Udostępnij

Miasta po pandemii: smog, korki, puste tramwaje? [PODCAST]

17.04.2020

Zanieczyszczenie spada, na ulicach jest o wiele mniej samochodów, komunikacja miejska tnie kursy. To rzeczywistość wielu polskich miast w czasie pandemii koronawirusa. Na razie możemy odetchnąć pełną piersią, ale czy smog z samochodowych spalin nie uderzy nas jeszcze bardziej po zdjęciu ograniczeń? I czy zmienimy sposób poruszania się po miastach?

Izolacja w czasie pandemii przynosi trochę dobrych skutków. Zostajemy w domach, na osiedlowych parkingach i przydomowych podjazdach zostają z nami też nasze samochody. Dlatego spada poziom smogu – i są na to dowody, między innymi z Warszawy, gdzie na stacjach monitorujących zanieczyszczenie z rur wydechowych widać dużą poprawę.

– Trudno podważyć wniosek, że mniejszy ruch przekłada się na niższy poziom zanieczyszczenia, przede wszystkim dwutlenków azotu – mówił nam w zeszłym tygodniu Łukasz Franek z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. I rzeczywiście: poziom tlenków azotu, którymi zanieczyszczają samochody, również w Krakowie wyraźnie spada. Pokazuje to wykres Polskiego Alarmu Smogowego, porównujący stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami azotu w Krakowie w zeszłym roku i tuż po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się.

 class=


Z drugiej strony kryzys rozkłada na łopatki komunikację miejską. Tramwaje i autobusy jeżdżą albo prawie puste (bo rząd ograniczył dopuszczalną liczbę pasażerów), albo bardzo rzadko (jak w Krakowie, który narzeka, że wydaje na transport zbiorowy krocie, a przychody z biletów są dramatycznie niskie). Nawet najbardziej zagorzali fani komunikacji miejskiej przesiadają się do samochodów. A co w tej sytuacji robi Jan Mencwel, przewodniczący Stowarzyszenia „Miasto Jest Nasze”?

– Sam na wiosnę przesiadam się na rower, więc nie zmieniłem swoich przyzwyczajeń – odpowiada aktywista. Jednak w tym samym czasie Włochy i Hiszpania zniechęcają do korzystania z dwóch kółek mandatami, a niektóre polskie miasta zawieszają działanie miejskich wypożyczalni rowerowych. Nie brakuje jednak i skrajnie różnych przykładów. Wiedeń wyłącza z ruchu samochodowego niektóre pasy pustawych ulic. Na asfalcie pojawiają się piesi i rowerzyści, którzy dzięki temu nie tłoczą się na wąskich ścieżkach i chodnikach. Z kolei Helsinki z sukcesem zachęcają mieszkańców do skorzystania z systemu roweru miejskiego. W Polsce musimy w końcu wrócić na rowery i do komunikacji miejskiej, by miasta nie stanęły w ogromnych korkach – twierdzi Mencwel.


“Proste pytania o ważne sprawy” to cykl podcastów, które publikujemy na platformach Spotify, Google Podcasts, Castbox i Spreaker. W kolejnych odcinkach będę zadawał proste pytania, na których odpowiedzi bywają jednak skomplikowane. W centrum uwagi zawsze będzie ekologia.


Źródło zdjęcia: Aliaksander Karankevich / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.