Udostępnij

Nowe regulacje na rynku baterii. Polska z rekordową produkcją

28.08.2023

Do 2030 roku światowe zapotrzebowanie na baterie wzrośnie nawet 14 razy. Wynika to głównie z elektryfikacji transportu i przemysłu. Unia Europejska chce, aby produkcja i użytkowanie baterii były mniej szkodliwe dla środowiska.

Choć kraje Unii Europejskiej odpowiadają za mniej niż 20 proc. wzrostu zapotrzebowania na baterie, to europejscy prawodawcy postanowili uregulować rynek. Głównie ze względów środowiskowych. Tu największym wyzwaniem jest żywotność baterii oraz pozyskanie surowców do ich produkcji.

Chodzi m.in. o lit i kobalt, z których pozyskaniem już dziś są problemy. Szacunki z 2021 r. mówią, że zapotrzebowanie na ten pierwszy pierwiastek wzrośnie w ciągu dekady dziesięciokrotnie. W 2020 r. trzy kraje odpowiadały za niemal 86 proc. wydobycia litu. To kolejno Australia, Chile i Chiny. W grę wchodzą także rozgrywki geopolityczne. Z kolei dostawy kobaltu w niemal 70 proc. pokrywa Demokratyczna Republika Konga i Republika Konga. W tej pierwszej aż 3/4 ludzi żyje w skrajnym ubóstwie.

Również ważna składowa baterii litowo-jonowych wykorzystywanych w elektrycznych samochodach. Za jego dostawy niemal w 70 proc. odpowiada Demokratyczna Republika Konga (DRK) i Republika Konga (dwa osobne państwa). W DRK 3/4 społeczeństwa żyje w skrajnym ubóstwie. Kraje te regularnie łamią prawa pracownicze, a do trudnych robót zaciągają nawet dzieci.

Krytyczne surowce w obiegu zamkniętym

Parlament Europejski przyjął nowe rozporządzenie 12 lipca 2023 r. Założenie jest takie, aby zminimalizować środowiskowy wpływ zwiększonego popytu na baterie. Od 2025 r. rozporządzenie ma obligować producentów baterii do zwiększania ich wydajności. Chodzi też o ograniczanie szkodliwych substancji i zapewnienie efektywnego procesu recyklingu baterii. Ma się to odbywać w oparciu o gospodarkę obiegu zamkniętego.

– Wszystkie zużyte baterie będą musiały zostać poddane recyklingowi. Konieczne będzie osiągnięcie wysokiego poziomu odzysku, w szczególności surowców krytycznych, takich jak kobalt, lit i nikiel. To daje gwarancję, że cenne materiały zostaną odzyskane pod koniec ich okresu użytkowania i ponownie wprowadzone do gospodarki poprzez przyjęcie bardziej rygorystycznych celów w zakresie wydajności recyklingu i odzysku materiałów w miarę upływu czasu – czytamy na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej.

Teraz kraje członkowskie muszą dostosować własne prawo do nowych wytycznych. Dla naszego krajowego przemysłu jest to szczególnie istotne. Dlaczego?

Wartość produkcji polskich baterii: 38 mld złotych

– Polska już dzisiaj jest największym producentem baterii litowo-jonowych w Europie. Wokół największej na świecie fabryki baterii koreańskiego koncernu LG powstał w naszym kraju cały łańcuch wartości produkujący na potrzeby sektora bateryjnego. Od produkcji półproduktów do baterii, po fabryki modułów bateryjnych, czy elektrycznych samochodów i autobusów. W 2022 wartość produkcji sektora baterii wyniosła ponad 38 mld zł, a eksport samych baterii stanowił 2,4 proc. całego polskiego eksportu. Budujemy więc know-how i infrastrukturę produkcji, dzięki której możemy być globalnym liderem tego przyszłościowego przemysłu – mówi Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).

Jest też inny aspekt. Zdaniem Huberta Różyka z FPPE konieczność ponownego użycia surowców z recyklingu w bateriach zmniejszy znacząco uzależnienie Europy od importu surowców krytycznych, wśród nich jest kilka surowców do produkcji baterii. – Po drugie, nowe przepisy duży nacisk kładą na ochronę praw człowieka i środowiska – eliminują więc możliwość pozyskiwania surowców w nieetyczny lub rabunkowy sposób – dodaje Różyk. Eksperci przypominają, że wprowadzana jest zmiana o charakterze systemowym.

– To ważne ze względu na to, że cykl życia jednorazowych baterii jest bardzo krótki, a szkody dla środowiska, jakie może wyrządzić ich nieodpowiednie składowanie i brak recyklingu, mogą być bardzo poważne – przypomina Hubert Różyk z FPPE.

Samowystarczalne kraje UE

Eksperci, z którymi rozmawiał SmogLab, wskazują także na rolę baterii w procesie dekarbonizacji transportu.

– Zgodnie z szacunkami Rady w 2030 r. UE będzie potrzebowała baterii do ok. 30 milionów pojazdów bateryjnych. Jednocześnie światowe zapotrzebowanie na baterie ma wzrosnąć 14 razy względem 2019 r. Prognozy zakładają, że w 2030 r. cena baterii będzie o 50 proc. niższa od tej z 2019 r. Unia będzie w stanie pokryć swoje zapotrzebowanie na baterie samochodowe w 2025 r. Rozporządzenie bateryjne w tym pomoże – sprawi, że surowce przywiezione do UE będą w niej krążyły – słyszymy w FPPE.

Przestrzeganie kwestii środowiskowych ma gwarantować na przykład obowiązkowy paszport baterii. Będzie to obejmowało także baterie sprowadzane spoza EU. – To sprawi, że konsumentki i konsumenci będą wiedzieli, że ich samochód czy inne urządzenie korzystające z baterii zostało zbudowane w oparciu o odpowiedzialnie pozyskane surowce – podsumowuje wspomniany Hubert Różyk.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/asharkyu

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.