Udostępnij

Londyn zostawi „pandemiczne” ścieżki rowerowe. Wprowadza też osiedla bez tranzytu

14.07.2020

Londyn w czasie pandemii koronawirusa uruchomił nowy program wspierający poruszanie się po mieście, który nazwano Streetspace. Jego celem było między innymi ułatwienie poruszania się po mieście w okresie, kiedy wielu ludzi nie chciało korzystać z transportu zbiorowego. W ciągu kilku tygodni przygotowano sieć „pandemicznych” ścieżek rowerowych. Teraz zapowiedziano, że trasy dla jednośladów zostają na stałe. A plan zmian jest jeszcze bogatszy.

Nowy szef londyńskiego transportu Andy Byford zapowiedział, że zdecydowana większość tymczasowych ścieżek rowerowych, które miasto przygotowało na czas pandemii koronawirusa, zostanie w mieście na stałe. „Są fantastyczne i stanowią dobry początek zmian w miejskim transporcie” – mówił Byford, którego do Londynu sprowadzono z Nowego Jorku, by powierzyć mu zadanie postawienia na nogi miejskiej spółki Transport for London i ułatwienia przemieszczania się po niezwykle rozległej metropolii. Zdecydowały wcześniejsze sukcesy Byforda – w Nowym Jorku i Toronto – ale też jego wizja oraz osobowość.

Czytaj także: Nowy Jork zamknie 160 km ulic. Staną się chodnikami i ścieżkami dla rowerów

Podkreśla, że nie ma prawa jazdy, bo dwa razy oblał egzamin. W Nowym Jorku był nazywany „Train Daddy”, ponieważ dbałość o transport z wykorzystaniem kolejki stał się jego znakiem rozpoznawczym. Urzędowanie w Londynie rozpoczął od podkreślenia, że zdaje sobie sprawę, iż jego pensje płacą londyńczycy, więc mają prawo wiedzieć, kim jest i co robi. Mówił także, że nie da się kierować miejskim transportem zza biurka, więc często będą go mogli oglądać w różnych środkach komunikacji miejskiej. „Dużo chodzę. Roweru nie mam” – mówił jeszcze dziennikarzom.

Wracając jednak do planów, zapowiedział utrzymanie wszystkich lub zdecydowanej większości tymczasowych ścieżek rowerowych, które przygotowano na czas pandemii. Te były elementem większego projektu Streetspace, który ma ułatwić poruszanie się po Londynie rowerzystom oraz pieszym, a także promować komunikację zbiorową. Jego planowanym elementem jest między innymi stworzenie 19 stref o małym ruchu samochodów. Oznacza to tyle, że miasto wyznaczy osiedla, gdzie ruch będzie zorganizowany w taki sposób, by uniemożliwić tranzyt – wjazd będzie tylko dla ich mieszkańców, dostawców i tych, którzy mają uzasadnienie inne niż to, że jest to dla nich wygodna droga. Oprócz tego niektóre ulice, przy których mieszczą się szkoły, mają przynajmniej częściowo zostać zamknięte dla samochodów w godzinach odwożenia i odbierania dzieci ze szkoły. To rozwiązanie nie jest nowe i w Londynie funkcjonują już takie strefy – najwięcej jest ich w dzielnicy Hackney.

Zmian dotyczących rowerów będzie zapewne więcej, ponieważ na początku roku brytyjski rząd – na którego stoi zapalony rowerzysta Boris Johnson – przygotował warty 2 miliardy funtów projekt wsparcia rozwoju infrastruktury rowerowej. W okresie pandemii wydano z niego 250 mln funtów.

Także w innych krajach sięgnięto po podobne rozwiązania i – według danych Europejskiej Fundacji Cyklistów – w okresie pandemii w największych miastach Europy Zachodniej stworzono lub zaplanowano do szybkiej realizacji około 1500 kilometrów nowych ścieżek rowerowych. W ostatnim czasie szybko rośnie też sprzedaż rowerów, a dużą popularność zyskują rowery elektryczne. Na przykład w Niemczech w ubiegłym roku sprzedano ich już 1,36 mln. Sympatię zyskują tym, że jednocześnie można na nich ominąć korki i spocić się znacznie mniej niż na tradycyjnym rowerze. A to przecież ma znaczenie, kiedy jedzie się do pracy.

Zdjęcie: CK Travels/Shutterstock

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.