Udostępnij

Mieszkańcy kontra patodeweloperka. „Po wstrzymaniu budowy pracowali od świtu do nocy”

28.04.2025

W sercu Nowej Huty, w miejscu, gdzie miała triumfować wizja przestrzeni godnej człowieka, toczy się jeden z najbardziej palących i symbolicznych konfliktów urbanistycznych współczesnego Krakowa. Spór o budynek przy osiedlu Teatralnym 19 to nie tylko lokalna walka z deweloperem. To opowieść o systemowym przyzwoleniu na patologię inwestycyjną, która przekształca niegdyś przyjazne przestrzenie miejskie w betonowe enklawy dla nielicznych.

Historia zaczęła się ponad 20 lat temu, gdy była radna Ewa Bielecka rozpoczęła inwestycyjne działania na terenie po dawnej stołówce Kombinatu Budownictwa Mieszkaniowego. W 2007 roku uzyskano pozwolenie na nadbudowę i przebudowę obiektu – co od razu spotkało się ze zdecydowanym oporem mieszkańców. Zbierali podpisy, organizowali protesty, a nawet pozyskali wsparcie projektanta Nowej Huty, Stanisława Juchnowicza.

W 2018 roku teren przejęła firma Frax-Bud. Od tej pory konflikt nabrał nowego wymiaru – zaangażowano ciężki sprzęt, rozpoczęto intensywne prace budowlane, mimo że pozwolenie było przez lata sporne i niejednokrotnie unieważniane przez władze Krakowa.

Zmiany prawne i bezsilność urzędów

W lutym 2025 roku wydano decyzję o wygaszeniu pozwolenia na budowę. Urzędnicy z Wydziału Architektury jasno wskazali, że prace powinny zostać wstrzymane już od 1 kwietnia – na mocy rygoru natychmiastowej wykonalności. Jednak inwestor zignorował ten obowiązek. Jak relacjonują mieszkańcy, zamiast zaprzestania prac, deweloper zwiększył tempo – roboty prowadzono od świtu do późnej nocy, przez siedem dni w tygodniu.

Mimo oczywistego łamania prawa, przez niemal miesiąc żadna z odpowiedzialnych instytucji nie podjęła skutecznej interwencji. Urzędnicy, PINB, Wydział Architektury – wszyscy pozostali bierni. Zareagowali dopiero 24 kwietnia, gdy presja społeczna osiągnęła apogeum. Tego dnia, po wielu tygodniach ignorowania sytuacji, na plac budowy wkroczyli inspektorzy PINB. I choć oficjalnie uznali, że „wszystko jest w porządku, bo budowa stoi”, mieszkańcy mają inne zdanie.

Dzień symboliczny

Tego dnia pracownicy, jak nigdy wcześniej, pojawili się w kaskach, ale już o godzinie 10:00… zniknęli. Na bramie zawisł łańcuch, a teren został zamknięty. Czyżby deweloper poczuł oddech kontroli na plecach? Protestujący nie mają wątpliwości: to reakcja na nagłośnienie sprawy i mobilizację lokalnej społeczności, która od lat prowadzi nierówną walkę z układami.

Jak wskazują, deweloperzy w Krakowie działają ponad prawem, a instytucje państwowe nie tylko nie przeszkadzają, ale często – milcząco – wspierają działania, które niszczą tkankę miejską. Przykłady? Budowanie na terenach zalewowych, przy słupach wysokiego napięcia, bez dostępu do komunikacji miejskiej czy zaplecza społecznego.

Protestujący wskazują jednoznacznie winnych – instytucje, które zawiodły. Od urzędników, przez prezydenta miasta, aż po wojewodę i ministra kultury. Nikt nie podjął realnych działań, aby powstrzymać nielegalną budowę. Jak mówią: „gdyby to był zwykły obywatel, dawno trafiłby za kratki”.

Mieszkańcy pod wodzą Amelii Juszczak-Michalskiej przedstawili niezbite dowody, że wpisy w dzienniku budowy to fikcja. Ujawnili świadków, wskazali łamanie prawa budowlanego, ujawnili nielegalne podłączenia mediów – gazu i ciepła. Wszystko na oczach urzędników, którzy przez ponad rok milczeli.

Kraków miastem deweloperów?

Dla wielu rodowitych krakowian to moment przełomowy. Rozczarowanie miastem, które kiedyś było symbolem kultury i ładu urbanistycznego, dziś przeradza się w decyzję o wyprowadzce. Bloki wciskane w każdą możliwą lukę, ignorowanie planów zagospodarowania, brak szkół, przedszkoli, parkingów – to nowy obraz miasta.

Budowa przy os. Teatralnym 19 to nie tylko lokalna afera. To symbol systemowego przyzwolenia na bezprawie. Mimo, że decyzja o wygaszeniu pozwolenia zapadła, nie została ona opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, co – jak twierdzą mieszkańcy – było możliwe na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego, w imię ochrony interesu społecznego.

Apelują o sprawiedliwość

Dziś społeczność osiedla Teatralnego mówi jednym głosem: „Dość”. Chcą, by odpowiedzialni urzędnicy odpowiedzieli za swoją bierność. By instytucje wreszcie stanęły po stronie mieszkańców. Bo sprawa Teatralnego 19 to już nie tylko kwestia jednej budowy – to sprawdzian dla całego systemu.

Czy Kraków obroni jeszcze swoją tożsamość? Czy Nowa Huta pozostanie dzielnicą z duszą, czy też padnie ofiarą bezwzględnej patodeweloperki?

Tego dowiemy się w najbliższych tygodniach.

Autor

Joanna Urbaniec

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.