Udostępnij

Londyn: Natężenie ruchu wyższe niż przed pandemią. Eksperci apelują, by zadbać o zdrowsze powietrze

16.09.2020

Najnowsze dane o transporcie samochodowym na terenie Londynu wskazują, że natężenie ruchu poza centrum wróciło do poziomów sprzed pandemii – alarmuje organizacja EDF Europe. Natężenie było wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku średnio o 18 procent. Eksperci uważają, że należy działać na rzecz alternatywnych rozwiązań, by zachować korzyści zdrowotne wynikające z niedawnych spadków zanieczyszczeń powietrza.

Najnowsza analiza EDF Europe (Environmental Defense Fund Europe) udowadnia, że natężenie ruchu samochodowego poza centrum Londynu wróciły do stanu sprzed pandemii i lockdownu. W ubiegłym tygodniu (7-13 września) było ono większe o średnio 18 proc. niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Najgorszym dniem był poniedziałek, kiedy natężenie wyniosło aż 150 proc. wartości sprzed roku.

Zatorów w centralnej części Londynu było natomiast mniej niż przed rokiem, co autorzy opracowania tłumacza zmianami w systemie opłat za wjazd do centrum. Natężenie ruchu było tam o 55 proc. niższe niż przed rokiem.

Czytaj także: Pierwsze takie badania w Polsce: niemal wszędzie przekroczono normy zanieczyszczeń generowanych przez samochody

W kontekście wzrostu natężenia poza centrum EDF Europe zwraca uwagę na niedawną publikację brytyjskiego Departamentu Transportu. Wynika z niej, że w ciągu ostatniej dekady o 50 proc. wzrosła tam liczba samochodów dostawczych, poruszających się po ulicach.

„Zatory drogowe są właśnie tym, czemu powinniśmy zapobiegać w trakcie wychodzenia z lockdownu przez nasze zanieczyszczone miasto. Musimy pomóc ludziom, by mogli przemieszczać się bez prywatnych samochodów, Korki opóźniają autobusy, a także czynią uciążliwym chodzenie i jazdę na rowerze” – powiedział w oświadczeniu Oliver Lord z EDF Europe.

Czytaj także: “Na ulicach mamy za dużo aut”. PAS proponuje cztery kroki, które oczyszczą powietrze ze spalin

„Ta analiza jest wezwaniem do działania, które powinno czynić ulice bezpieczniejszymi dla poruszających się rowerem, zamiast samochodem, zapewniać lepszą siatkę połączeń w ramach transportu publicznego, a także skoordynować wysiłek ze strony przedsiębiorstw, by ograniczyć rekordową liczbę samochodów dostawczych na naszych ulicach” – podkreśla Lord.

„Dane te powinny służyć nam jako ostrzeżenie. Szanse na korzyści dla zdrowia i środowiska, wynikające z mniejszej liczby pojazdów, nie są stracone” – powiedział Stephen Edwards z organizacji Living Streets.

_

Źródło: EDF Europe

Zdjęcie: Shutterstock/MagicBones

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.