Udostępnij

Niemcy chcą ratować gospodarkę inwestując w elektromobilność, farmy wiatrowe i modernizację budynków

05.06.2020

Niemiecki rząd doszedł do porozumienia w sprawie pakietu naprawczego dla gospodarki. 130 miliardów euro na lata 2020-21 ma wesprzeć między innymi inwestycje związane z redukcją emisji CO2: modernizację budynków, infrastrukturę wodorową, rozwój elektromobilności i morskie farmy wiatrowe.

Niemcy planują wydatki związane z pobudzeniem gospodarki i deklarują po raz kolejny, że walcząc z kryzysem, nie można zapominać o wyzwaniach, które pojawiły się przed pandemią. Dlatego część wsparcia ma być wydana redukcję emisji gazów cieplarnianych, m.in. w dziedzinie transportu. „Nie mogliśmy przedstawić tylko klasycznego pakietu stymulacyjnego. Musimy uwzględnić w nim także przyszłe aspekty. I na tym właśnie się koncentrujemy” – mówiła kanclerz Angela Merkel na konferencji prasowej, przywołując m.in. problem zmian klimatu.

Wśród planowanych rozwiązań dotyczących klimatu znaleźć się mają:

  • Wsparcie dla elektromobilności. Podwojone ma zostać dofinansowanie na zakup samochodów elektrycznych i hybrydowych (z 3 tys. do 6 tys. euro). Rząd planuje wesprzeć infrastrukturę ładowania pojazdów, a także dofinansować badania, m.in. dotyczące baterii. Razem ok. 5 miliardów euro.
  • Stworzenie i infrastruktury wodorowej. Co najmniej 7 miliardów euro mają kosztować inwestycje w energetykę opartą na wodorze, jednak szczegóły planu pojawią się dopiero wkrótce.
  • Modernizacja transportu kolejowego. Spółka kolejowa Deutsche Bahn ma zostać wsparta w tym celu kwotą 5 miliardów euro.
  • Modernizacja budynków. 2 miliardy euro mają być przeznaczone na modernizację budynków w zakresie emisji CO2 (w tym mieszkalnictwa komunalnego), a także adaptację do zmian klimatu.
  • Rozwój morskiej energetyki wiatrowej. W wyniku inwestycji w farmy wiatrowe nastąpić ma wzrost z aktualnych 15 GW mocy do 20 GW do 2030 roku.

Kwotą 2,5 miliarda ma zostać wsparty także transport publiczny (choć poza omawianym tu planem), ze względu na spadek wpływów ze sprzedaży biletów.

Gospodarka lepsza dla klimatu?

Komentatorzy w Niemczech zwracają uwagę, że w planach nie pojawiło się bezpośrednie wsparcie dla branży motoryzacyjnej, a jedynie pomoc skierowana na stymulację elektromobilności.

„Dzisiejsza decyzja stanowi punkt zwrotny w tym, co zostało uznane za szczyt sukcesu lobbingu branżowego w UE od dziesięcioleci: silne relacje pomiędzy niemieckimi producentami samochodów a naszym rządem. Tym razem lobby motoryzacyjne spotkało się z tak dużym sprzeciwem ze strony czołowych ekonomistów, ekologów i większości społeczeństwa, że rządząca koalicja nie odważyła się wydać miliardów pieniędzy podatników na samochody niszczące klimat” – komentuje Daniel Rieger, ekspert organizacji Nature and Biodiversity Conservation Union (NABU).

„Decyzje, które zapadły wczorajszej nocy w Niemczech w sprawie pakietu naprawczego pokazują, że mimo silnego lobbingu władze zobaczyły więcej sensu w ucieczce do przodu niż w odbudowie „normalności” sprzed pandemii. Z pewnością taki kierunek działań i wydatkowania funduszy długofalowo da znacznie lepsze efekty dla zdrowia obywateli, środowiska i gospodarki” – mówi Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej.

Czy Polska również może „uciec naprzód”?

Walka z pandemicznym spowolnieniem gospodarczym, m.in. przy wsparciu unijnych środków, to zadanie także dla polskich władz. Czy na wsparciu gospodarki może zyskać klimat i środowisko? I w jakim stopniu jesteśmy w stanie wpisać się w koncepcję europejskiego Zielonego Ładu? Eksperci wskazują na kilka kwestii, obejmujących specyfikę sytuacji w Polsce.

„Polskie władze powinny się uważnie przyglądać tym rozwiązaniom, szczególnie silnemu wsparciu dla rozwoju elektromobilności. Oczywiście u nas takim lub podobnym rozwiązaniom powinny towarzyszyć głębokie zmiany w systemie produkcji energii i jak najszybsze odejście od węgla” – podkreśla Stefanowicz.

„Jak wskazaliśmy w raporcie Zielony Pakiet Fiskalny, wydanym na początku maja, polski program odbudowy gospodarczej po kryzysie powinien się opierać na istniejących, sprawdzonych programach walki z ubóstwem energetycznym lub modernizacją transportu publicznego. Czyste Powietrze, Mój Prąd albo Fundusz Niskoemisyjnego Transportu idealnie wpisują się w Europejski Zielony Ład i powinny zostać wzmocnione środkami, które Polska dodatkowo otrzyma od Komisji Europejskiej. Pomogłoby to zwiększyć np. stopień dofinansowania inwestycji albo poszerzyć w Moim Prądzie grupę beneficjentów o firmy” – komentuje Michał Hetmański z Fundacji Instrat.

Analityk podkreśla jednak, że nie wszystkie wizje rozwoju odpowiadają planom Komisji Europejskiej. „Budowa autostrad i obwodnic nie wpisuje się w plany Komisji, ewentualnie budowa kolei ma ten potencjał. UE, w tym Niemcy, odchodzi od projektów wspierających „budowę imperiów”, jakie znamy z planu Junckera, i stawia nacisk na rozproszone inwestycje, w szczególności w infrastrukturę transportu publicznego i sieci energetycznych, z dużym udziałem sektora prywatnego” – zaznacza Hetmański.

_

Zdjęcie: Shutterstock/Pla2na

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.