Udostępnij

Kraje Bałtyckie bliżej Zachodu dzięki szybkiej kolei Rail Baltica

01.10.2022

Trwają prace nad szybkim połączeniem kolejowym pomiędzy krajami bałtyckimi a resztą Unii Europejskiej. Rail Baltica, biegnąca także przez Polskę, liczyć będzie łącznie 870 kilometrów. Władze Łotwy podkreślają, że połączenie ma strategiczny charakter w kontekście sytuacji za naszą wschodnią granicą.

Budowa Rail Baltica to projekt, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Tym samym oddalają się one od sowieckiej przeszłości, z którą związane były dawne projekty kolejowe. Ma to szczególne znaczenie w kontekście aktualnej sytuacji na Wschodzie.

Projekt to duże wyzwanie, określane mianem największego w dziedzinie infrastruktury w regionie od ponad 100 lat. Obejmuje 5 krajów UE: Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz pośrednio także Finlandię. Połączy między innymi Helsinki, Tallin, Parnawę, Rygę, Kowno, Wilno i Warszawę.

249 km/h i most na 1,5 km

Rail Baltica ma być gotowa w 2026 roku i być dostępna dla elektrycznych pociągów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Te pierwsze poruszać się będą z prędkością 120 km/h, natomiast drugie nawet 249 km/h.

Jedną z ambitniejszych inwestycji, związanych z Rail Baltica, jest most na rzece Neris na Litwie. Liczyć on będzie 1,51 kilometra, co czyni go najdłuższym tego rodzaju obiektem w krajach bałtyckich.

Szybkie połączenie kolejowe może w przyszłości mieć znaczenie także dla bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście sytuacji za wschodnią granicą.

“Niezwykle ważne jest zapewnienie niezawodnej łączności z Europą Zachodnią i pełne wykorzystanie nowego połączenia kolejowego z Europą w celu zwiększenia zdolności obronnych naszego kraju” – ocenił łotewski minister transportu Tālis Linkaits, cytowany przez portal Euronews.

Nie brak przy tym krytyki związanej z projektem. Jak podaje portal Kafkadesk, dotyczą one m.in. ogromnych kosztów inwestycji. Dla przykładu, wydatki w tym przypadku są porównywalne z jedną piątą PKB Estonii czy Łotwy. Zakończenie projektu przewidziano na 2026 rok. Całość kosztować ma 5,8 miliarda euro, z czego nawet 85 proc. miałoby pochodzić z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

_

Zdjęcie: ConstansMe / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.