskie porty będą zelektryfikowane?

Na zlecenie organizacji Transport and Environment (T&E) przeprowadzono badanie „Odłączone porty europejskie: stan infrastruktury zasilania lądowego„. Analizę przeprowadziła firma DNV w zespole niezależnych ekspertów. Opracowanie wykazało, że już teraz można uniknąć wielu zanieczyszczeń w portach, jednak tylko w 20 proc. głównych portów na obszarze Unii Europejskiej zainstalowano przyłącza do sieci elektrycznej.

Sama obecność przyłączy elektrycznych w portach mogłaby przyczynić się do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez statki. Szacuje się, że całkowita roczna emisja mogłaby spaść nawet o jedną piątą. W sektorze morskim byłoby to ponad 6 proc. Statki wycieczkowe stoją w portach znacznie dłużej niż kontenerowce. Badacze obliczyli, że ich emisje CO₂ mogą być nawet sześciokrotnie wyższe. Przykładowo: wycieczkowiec Azura, należący do firmy Carnival, przewozi 3500 turystów. Tylko w europejskich portach wyemitował do atmosfery 22 800 ton CO₂.

– Tylko cztery porty na obszarze Unii Europejskiej – w Algeciras, Livorno, Świnoujściu i Valletcie jako jedyne zainstalowały lub zakontraktowały ponad połowę wymaganych instalacji – mówi Wojciech Makowski z T&E Polska.

Rys. Statki pasażerskie emitują rocznie ponad dwa razy więcej CO₂ niż kontenerowce. W przypadku statków wycieczkowych emisje są nawet sześciokrotnie wyższe. Tylko w 2023 roku statek Azura wyemitował w portach UE aż 22 800 ton CO₂. Źródło: MRV 2023 v4.2 / T&E

Wiele portów morskich zwleka z elektryfikacją. „Zawodzą mieszkańców i pasażerów”

T&E apeluje do UE o przyspieszenie wdrożenia przepisów dotyczących zasilania wycieczkowców z lądu do 2028 r. Do tego czasu miałaby zostać przeprowadzona elektryfikacja portów na całym terenie Unii Europejskiej.

Wojciech Makowski podkreśla, że porty w Gdańsku, Antwerpii, Dublinie i Lizbonie cały czas nie mają przygotowanej jakiejkolwiek infrastruktury do zasilania z sieci elektrycznej. Ponadto, nie jest ona jeszcze należycie zapewniona w portach Rotterdamu, Barcelony, Walencji, Bremerhaven i Hawru.

Dodatkowo, jak wskazuje ekspert T&E – są porty, które nie dostarczyły badaczom żadnych danych w wyznaczonym terminie. Należą do nich: Marsylia, Dunkierka, Tallin, Kopenhaga/Malmö, Porto-Leixões, Gdynia, Helsinki, Warna, Pireus, Helsingborg, Ploče, Limassol i Marsaxlokk.

– Porty zawodzą lokalnych mieszkańców i pasażerów, pozwalając na niepotrzebne zanieczyszczenie środowiska. Technologia przyłączy elektrycznych jest dostępna. Z dnia na dzień zmniejszyłaby wpływ portów na lokalne zanieczyszczenie powietrza i klimat. W przypadku statków, które spędzają dużo czasu przy nabrzeżach, takich jak statki wycieczkowe, podłączenie do sieci byłoby dużą zmianą – powiedziała Inesa Ulichina, specjalistka ds. transportu morskiego w T&E.

400 tys. przedwczesnych zgonów rocznie

Organizacja apeluje do UE o przeznaczenie większych środków na elektryfikację portów. Postuluje również o zaostrzenie norm dla wszystkich statków – nie tylko dla wycieczkowców i kontenerowców cumujących w portach.

Środki finansowe pozyskane z UE mają być przeznaczone na rozbudowę infrastruktury zasilania z lądu (OPS) oraz sieci portowej w ramach tzw. Wieloletnich Ram Finansowych (WRF). Wsparcie przewidziano również w ramach Mechanizmu Finansowania Infrastruktury Paliw Alternatywnych (AFIF). To unijny program finansowy, który pomaga krajom i firmom budować nowoczesną infrastrukturę dla czystych, niskoemisyjnych paliw w transporcie.

Do alternatywnych paliw wykorzystywanych na statkach zalicza się m.in. skroplony gaz ziemny (LNG), metanol, biopaliwa, amoniak, wodór oraz energię elektryczną. Niektóre jednostki pływające wykorzystują także energię wiatrową lub słoneczną. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i ograniczenia. Wybór paliwa zależy często od takich czynników jak typ statku, wymagania operacyjne czy dostępna infrastruktura.

Eloi Nordé, specjalista ds. transportu morskiego w T&E, podkreślił korzyści zdrowotne dla pasażerów statków, wynikające z eliminacji emisje zanieczyszczeń: – Paliwa stosowane w transporcie morskim emitują ogromne ilości zanieczyszczeń, takich jak tlenki siarki, tlenki azotu lub cząstki stałe, które mogą powodować poważne problemy zdrowotne, takie jak choroby układu krążenia lub układu oddechowego. Według danych przywoływanych w „Nature” wpływ międzynarodowej żeglugi na jakość powietrza przekłada się na około 400 tys. przedwczesnych zgonów rocznie na całym świecie.

Eksperci T&E pokładają nadzieje w morskich farmach wiatrowych

Wspomniany Nordé zwraca uwagę, że podłączenie statków w portach do sieci elektrycznej byłoby korzystne dla wszystkich tam przebywających: – Od 6 do 20 proc. ich emisji ma miejsce w portach. Statki zużywają energię między innymi do załadunku, ogrzewania itp. Wycieczkowce pełnią funkcję pływających hoteli, a więc zużywają energię na wszystkie typowe potrzeby budynku mieszkalnego. W 2023 r. ponad 200 europejskich statków wycieczkowych wyemitowało więcej tlenków siarki niż miliard samochodów (czyli czterokrotnie więcej niż wszystkie unijne samochody, których jest 250 milionów). Jeżeli podłączymy cumujące statki do energii elektrycznej z lądu, natychmiast wyeliminujemy te zanieczyszczenia na czas pobytu w porcie.

Z kolei Adam Guibourgé-Czetwertyński, dyrektor polskiego biura T&E, poinformował, że w Polsce wykorzystanie energii odnawialnej w portach stanie się niedługo faktem: – Energia elektryczna w Polsce i całej Europie staje się coraz mniej emisyjna. Polskie porty będą już wkrótce w pobliżu dużego źródła czystej energii w postaci morskich farm wiatrowych, z których pierwsza już powstaje. Obecnie rząd pracuje nad wdrożeniem rozporządzenia UE w sprawie paliw morskich. Na tej podstawie statki spalające emisyjne paliwa będą płacić za przekroczenie dozwolonych limitów zanieczyszczeń. Zbierane w ten sposób środki powinny służyć do budowy przyłączy w polskich portach. Będzie to z korzyścią mieszkańców i turystów, a także dla zmniejszenia zależności od importowanych paliw.

Zdjęcie tytułowe: k_samurkas/Shutterstock

Autor

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.