Udostępnij

Minister Emilewicz zapowiada: wysokość akcyzy uzależniona od norm emisyjnych. „Jest zgoda polityczna”

01.10.2019

Podczas ubiegłotygodniowej debaty dotyczącej jakości powietrza starli się z sobą przedstawiciele pięciu komitetów wyborczych. Wśród nich znalazła się Minister Jadwiga Emilewicz, która oprócz omówienia głównych punktów strategii rządu złożyła ciekawą deklarację, związaną z problemem zanieczyszczeń komunikacyjnych. Dotyczyła ona walki z importem starych i wysokoemisyjnych samochodów do Polski: Minister Emilewicz zapewniła, że istnieje „zgoda polityczna” w rządzie, by wysokość akcyzy na samochód uzależniona była od jego emisyjności. 

Debata dotycząca zanieczyszczenia powietrza w Polsce została zorganizowana przez Dziennik Gazetę Prawną i Polski Alarm Smogowy. Wzięli w niej udział przedstawiciele i przedstawicielki pięciu komitetów wyborczych: Jadwiga Emilewicz (Zjednoczona Prawica), Gabriela Lenartowicz (Koalicja Obywatelska), Beata Maciejewska (Lewica), Piotr Kempf (PSL – Koalicja Polska) i Krzysztof Bosak (Konfederacja). Wśród wielu propozycji znalazła się jedna, którą uznać można bez wątpienia za rewolucyjną. W dodatku złożyła ją urzędująca minister przedsiębiorczości i technologii.

„Polski system akcyzowy jest to system archaiczny, (…) gdzie płacimy akcyzę od luksusu, czyli od pojemności silnika, a nie – tak jak w przypadku pojazdu transportu publicznego, w przypadku autobusów – mamy normy europejskie Euro 5, Euro 6 itd. To co jest niezbędne to wprowadzenie – i zapowiedź tego też mamy od Pana Premiera – wprowadzenie zmiany naliczania akcyzy właśnie, która będzie premiować, a zatem będzie niższa dla tych, którzy kupują 'czyste’ samochody” – powiedziała w trakcie debaty Minister Emilewicz.

„Jest 'zgoda polityczna’ co do jej wprowadzenia. Pan Premier wielokrotnie informował o tym także producentów samochodów z silnikami hybrydowymi w Polsce, że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone. Co więcej powiem, że projekt tej ustawy jest zamrożony w sejmie, jeśli dobrze pamiętam. W 2016 roku taki projekt do sejmu trafił i sejm się nim nie zajął, więc czas najwyższy żeby go z tej 'zamrażarki sejmowej’ wyciągnąć. Więc wprowadzenie nowego sposobu naliczania akcyzy jako zachęta do kupowania nowych samochodów i eliminacja nadmiernego importu samochodów używanych – to jest na pewno jedno z naszych wyzwań” – podkreśliła minister.

Z całością nagrania z ubiegłotygodniowej debaty można zapoznać się m.in. tutaj:

 

Zdjęcie: Shutterstock/Sarah2

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.