Udostępnij

Nie tylko spaliny. Cząstki powstające w trakcie hamowania mogą być równie szkodliwe

14.01.2020

Naukowcy z uniwersytetu King’s College London opublikowali wyniki badań, z których wynika, że zanieczyszczenia powstające w wyniku ścierania się tarcz hamulcowych są podobnie szkodliwe dla zdrowia, jak spaliny powstające w silnikach diesla. „Nie ma czegoś takiego jak pojazd bezemisyjny, a wraz z nadejściem przepisów ograniczających emisję spalin udział tych źródeł prawdopodobnie stanie się bardziej znaczący” – mówi kierownik badań.

W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Metallomics„, badacze wyhodowali komórki odpornościowe, które następnie narazili na kontakt z metalicznymi cząstkami, będącymi produktem ścierania się tarcz hamulcowych, a także spalinami powstającymi w silnikach diesla.

Zaobserwowano, że spadek zdolności do zwalczania bakterii nastąpił nie tylko w przypadku kontaktu ze spalinami – co zostało już wcześniej udokumentowane – ale również z pyłem powstającym w trakcie hamowania. Testowaną bakterią była Staphylococcus aureus, odpowiadająca m.in. za choroby płuc. Jak podkreślają badacze, nie jest do końca jasne, który dokładnie związek metaliczny odpowiada za spadek odporności w przypadku narażenia na „pył hamulcowy”, jednak jednym z najpoważniejszych podejrzanych jest wanad.

„W tej chwili nacisk na emisję spalin z silników Diesla jest całkowicie uzasadniony w świetle literatury naukowej. Nie powinniśmy jednak zapominać ani pomijać znaczenia innych elementów, takich jak metale powstające w trakcie ścierania, zwłaszcza hamowania. Nie ma czegoś takiego jak pojazd bezemisyjny, a wraz z nadejściem przepisów ograniczających emisję spalin, udział tych źródeł prawdopodobnie stanie się bardziej znaczący” – powiedział dr Ian Mudway, który kierował badaniami.

Naukowcy z uniwersytetu King’s College London podkreślają, że tylko część komunikacyjnych zanieczyszczeń pyłami PM 2,5 pochodzi z rur wydechowych. Większość pochodzi ze źródeł takich jak zużycie opon, sprzęgła i hamulca, a także wzbijania się w powietrze zalegającego już pyłu komunikacyjnego.

Dr Lisa Selley dodaje, że badania były prowadzone na komórkach wyhodowanych w laboratorium, dlatego konieczne jest przeprowadzenie dalszych badań, które pozwolą ocenić wpływ zanieczyszczeń na komórki w ciałach ludzi. Badacze podkreślają jednak, że w przyszłości, wraz z eliminacją spalin, kwestia zanieczyszczeń powstających w wyniku ścierania się metali będzie coraz bardziej istotna.

_

Źródło: King’s College London

Zdjęcie: Shutterstock/Mikbiz

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.