Udostępnij

Kraje Bałtyckie bliżej Zachodu dzięki szybkiej kolei Rail Baltica

01.10.2022

Trwają prace nad szybkim połączeniem kolejowym pomiędzy krajami bałtyckimi a resztą Unii Europejskiej. Rail Baltica, biegnąca także przez Polskę, liczyć będzie łącznie 870 kilometrów. Władze Łotwy podkreślają, że połączenie ma strategiczny charakter w kontekście sytuacji za naszą wschodnią granicą.

Budowa Rail Baltica to projekt, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Tym samym oddalają się one od sowieckiej przeszłości, z którą związane były dawne projekty kolejowe. Ma to szczególne znaczenie w kontekście aktualnej sytuacji na Wschodzie.

Projekt to duże wyzwanie, określane mianem największego w dziedzinie infrastruktury w regionie od ponad 100 lat. Obejmuje 5 krajów UE: Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz pośrednio także Finlandię. Połączy między innymi Helsinki, Tallin, Parnawę, Rygę, Kowno, Wilno i Warszawę.

249 km/h i most na 1,5 km

Rail Baltica ma być gotowa w 2026 roku i być dostępna dla elektrycznych pociągów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Te pierwsze poruszać się będą z prędkością 120 km/h, natomiast drugie nawet 249 km/h.

Jedną z ambitniejszych inwestycji, związanych z Rail Baltica, jest most na rzece Neris na Litwie. Liczyć on będzie 1,51 kilometra, co czyni go najdłuższym tego rodzaju obiektem w krajach bałtyckich.

Szybkie połączenie kolejowe może w przyszłości mieć znaczenie także dla bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście sytuacji za wschodnią granicą.

“Niezwykle ważne jest zapewnienie niezawodnej łączności z Europą Zachodnią i pełne wykorzystanie nowego połączenia kolejowego z Europą w celu zwiększenia zdolności obronnych naszego kraju” – ocenił łotewski minister transportu Tālis Linkaits, cytowany przez portal Euronews.

Nie brak przy tym krytyki związanej z projektem. Jak podaje portal Kafkadesk, dotyczą one m.in. ogromnych kosztów inwestycji. Dla przykładu, wydatki w tym przypadku są porównywalne z jedną piątą PKB Estonii czy Łotwy. Zakończenie projektu przewidziano na 2026 rok. Całość kosztować ma 5,8 miliarda euro, z czego nawet 85 proc. miałoby pochodzić z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

_

Zdjęcie: ConstansMe / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.