Udostępnij

Nowe ciężarówki tylko na prąd i wodór? Możliwe do 2040 roku, ale producenci stawiają warunki

21.12.2020

Grupa producentów ciężarówek deklaruje, że do 2040 roku mogłaby zakończyć sprzedaż pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je alternatywami na wodór i energię elektryczną. Pomogłoby to spełnić unijne cele neutralności klimatycznej. Jednak firmy stawiają warunki: potrzebują wsparcia w postaci rozwoju odpowiedniej infrastruktury oraz ułatwień w konkurowaniu z tańszymi dieslami.

O możliwości wcześniejszego przejścia na napęd elektryczny i wodorowy poinformowała grupa siedmiu dużych producentów ciężarówek w oświadczeniu, przygotowanym wspólnie z niemieckim Instytutem Badań Wpływu na Klimat w Poczdamie. Wśród sygnatariuszy dokumentu znalazły się firmy Scania, Daimler, Volvo, DAF, MAN, CNH Industrial (producent pojazdów Iveco) oraz Ford Trucks.

Czytaj także: Fabryka polskich aut elektrycznych powstanie w Jaworznie. Razem z nią 15 tys. miejsc pracy

Diesle znikną do 2040?

We wspólnej deklaracji znalazł się zapis, że koncerny są w stanie do 2040 roku wycofać się z produkcji pojazdów z silnikiem diesla, zastępując je niskoemisyjnymi alternatywami. Firmy stawiają jednak kilka warunków, dotyczących wsparcia nowych technologii i konkurowania z rozpowszechnionymi i tańszymi dieslami.

Chodzi w tym przypadku przede wszystkim o wsparcie rozwoju infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania niskoemisyjnego transportu ciężarowego, a więc stacji ładowania energii elektrycznej i tankowania wodoru. Z drugiej strony producenci sugerują obciążenie pojazdów z silnikiem diesla takimi opłatami za emisje CO2, by przewoźnikom opłacała się przesiadka na elektryczne i wodorowe alternatywy.

Według autorów deklaracji skuteczne polityki mogłoby pozwolić na dekarbonizację sektora transportu ciężarowego w ciągu dekady, a więc do 2050 roku. Cel ten byłby zgodny z ambicjami klimatycznymi wielu państw, a także Unii Europejskiej.

Czytaj także: Unia Europejska ma nowy cel klimatyczny: 55 proc. redukcji emisji do 2030 roku

Szacuje się, że samochody ciężarowe odpowiadają dziś za ok. 27 proc. emisji związanych z transportem w UE. W grudniu decydenci w Brukseli zadeklarowali, że będą dążyć do przyjęcia rozwiązań, które obniżałyby opłaty drogowe w przypadku ciężarówek niskoemisyjnych. Na razie nie doprecyzowano szczegółów. Jak podaje portal Greentechmedia, zniżki miałyby dotyczyć niektórych europejskich autostrad i na przestrzeni najbliższych 20 lat wahać się pomiędzy 50 a 100 procent.

_

Z całością deklaracji można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock/Pavel Chagochkin

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.