Laserem w smog. Kraków bada emisję z aut w innowacyjny sposób

554
2
Podziel się:
pomiar spalin remote sensing krakow
Kraków bierze przykład z europejskich stolic i przeprowadza u siebie nowoczesne badania emisji z rur wydechowych. Metoda “remote sensing”, wykorzystująca teledetekcję, sprawdziła się do teraz między innymi w Zurychu i Londynie. 

Dzięki testowi będziemy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób jeżdżące po mieście samochody wpływają na jakość krakowskiego powietrza. Urzędnicy są pewni, że komunikacja jest częścią problemu. Do tej pory władze koncentrowały się jednak głównie na innych źródłach zanieczyszczenia – przede wszystkim tak zwanej “niskiej emisji” pochodzącej z dymiących kominów.

– Metoda polega na dynamicznym pomiarze emisji spalin w poruszających się autach. Urządzenie do teledetekcji pozwala z dokładnością bliską 100 procent zmierzyć poziom emisji substancji szkodliwych i połączyć te dane z numerem rejestracyjnym pojazdu.  Pozwala więc porównać faktyczną emisję z poziomami, które dany pojazd powinien spełniać. – mówi Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Jak przekonuje, dzięki temu będzie można wyłonić spośród wszystkich pojazdów te, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Urządzenie teledetekcji umożliwia na sprawdzenie nawet 100 tysięcy samochodów w ciągu kilku tygodni. Dla porównania maszyny używane przez policję wykonują maksymalnie cztery testy na godzinę.

– Wzdłuż drogi mamy umieszczoną kamerę rejestrującą numery rejestracyjne, jak również urządzenie mierzące prędkość i przyspieszenie pojazdów. Zestawione są one z urządzeniem wysyłającym w poprzek drogi wiązkę laserową. Ta jest absorbowana przez substancje toksyczne zawarte w spalinach. Na tej podstawie urządzenie jest w stanie wyliczyć, jaki jest skład zanieczyszczeń. Podaje dane na temat węglowodorów, dwutlenku i tlenku węgla czy cząsteczek azotu. – wyjaśnia Michał Poderek z firmy przeprowadzającej badania. Taki pomiar trwa zaledwie pół sekundy. A kolejne samochody sprawdzane są co sekundę.- Kładziemy szczególny nacisk na porównanie pojazdów transportu zbiorowego, to jest autobusów komunikacji miejskiej, autobusów komunikacji regularnej i autokarów, z samochodami osobowymi.  – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Pomiary prowadzone są przy Alejach Trzech Wieszczów i ulicy Księcia Józefa. To trasy, którymi codziennie do centrum Krakowa wjeżdżają tysiące samochodów. Jak przekonuje Michał Poderek, największy problem sprawiają auta z niesprawnymi instalacjami i wyciętymi filtrami DPF.

Według obecnych szacunków samochody mają odpowiadać za około 40 procent zanieczyszczeń powietrza. Nie chodzi jedynie o spaliny, ale i o pyły, które wzbijają się w powietrze przez przejeżdżające pojazdy. Badania będą trwać do końca czerwca. Wyniki poznamy w kolejnych miesiącach. Umożliwią dokładne wskazanie najbardziej zanieczyszczających powietrze samochodów. Nie znaczy to jednak, że ich posiadacze mogą spodziewać się mandatów. Dane będą wykorzystane przez Urząd Miasta jedynie do sporządzenia statystyk, które potem magistrat wykorzysta w akcjach edukacyjnych.

Źródło zdjęcia: Bogusław Świerzowski/materiały prasowe UMK

Podziel się:
Wesprzyj nas!

Ładowanie danych zbiórki...

Wesprzyj SmogLab!

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
guaviaretoKazik Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kazik
Gość
Kazik

Cyt.: “Podaje dane na temat węglowodorów, dwutlenku i tlenku węgla czy cząsteczek azotu. – wyjaśnia Michał Poderek z firmy przeprowadzającej badania.”
Akurat podane substancje, a zwłaszcza dwutlenek węgla i cząsteczki azotu (???), nie mają nic wspólnego z wyciętymi DPF-ami. DPF usuwają z gazów spalinowych czątki stałe (pyły) i z tymi zanieczyszczeniami jest największy problem. Zapewne zamiast ‘cząsteczek azotu’ powinno być ‘tlenków azotu’.

guaviareto
Gość
guaviareto

Być może ten sprzęt będzie mógł być użyty do zdalnych pomiarów emisji kominowych. Po co do takich pomiarów wykorzystywać drona czy nawet analizator spalin jeśli dałoby się z ulicy określić emisje w strudze spalin.
Jeśli autorzy pomiarów/uczestnicy mogliby się wypowiedzieć w tym temacie, czy są jakieś techniczne przeciwskazania (np. laser nie może być wymierzony w niebo 😉 itp) to będę wdzięczny za komentarz.