Udostępnij

Nadchodzi nowa norma emisji. Producenci aut się jej boją – Europejczycy przeciwnie

18.01.2022

Emisja spalin musi być niższa – to opinia zdecydowanej większości Polaków. Wynika to z najnowszego badania Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (Transport & Environment, T&E) oraz międzynarodowej sondażowni YouGov. Zdaniem respondentów producenci powinni mocniej zadbać o ograniczenie zanieczyszczeń.

Badanie dotyczyło siedmiu europejskich krajów: Polski, Czech, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch i Rumunii. Ankieterzy pytali między innymi o to, czy emisja spalin powinna być ograniczana prawem do minimum, które jest możliwe do osiągnięcia. Za maksymalnym możliwym ograniczeniem zanieczyszczeń opowiedziało się 78 proc. respondentów z Polski. Najwięcej, bo aż 90 procent zapytanych poparło takie rozwiązanie we Włoszech.

Europejczycy chcą jeździć czystszymi autami

Ponad połowa polskich respondentów chce, by emisja spalin w nowozakupionym przez nich samochodzie była niższa niż w aucie, które posiadają. I w tym przypadku najwyższy odsetek (62 proc.) pozytywnych odpowiedzi zanotowali we Włoszech. 76 proc. respondentów z Polski stwierdziło też, że samochody powinny spełniać najbardziej restrykcyjne normy emisji bez względu na porę czy miejsce, w którym się poruszają.

 class=

– Ludzie chcą mieć pewność, że poziom emisji będzie spełniał normy prawne – niezależnie od tego, czy kupują nowy, czy używany samochód – a producenci powinni być zobowiązani do zapewnienia im tego. Przypomnijmy, że tylko w 2020 roku do Polski sprowadzono ok. 850 tys. używanych samochodów z zagranicy, których średni wiek wyniósł rekordowe 12 lat i 1 miesiąc – komentuje Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Emisja spalin niższa w Euro7. Producenci sceptyczni

Raport T&E wychodzi niedługo przed zaprezentowaniem przez Komisję Europejską propozycji nowych zasad dotyczących emisji szkodliwych substancji przez auta. Norma Euro7 ma zastąpić obowiązującą od 2016 roku Euro6. Zapowiedzi jej wprowadzenia pojawiają się od 2020 roku. Producenci reagują na nie mocno krytycznie.

„Wraz z wprowadzeniem planowanej normy UE-7 Komisja Europejska de facto zakazuje samochodów z silnikami spalinowymi” – mówiła cytowana przez „Rzeczpospolitą” Hildegard Müller, szefowa niemieckiego stowarzyszenia branżowego Verband der Automobilindustrie (VDA). Według wczesnych zapowiedzi emisja spalin w nowych samochodach musiałaby zostać obniżona aż trzykrotnie – do 30 g na kilometr. Nowe samochody miałyby też wypuszczać do atmosfery najwyżej 10 mg tlenków azotu na przejechany kilometr. Dziś norma dla diesla wynosi 80 mg/km, a dla silników benzynowych – 60 mg/km.

Czytaj również: Wrocław przekonuje, że powietrze gorsze niż w Bangladeszu ma tylko… czasami

Według przedstawicieli VDA tak restrykcyjne wymogi nie powinny wejść w życie. W wypowiedziach dla niemieckich mediów Hildegard Müller mówiła, że Komisja Europejska ostatecznie postawi producentom „technicznie wykonalne” wymagania. Podejście firm branży dziwi Bojczuka:

– Branża motoryzacyjna twierdzi, że ograniczenie emisji spalin jest zbyt kosztowne, podczas gdy w rzeczywistości będzie ono kosztować mniej niż położenie warstwy lakieru na karoserii. Poza tym to obywatele chcą możliwie najczystszych samochodów, a teraz dodatkowo wytrącili oręż z ręki producentom, mówiąc, że są gotowi za to zapłacić.

Dodatkowe koszty nie przerażają z kolei potencjalnych nabywców. Prawie dwie trzecie ankietowanych planujących zakup auta byłoby w stanie zapłacić do 500 euro więcej za mniej zanieczyszczający pojazd.

Źródło zdjęcia: TonelloPhotography / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.