Udostępnij

Następczyni Merkel nie chce „krucjaty” przeciwko dieslom

15.01.2019

Liderka niemieckich chadeków ostro wypowiedziała się o działaniu organizacji naciskającej na wprowadzanie zakazu poruszania się najstarszymi dieslami. Jednocześnie rząd stara się wprowadzać ułatwienia dla ich właścicieli.

W ostatnich miesiącach szczególnie uważnie obserwujemy, jak mogą wyglądać dalsze obostrzenia dotyczące używania silników diesla w Niemczech. Dlaczego? Bo stare auta z zachodu mogą po ich wprowadzeniu zalać Polskę. Głos w tej sprawie zabrała ostatnio następczyni Angeli Merkel na stanowisku liderki partii CDU, Annegret Kramp-Karrenbauer.

Typowana przez komentatorów na stanowisko kanclerza Kramp-Karrenpauer, podobnie jak jej poprzedniczka, sceptycznie odnosi się do wprowadzania utrudnień dla posiadaczy diesli. Zaostrza jednak język. W wypowiedzi dla telewizji n-tv wyraziła obawę, że utrzymanie obecnego kursu wobec silników wysokoprężnych będzie kosztowało tysiące miejsc pracy w sektorze motoryacyjnyn. Zatrudnienie znajduje tam teraz około 800 tysięcy osób. Skrytykowała przy tym organizację środowiskową Deutche Umwelthilfe (w skrócie DUH). Naciska ona na kolejne metropolie w sprawie wprowadzania zakazów wjazdu diesli do centrów miast. „Wykonują pożyteczną pracę, ale można odnieść coraz mocniejsze wrażenie, że prowadzą krucjatę przeciwko dieslom.” – powiedziała w telewizji liderka CDU.

Jednocześnie rząd próbuje ułatwić poruszanie się właścicielom starszych „ropniaków” po miastach Niemiec. Producenci mogą od stycznia montować w używanych autach nowocześniejsze systemy oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Umożliwia to nowe prawo. Takie rozwiązanie  jest przyjaźniejsze dla portfela kierowcy – przekonują władze i organizacje pozarządowe zajmujące się prawami konsumenta. Mimo to grupy lobbujące dla potentatów motoryzacyjnych nalegają, by skupić się na zastępowaniu mocniej zanieczyszczających pojazdów nowymi, spełniającymi restrykcyjne wymogi emisyjne od chwili wyjazdu z salonu.

Przypomnijmy: spaliny produkowane przez auta z silnikami diesla szczególnie mocno wpływają na powstawanie smogu, co potwierdzają badania naukowe. Federalny sąd najwyższy zezwolił niemieckim miastom na wprowadzanie zakazów poruszania się nimi w wyznaczonych strefach.

Źródło obrazu: commons.wikipedia.com

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.