Udostępnij

Niemiecki rząd planuje wypróbować bezpłatną komunikację publiczną w pięciu miastach

19.02.2018

Niemcy zapowiadają, że w pięciu miastach, które mają problemy ze spełnieniem unijnych norm dotyczących jakości powietrza, będą chcieli wypróbować wprowadzenie bezpłatnej komunikacji publicznej. Eksperyment ma się rozpocząć najpóźniej pod koniec tego roku, ale budzi kontrowersje.

Rozważamy wprowadzenie bezpłatnego transportu publicznego, by ograniczyć liczbę prywatnych samochodów”, napisało troje ministrów rządu Angeli Merkel do unijnego komisarza środowiska Karmenu Velli. „Efektywna walka z zanieczyszczeniem powietrza bez żadnych zbędnych opóźnień jest priorytetem naszego rządu”, można przeczytać w liście sygnowanym między innymi przez minister środowiska Barbarę Hendricks. Wyłożono w nim, jak Niemcy planują poprawić jakość powietrza w swoich miastach i wyliczono między innymi rozwój stref czystego transportu, zwiększanie liczby niskoemisyjnych autobusów oraz promowanie wypożyczalni samochodów.

Największym echem odbiła się jednak informacja o planowanej próbie wprowadzenia bezpłatnego transportu publicznego w pięciu miastach: Bonn, Essen, Herrenbergu, Reutlingen i Mannheim. Napisała o tym znacząca cześć najważniejszych światowych mediów, jednak – jak następnego dnia wyjaśniał rząd w odpowiedzi na te publikacje – projekt jest na razie w fazie pomysłu i nie zostanie wprowadzony bez zgody samorządów, które o sprawie dowiedziały się niedawno i zareagowały bez wielkiego entuzjazmu.

„To nie jest jeszcze nawet etap planowania”, komentowała rzeczniczka Bonn. Problemem dla samorządów są przede wszystkim finanse. Obecnie firmy przewozowe w niemieckich miastach w około 50 proc. pokrywają swoje koszty z przychodów z biletów. Brak wpływów w połączeniu ze zwiększonych zapotrzebowaniem, które najprawdopodobniej byłoby wynikiem, likwidacji biletów, byłby dla nich dużym obciążeniem. „Musimy wiedzieć, kto za to zapłaci”, mówił Helmut Dedy ze Związku Miast Niemieckich. Podkreślano też, że problemem może być uzupełnienie taboru.

„W tym wypadku nie ma oczywiście sensu używanie autobusów wyposażonych w silniki diesla. Tymczasem nie znam producenta, który w tak krótkim czasie dostarczy konieczną liczbę pojazdów elektrycznych”, komentowała rzeczniczka prasowa Bonn. Mimo wątpliwości pomysł jest jednak poważny i może być realizowany. Pytaniem pozostaje to, w jak wielu i których miastach.

Transport zbiorowy jest u naszego zachodniego sąsiada coraz popularniejszy. Od 20 lat regularnie rośnie liczba odbywanych podróży. W 2017 roku było ich 10,3 mld.

Fot. Michael Day/Flickr.

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.