Udostępnij

Kopenhaga walczy z korkami na ścieżkach rowerowych. "Zaczyna brakować miejsca"

06.06.2017

Kopenhaga staje się miejscem, o którym będzie marzyć każdy miłośnik jazdy na rowerze. Mamy w Polsce co prawda miejskie wypożyczalnie, ścieżki (lepsze lub gorsze) i coraz więcej fanów dwóch kółek, ale do Danii wciąż nam daleko. Powód? Ruch rowerowy w stolicy jest tak duży, że ścieżki rowerowe się korkują i władze miasta zadecydowały o instalacji specjalnych tablic elektronicznych z ważnymi informacjami dla każdego, kto akurat jedzie po ścieżce.
Tablice będą zawierały informacje o remontach na trasie, odległościach od różnych punktów miasta, natężeniu ruchu, sugerowanych alternatywnych drogach, które można wybrać, żeby ominąć rowerowe korki.
– Z powodu liczby rowerzystów, mamy w Kopenhadze problem z zatorami na ścieżkach. Takie znaki mogą podpowiedzieć prostszą i mniej zatłoczoną trasę, to pomoże w pewnym stopniu rozładować korki – powiedział Niels Agerholm, badacz ruchu na uniwersytecie w Aalborgu w rozmowie z Danmarks Radio.
Na początek pojawi się pięć tablic w strategicznych punktach miasta. Kopenhaga jest pierwszym miejscem na świecie, gdzie pojawi się takie rozwiązanie.
– Liczba rowerzystów stale rośnie, przez co zaczyna brakować miejsca na ścieżkach – mówi  Morten Kabell, szef miejskiego departamentu technologii i środowiska.
Tylko w zeszłym roku mieszkańcy Kopenhagi przejeżdżali na rowerach średnio 1,400,000 km dziennie. Na taki środek transportu decydowało się 62 proc. mieszkańców, jadąc do i z pracy oraz szkoły (21 proc. wybierało transport publiczny, 9 proc. samochód, a pozostali szli pieszo). Co więcej, grubo ponad połowa duńskich posłów porusza się na rowerach.
„The Guardian” podaje więcej liczb, potwierdzających, że Kopenhaga to miasto cyklistów. W 2016 roku po raz pierwszy w historii w stolicy Danii na drogach poruszało się więcej rowerów (265 700) niż aut (252 600). Dla porównania – w 1970 roku, kiedy zmierzono to po raz pierwszy, w mieście było 100 000 dwóch kółek i 340 000 samochodów.
Szacuje się, że do 2025 roku ruch na ścieżkach wzrośnie o 25 proc. i o 36 proc. w godzinach szczytu.
Tablice inforamacyjne nie są jedynym planowanym ułatwieniem dla rowerzystów – miasto chce także poszerzyć istniejące ścieżki, ulepszyć sygnalizację świetlną, a także wybudować kolejne mosty tylko dla dwóch kółek (choć jest już ich 17).
Do rowerowej aplikacji Ibikecph dodano opcję „zielonej trasy”, która pozwala ominąć drogi, którymi przejeżdżają ciężarówki, jest cicha i bezpieczna dla dzieci.
Apkę ściągnięto już ponad 60 tysięcy razy.
Fot. Heb on Wikimedia Commons.

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.