Udostępnij

Praca zdalna pomaga zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza

07.02.2019

Z powodu narażenia na spaliny samochodowe umiera rocznie 10 tys. Brytyjczyków. Naukowcy z Oksfordu sugerują, że w zmniejszeniu skali problemu może pomóc… praca zdalna. Gdyby mieszkańcy Wysp nie musieli dojeżdżać codziennie do miejsca zatrudnienia, zyskałoby na tym ich zdrowie i środowisko.
W Wielkiej Brytanii największymi „szkodnikami zdrowotnymi” są miasta – przynajmniej jeśli za kryterium przyjąć koszty opieki zdrowotnej związanej ze skutkami narażenia na zanieczyszczenia. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z uniwersytetów w Oksfordzie i Bath w południowo-zachodniej Anglii. Wielkie aglomeracje generują najwięcej toksycznych związków, które zwiększają ryzyko przedwczesnego zgonu.

Londyn truje najbardziej

Na Wyspach numerem jeden pod tym względem jest Londyn. Naukowcy wyliczyli, że przeciętny samochód przemierzający stołeczne ulice odpowiada średnio za szkody zdrowotne o wartości 7714 funtów (według „taryfikatora” NHS – brytyjskiej służby zdrowia). W przypadku diesli jeżdżących po centrum Londynu kwota jest dwukrotnie wyższa. W sumie osobówki i vany jeżdżące po stolicy UK przysparzają opiece zdrowotnej kosztów w wysokości 605 milionów funtów rocznie. Dla porównania Birmingham, drugie największe miasto na Wyspach, generuje koszty w wysokości 150 milionów funtów w skali roku.

– Samochody osobowe i vany odpowiadają za 10 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Największy problem stanowią samochody z silnikiem Diesla. Szkody zdrowotne wywoływane przez diesle są pięciokrotnie wyższe od tych powodowanych przez pojazdy na benzynę i około dwudziestokrotnie wyższe od tych, które można przypisać samochodom elektrycznym – mówi dr Christian Brand z Uniwersytetu Oksfordzkiego i centrum badawczego UK Energy.

Wnioski są łatwe do wyciągnięcia, ale trudniejsze do wdrożenia. – Gdyby co czwartą podroż samochodem zastąpić spacerem lub jazdą rowerem, zdołalibyśmy zaoszczędzić ok. 1,1 miliarda funtów kosztów zdrowotnych rocznie. Gdyby udało się zastąpić milion diesli milionem aut elektrycznych oszczędności wyniosłyby dodatkowe 360 milionów funtów – komentuje Chris Large z organizacji pozarządowej Global Action Plan.

Telepraca, telezakupy i wirtualne spotkania

Rewolucja elektromobilna wprawdzie trwa, ale przebiega w tempie raczej ewolucyjnym. Szczególnie nad Wisłą, gdzie zresztą problemy smogowe mają bardziej złożony charakter. Zanim pojazdy na paliwa ropopochodne faktycznie zostaną zastąpione dwuśladami na prąd, w celu zmniejszenia emisji szkodliwych substancji można stosować inne półśrodki. Wśród sugerowanych przez autorów raportu rozwiązań jest m.in. praca zdalna. Brak konieczności codziennego dojeżdżania do miejsca zatrudnienia i z powrotem pomógłby zmniejszyć emisję spalin. To samo dotyczy zakupów, które – jak zalecają autorzy raportu – lepiej robić online.

Jednak w pewnym momencie rekomendacje naukowców ocierają się o absurd. Sugerują oni, że wskazane jest ograniczenie relacji towarzyskich „w realu” na rzecz komunikacji w świecie wirtualnym. O ile wizja telepracy i związanej z nią swobody w organizacji czasu dla wielu brzmi kusząco, o tyle przenoszenie życia osobistego do „wirtualu” raczej pozbawia motywacji do troski o środowisko. Autorom badania można więc zasugerować, by skupili się raczej na eliminacji źródeł problemu niż rozwiązaniach prowizorycznych.

Autor

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.