Czy to będzie rewolucja w kwestii plastiku? Prawdopodobnie nie. Ale to na pewno krok w dobrą stronę. Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos firma TerraCycle ogłosiła swój nowy projekt – platformę online Loop, gdzie będzie można kupić produkty w wielorazowych opakowaniach.
W projekt zaangażowały się największe światowe marki: Procter & Gamble, Nestlé, Pepsico, Unilever, Mars, Clorox, Coca-Cola, Mondelēz, Danone, a także kilkanaście mniejszych podmiotów.
Jak to ma wyglądać?
Za pomocą platformy Loop będzie można kupić wybrane produkty, które zostaną przywiezione do klienta kurierem. Będzie doliczona do nich kaucja za opakowanie wielokrotnego użytku. Po zużyciu produktu, kurier odbierze opakowanie, które później zostanie umyte i napełnione po raz kolejny. Zużyte artykuły, np. higieniczne, mają być w pełni recykligowane. Wszystkie produkty mają docierać do klientów w torbach wielorazowego użytku.
Projekt oparty jest na dawnej zasadzie dostarczania mleka w szklanych butelkach do domów. Po wypiciu zawartości, stawiało się opakowanie przed drzwiami, skąd było odbierane. Tak samo ma działać Loop – puszkę czy butelkę będzie trzeba wystawić i oznaczyć, a kurierzy odbiorą ją za darmo.
W ramach tej inicjatywy opracowano specjalne opakowanie na mrożonki wykonane ze stali nierdzewnej. Podczas pilotażu będą w nich dowożone lody Häagen-Dazs. Puszki mają być nie tylko estetyczne, ale także mają zapobiegać roztapianiu się – dzięki dwóm ściankom, chroniących temperaturę.
Pomysłodawcy Loop zapewniają, że ich opakowania mogą być używane ponad 100 razy.
– Jesteśmy w trakcie wojny z plastikiem – mówi Tom Szaky, prezes TerraCircle. – A moim zdaniem powinniśmy przemianować ją na wojnę z jednorazowymi opakowaniami.
W ofercie Loop ma być ponad 300 produktów – płatki śniadaniowe, dezodoranty, szczoteczki do zębów, napoje. Inicjatywa promuje także pro środowiskowe rozwiązania, takie jak szczoteczki Oral- b Click, w których można wymieniać górną część – bez konieczności wyrzucania na śmietnik plastikowej rączki. To, w założeniu, ma zmniejszyć ilość wyrzucanych szczoteczek o 60 proc.
Do Loop dołączył także Carrefour, który od maja w Paryskich sklepach będzie sprzedawał w opakowaniach wielorazowego użytku (ze szkła, stali nierdzewnej lub tworzywa sztucznego) towary marki własnej – miód, olej i przyprawy.
Cały projekt jest na razie jedynie testem. Od wiosny tego roku pojawi się w Nowym Jorku i Paryżu.
Czytaj też:
Zero waste, czyli jak przestać produkować śmieci
Zdjęcie: Loop