Udostępnij

Polacy w czołówce europejskiego rankingu. Powodu do dumy nie ma

16.11.2021

Polska znalazła się na trzecim miejscu wśród państw członkowskich Unii Europejskiej. Niestety nie jest to chlubny ranking bo chodzi o liczbę samochodów przypadających na 1000 mieszkańców. Jeżeli pod uwagę weźmiemy średni wiek samochodów na polskich ulicach to sprawa staje się jeszcze gorsza.

Najmniej samochodów w UE

Dane zebrane wśród wszystkich państw członkowskich przedstawiło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Popatrzmy najpierw na ogon rankingu. Najmniejszą liczbą samochodów przypadających na 1000 mieszkańców może pochwalić się Łotwa (342), zaraz za nią znalazły się Rumunia (355) oraz Węgry (390). Dla odmiany Polska znalazła się w czołówce tego zestawienia.

Polska na podium

Zaskoczenie dotyczy pierwszego miejsca na „pudle”. Ze statystykami na poziomie 694 samochodów na 1000 mieszkańców zestawienie zwycięża niewielki Luksemburg. Niewiele „gorsze” od najmniejszego z krajów Beneluksu są Włochy. Południowcy zajmują drugie miejsce z wynikiem 655 samochodów na 1000 mieszkańców. I wreszcie dochodzimy do „brązowego” medalu, który przypada Polsce. Nasz wynik dający trzecie miejsce w rankingu to, bagatela, 642 samochody na tysiąc obywateli. Bezpośrednio za nami znalazły się Estonia (600), Słowenia (598), Niemcy (575), Francja (570) i Austria (569). Średnia dla całej Unii Europejskiej wyniosła 569 aut na tysiąc mieszkańców.

liczba samochodów na 1000 mieszkańców

Stare samochody

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców z końcem 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było 31,5 mln pojazdów (wzrost o ponad milion względem 2018 roku). Oficjalnie średnia wieku dla wszystkich pojazdów to ponad 20 lat, jednak według portalu Auto Świat dane te mogą być zawyżone, ponieważ nawet 25% zarejestrowanych samochodów to tzw. martwe dusze – pojazdy niewyrejestrowane lub nieistniejące, a ich średni wiek to niemal 35 lat. Według raportu KPMG w Polsce i PZPM pn. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q1/2021” w 2020 roku zarejestrowano 428,3 tyś. nowych samochodów osobowych, czyli o 23% mniej niż w 2019 roku. To chwilowe zatrzymanie tendencji wzrostowej wynika z wybuchu pandemii COVID-19, przez którą spadła także produkcja samych pojazdów.

Milionowe straty przez korki

Na polskich ulicach samochodów jest po prostu za dużo. Szczególnie dotyczy to największych miast w naszym kraju, które jednocześnie w zbyt wolnym tempie wprowadzają wygodne i opłacalne alternatywy dla samochodów osobowych. Polską „reprezentację” znajdziemy także w TomTom Traffic Index, który co roku opisuje stan na drogach w 416 miastach z 57 krajów. Ranking kraju nad Wisłą otwiera Łódź, zaraz za nią znajdziemy Kraków, a na trzecim miejscu Poznań. Poza podium znajdziemy kolejno: Warszawę, Wrocław, Bydgoszcz, Trójmiasto, Szczecin, Lublin oraz Białystok. Według raportu prezentowanego na portalu Money.pl w korkach tracimy 14,6 mln zł dziennie, 321 mln zł miesięcznie i ponad 3,8 mld zł rocznie. Miesięcznie mieszkańcy najbardziej zakorkowanych miast spędzają w korkach powyżej ośmiu godzin.

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.