Udostępnij

Kopenhaga walczy z korkami na ścieżkach rowerowych. "Zaczyna brakować miejsca"

06.06.2017

Kopenhaga staje się miejscem, o którym będzie marzyć każdy miłośnik jazdy na rowerze. Mamy w Polsce co prawda miejskie wypożyczalnie, ścieżki (lepsze lub gorsze) i coraz więcej fanów dwóch kółek, ale do Danii wciąż nam daleko. Powód? Ruch rowerowy w stolicy jest tak duży, że ścieżki rowerowe się korkują i władze miasta zadecydowały o instalacji specjalnych tablic elektronicznych z ważnymi informacjami dla każdego, kto akurat jedzie po ścieżce.
Tablice będą zawierały informacje o remontach na trasie, odległościach od różnych punktów miasta, natężeniu ruchu, sugerowanych alternatywnych drogach, które można wybrać, żeby ominąć rowerowe korki.
– Z powodu liczby rowerzystów, mamy w Kopenhadze problem z zatorami na ścieżkach. Takie znaki mogą podpowiedzieć prostszą i mniej zatłoczoną trasę, to pomoże w pewnym stopniu rozładować korki – powiedział Niels Agerholm, badacz ruchu na uniwersytecie w Aalborgu w rozmowie z Danmarks Radio.
Na początek pojawi się pięć tablic w strategicznych punktach miasta. Kopenhaga jest pierwszym miejscem na świecie, gdzie pojawi się takie rozwiązanie.
– Liczba rowerzystów stale rośnie, przez co zaczyna brakować miejsca na ścieżkach – mówi  Morten Kabell, szef miejskiego departamentu technologii i środowiska.
Tylko w zeszłym roku mieszkańcy Kopenhagi przejeżdżali na rowerach średnio 1,400,000 km dziennie. Na taki środek transportu decydowało się 62 proc. mieszkańców, jadąc do i z pracy oraz szkoły (21 proc. wybierało transport publiczny, 9 proc. samochód, a pozostali szli pieszo). Co więcej, grubo ponad połowa duńskich posłów porusza się na rowerach.
„The Guardian” podaje więcej liczb, potwierdzających, że Kopenhaga to miasto cyklistów. W 2016 roku po raz pierwszy w historii w stolicy Danii na drogach poruszało się więcej rowerów (265 700) niż aut (252 600). Dla porównania – w 1970 roku, kiedy zmierzono to po raz pierwszy, w mieście było 100 000 dwóch kółek i 340 000 samochodów.
Szacuje się, że do 2025 roku ruch na ścieżkach wzrośnie o 25 proc. i o 36 proc. w godzinach szczytu.
Tablice inforamacyjne nie są jedynym planowanym ułatwieniem dla rowerzystów – miasto chce także poszerzyć istniejące ścieżki, ulepszyć sygnalizację świetlną, a także wybudować kolejne mosty tylko dla dwóch kółek (choć jest już ich 17).
Do rowerowej aplikacji Ibikecph dodano opcję „zielonej trasy”, która pozwala ominąć drogi, którymi przejeżdżają ciężarówki, jest cicha i bezpieczna dla dzieci.
Apkę ściągnięto już ponad 60 tysięcy razy.
Fot. Heb on Wikimedia Commons.

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.