Udostępnij

Marzenia o lepszym mieście. Debata Polskiego Alarmu Smogowego o poruszaniu się po metropoliach

28.05.2020

Zaproszeni przez Polski Alarm Smogowy eksperci dyskutowali o tym, jak lepiej przemieszczać się po miastach. Pretekstem do rozmowy był raport PAS dotyczący zachowań transportowych mieszkańców polskich miast. Powstał on na podstawie badań przeprowadzonych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Aglomeracji Śląskiej.

„Chciałabym, żeby to była rozmowa o marzeniach” – mówiła prowadząca spotkanie dziennikarka Agata Kowalska. Jak się okazało, marzenia przeciętnego mieszkańca polskiego miasta nie zawsze są zgodne z postulatami władz miast czy aktywistów. Zdarzają się niespodzianki – bo nawet pasażerom autobusów i tramwajów brakuje parkingów. W raporcie opracowanym przez Polski Alarm Smogowy widać jednak, że większość mieszkańców chciałoby lepszej komunikacji miejskiej i ograniczania ruchu aut. Aż połowa kierowców chętnie porzuciłaby je na rzecz transportu zbiorowego.

https://www.facebook.com/SmogLab/videos/543761126312398/


-Pamiętam, jak marzenia kręciły się wokół budowania pomników i dróg. Dziś one dotyczą transportu zbiorowego. Idziemy w dobrą stronę – przyznał Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Najważniejsze jest czyste powietrze

Mieszkańcy polskich aglomeracji chcieliby przede wszystkim oddychać czystym powietrza. Aż 83 proc. respondentów nie ma wątpliwości, że zanieczyszczają je również samochody. Podczas pandemii można było zobaczyć, jak zmiany w natężeniu ruchu wpływają na smog – coraz niższe wartości stężenia tlenków azotu można było zauważyć między innymi w Krakowie. To właśnie te gazy wydobywają się z rur wydechowych, powodując między innymi astmę.

– Tlenków azotu w czasie pandemii było w powietrzu mniej o o 30 procent – mówił Łukasz Franek z Zarządu Transportu Miejskiego w Krakowie. – Okres pandemii sprawił, że wielu ludzi dowiedziało się o jego złym wpływie na ludzkie zdrowie.

Największymi trucicielami w miastach są diesle z wyciętymi filtrami cząstek stałych. Na szczęście to niewielki odsetek wszystkich samochodów – uspokajał Franek. W Krakowie, według badań magistratu, stanowią one o 0,5 proc. ogółu. Mimo to zakazów wjazdu do centrum dla starych aut z silnikiem wysokoprężnym chciałoby 67. proc badanych. Agata Kowalska zwróciła jednak uwagę na naszą ograniczoną wiedzę o komunikacyjnym smogu. Jego źródłem mogą być nie tylko spaliny, ale i pył ze ścieranych klocków hamulcowych czy opon.

Potrzeba lepszej komunikacji zbiorowej

Mieszkańcy wyraźnie popierają też wzmocnienia w komunikacji miejskiej. Dwóm trzecim z przepytanych osób podoba się pomysł wyznaczania większej liczby buspasów kosztem pasów zajmowanych przez prywatne samochody. Ich utworzenie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów w komunikacji miejskiej. Pasażerom przeszkadza między innymi brak dobrze zaprojektowanych węzłów przesiadkowych.

Czytaj również: Recepta PAS na czyste powietrze – antysmogowy program Polskiego Alarmu Smogowego

– Dopiero uczymy się je urządzać. Do tej pory władze przyjmowały, że pasażer sobie przejdzie nawet przez kilka przejść dla pieszych lub przejście podziemne – przyznał Michał Beim, ekspert ds. transportu miejskiego z Politechniki Poznańskiej.

Bezpieczeństwo i rowery

Marzenia dotyczące poruszaniu się po mieście dotyczą też pieszych i rowerzystów. W tym przypadku dobrym przykładem świeci Jaworzno, które dwa lata temu otworzyło velostradę. To „autostrada rowerowa” bez skrzyżowań z drogami samochodowymi. Podczas pandemii okazało się, że chętnie korzystają z niej również piesi.

– Na takim wydzielonym ciągu jest ciszej i bezpieczniej. Dlatego widać było tam mnóstwo osób – mówił Tomasz Tosza, zastępca dyrektora w Zarządzie Dróg i Mostów w Jaworznie.

Kolejnym marzeniem jest bezpieczeństwo, które według uczestników dyskusji mogą zapewnić między innymi ograniczenia prędkości. Jak mówił Michał Beim, na drogach z uspokojonym ruchem rzadziej tworzą się korki, nie trzeba tam też stawiać gęsto sygnalizacji świetlnej. To duże oszczędności dla miejskich budżetów.

Pełną treść raportu dotyczącego mobilności w polskich miastach można zobaczyć pod tym linkiem.

Źródło zdjęcia: DavidSch / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.