Udostępnij

NIK: przybywa starych samochodów, a nawet te nowe kopcą. Policyjne kontrole nic nie dają

03.12.2020

Najwyższa Izba Kontroli w najnowszym raporcie zwraca uwagę na problem zanieczyszczeń z rur wydechowych, z którym według instytucji nie radzą sobie rządzący. Według kontrolerów na drogach przybywa starych samochodów, a prawo niedostatecznie promuje bardziej ekologiczne pojazdy.

NIK odnotowuje sukcesy w walce z zanieczyszczeniem przemysłowym, dostrzega też działania rządzących w sprawie smogu pochodzącego z domowych kominów. „Brakuje natomiast kluczowych rozwiązań prawnych, które umożliwiłyby ograniczanie użytkowania najbardziej szkodliwych dla środowiska samochodów (…)” – czytamy w raporcie Izby. Według jego autorów często niedostrzeganym problemem jest wysokie stężenie rakotwórczego dwutlenku azotu w centrach miast. Jak wykazała ekspertyza NIK, w przypadku aglomeracji krakowskiej i warszawskiej zanieczyszczenia te w 70 proc. biorą się właśnie z ulicznego ruchu.

Emisje dwutlenku azotu napędza popyt na samochody, których liczba w Polsce od wejścia do Unii Europejskiej wzrosła ponad dwukrotnie.
„Specyfiką Polski jest duża, corocznie rosnąca liczba pojazdów na mieszkańców (580 pojazdów na 1000 mieszkańców), która dwukrotnie przekracza wskaźniki dla np. tak wysoko rozwiniętych państw jak Niemcy, czy Austria (ok. 300 pojazdów na 1000 mieszkańców)” – czytamy w komunikacie.

Czytaj również: W mózgach dzieci i młodych ludzi wykryto cząsteczki smogu, które mogą powodować Alzheimera

Kontrolerzy zauważają, że od 2004 roku w Polsce przybyło aż 13,3 miliona aut z importu. W dużej mierze były to stare pojazdy, niespełniające najnowszych norm dotyczących ekologii. W tej chwili średni wiek jeżdżącego po polskich drogach samochodu to aż 15 lat. NIK twierdzi, że jednocześnie brakuje zachęt podatkowych dla osób kupujących nowsze i bardziej ekologiczne samochody.

NIK krytykuje Ministerstwo Infrastruktury

Według autorów raportu, resort infrastruktury spóźnił się o półtora roku z propozycją nowego prawa dotyczącego kontroli emisji spalin, dostosowanego do unijnej dyrektywy. W jej myśl samochody niespełniające warunków technicznych określonych w dokumentach homologacyjnych nie byłyby dopuszczane do ruchu. Potem, w 2018 roku, projekt ustawy trafił do sejmowej zamrażarki, a przepisy nigdy nie weszły w życie. Dlatego po drogach wciąż jeżdżą samochody niespełniające norm emisji.

„Dobitnym przykładem potwierdzającym konieczność niezwłocznego podjęcia przez Ministra Infrastruktury stosownych prac są wyniki pomiarów emisji spalin przeprowadzonych w 2019 r. na terenie miasta Krakowa. Przebadano ponad 60 tys. samochodów osobowych i dostawczych, bez konieczności zatrzymywania ich do kontroli. Stwierdzono, iż 57 proc. przebadanych pojazdów nie spełniało norm w zakresie emisji tlenków azotu, 48 proc. emisji tlenku węgla, 45 proc. – węglowodorów, a 40 proc. – pyłów”- czytamy na stronie NIK.

Co ciekawe, najwięcej „jeżdżących kopciuchów” jest wśród nowszych diesli, produkowanych w latach 2011-2014 i spełniających normę emisji Euro 5. Wykazały to krakowskie badania z 2019 roku. Limity dla tlenków azotu przekraczało 83 proc. sprawdzonych samochodów z normą Euro 5.

 class=

Policja powinna kontrolować emisje, ale nie ma sprzętu

NIK zwraca też uwagę na brak stacji kontroli jakości powietrza badających zanieczyszczenie komunikacyjne. Takich urządzeń brakuje w połowie polskich województw i wielu z największych miast. Chodzi między innymi o Poznań, Gdańsk, Lublin, Białystok i Gdynię.

Sytuacji nie poprawiają braki kadrowe w Inspektoracie Transportu Drogowego i Policji, których funkcjonariusze powinni przeprowadzać kontrole emisji spalin.

 Jak zauważa NIK, nawet podczas comiesięcznych działań policji pod hasłem SMOG, w Warszawie i Łodzi tylko od 4 do 7 proc. kontroli wykonano z użyciem analizatorów spalin lub dymomierzy. Nieco lepiej było w Krakowie, gdzie sprzętu pomiarowego używano w ok. 20 proc. kontroli. „Zdarzały się i takie akcje SMOG, na które policjanci KSP w ogóle nie zabierali analizatorów spalin i dymomierzy, oraz takie, na które sprzęt pomiarowy zabrali, ale go nie używali” – czytamy w raporcie.

Według Izby swoich obowiązków nie dopełniają również urzędy miast i gmin, zobligowane do sprawdzania działania Stacji Kontroli Pojazdów. „Z zebranych informacji z 85 samorządów wynika, że w co czwartym powiecie kontrole nie były w ogóle przeprowadzane, lub były przeprowadzane z przekroczeniem wymaganej częstotliwości” – piszą autorzy raportu.

Czytaj także: Pierwszy taki wyrok w historii. Mechanik nie może promować wycinania filtrów DPF

Zwracają uwagę również na to, że w Polsce powszechną, choć nielegalną praktyką, jest wycinanie filtrów DPF. Tymczasem żadna ze skontrolowanych jednostek Policji nie prowadziła działań wobec podmiotów oferujących taką usługę.

_

Raport można znaleźć na stronie NIK.

Grafika: NIK
Zdjęcie: Aliaksander Karanchevich / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.