Udostępnij

Laserem w smog. Kraków bada emisję z aut w innowacyjny sposób

10.06.2019

Kraków bierze przykład z europejskich stolic i przeprowadza u siebie nowoczesne badania emisji z rur wydechowych. Metoda „remote sensing”, wykorzystująca teledetekcję, sprawdziła się do teraz między innymi w Zurychu i Londynie. 

Dzięki testowi będziemy mogli dowiedzieć się, w jaki sposób jeżdżące po mieście samochody wpływają na jakość krakowskiego powietrza. Urzędnicy są pewni, że komunikacja jest częścią problemu. Do tej pory władze koncentrowały się jednak głównie na innych źródłach zanieczyszczenia – przede wszystkim tak zwanej „niskiej emisji” pochodzącej z dymiących kominów.

– Metoda polega na dynamicznym pomiarze emisji spalin w poruszających się autach. Urządzenie do teledetekcji pozwala z dokładnością bliską 100 procent zmierzyć poziom emisji substancji szkodliwych i połączyć te dane z numerem rejestracyjnym pojazdu.  Pozwala więc porównać faktyczną emisję z poziomami, które dany pojazd powinien spełniać. – mówi Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Jak przekonuje, dzięki temu będzie można wyłonić spośród wszystkich pojazdów te, które najbardziej zanieczyszczają powietrze. Urządzenie teledetekcji umożliwia na sprawdzenie nawet 100 tysięcy samochodów w ciągu kilku tygodni. Dla porównania maszyny używane przez policję wykonują maksymalnie cztery testy na godzinę.

– Wzdłuż drogi mamy umieszczoną kamerę rejestrującą numery rejestracyjne, jak również urządzenie mierzące prędkość i przyspieszenie pojazdów. Zestawione są one z urządzeniem wysyłającym w poprzek drogi wiązkę laserową. Ta jest absorbowana przez substancje toksyczne zawarte w spalinach. Na tej podstawie urządzenie jest w stanie wyliczyć, jaki jest skład zanieczyszczeń. Podaje dane na temat węglowodorów, dwutlenku i tlenku węgla czy cząsteczek azotu. – wyjaśnia Michał Poderek z firmy przeprowadzającej badania. Taki pomiar trwa zaledwie pół sekundy. A kolejne samochody sprawdzane są co sekundę.- Kładziemy szczególny nacisk na porównanie pojazdów transportu zbiorowego, to jest autobusów komunikacji miejskiej, autobusów komunikacji regularnej i autokarów, z samochodami osobowymi.  – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor ZTP.

Pomiary prowadzone są przy Alejach Trzech Wieszczów i ulicy Księcia Józefa. To trasy, którymi codziennie do centrum Krakowa wjeżdżają tysiące samochodów. Jak przekonuje Michał Poderek, największy problem sprawiają auta z niesprawnymi instalacjami i wyciętymi filtrami DPF.

Według obecnych szacunków samochody mają odpowiadać za około 40 procent zanieczyszczeń powietrza. Nie chodzi jedynie o spaliny, ale i o pyły, które wzbijają się w powietrze przez przejeżdżające pojazdy. Badania będą trwać do końca czerwca. Wyniki poznamy w kolejnych miesiącach. Umożliwią dokładne wskazanie najbardziej zanieczyszczających powietrze samochodów. Nie znaczy to jednak, że ich posiadacze mogą spodziewać się mandatów. Dane będą wykorzystane przez Urząd Miasta jedynie do sporządzenia statystyk, które potem magistrat wykorzysta w akcjach edukacyjnych.

Źródło zdjęcia: Bogusław Świerzowski/materiały prasowe UMK

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.