Udostępnij

Nowe władze Madrytu mogą zlikwidować strefę niskiej emisji. „Korki to znak tożsamości naszego miasta”

04.06.2019

José Luis Martínez-Almeida, który prawdopodobnie zostanie nowym burmistrzem Madrytu, zapowiada, że miejsca strefa niskoemisyjna („Madrid Central”) powinna zniknąć. Lokalna liderka Partii Ludowej – będącej zwycięzcą niedawnych wyborów – nazywa miejskie zatory „znakiem tożsamości” żyjącego miasta, jakim jest Madryt.

Jak podaje hiszpański dziennik El Pais, Martínez-Almeida, który po majowych wyborach samorządowych ma duże szanse na objęcie funkcji burmistrza Madrytu, chce w pierwszej kolejności zająć się strefą niskiej emisji w centrum miasta. Lokalny oddział Partii Ludowej, z której wywodzi się polityk, mówi wprost o powrocie do wcześniejszego, mniej restrykcyjnego systemu walki z zanieczyszczeniami powietrza.

Jego liderka, cytowana przez brytyjskiego „Guardiana”, mówi: „Nie sądzę, by [korki] były powodem do radości, ale jest to znak [tożsamości] naszego miasta, którego ​​ulice są zawsze żywe”.

Silniej sprzeciw wobec strefy wyraża partia Vox, określana mianem skrajnie prawicowej. Jest to ważne o tyle, że partia ta jest wskazywana jako prawdopodobny koalicjant Partii Ludowej w radzie miejskiej. Sekretarz partii – Javier Ortega Smith – komentował wyniki niedawnych wyborów słowami: „Od jutra 'Madrid Central’ się kończy”.

System działający obecnie polega na klasyfikacji pojazdów ze względu na ilość emitowanych przez nie zanieczyszczeń. Pojazd należy zarejestrować, co wiąże się przydziałem urzędowej naklejki informującej o kategorii pojazdu – na podstawie naklejki służby weryfikują, czy dany pojazd może znajdować się w strefie.

Przykładowo: Pojazdy hybrydowe, oznaczone jako „eko”, mogą swobodnie poruszać się i parkować po centrum. Starsze diesle objęte są natomiast restrykcjami, a od 2020 roku w ogóle nie będą miały zjazdu do centrum.

Rozwiązanie, wprowadzone w ubiegłym roku przez odchodzącego burmistrza, doprowadziły – jak wynika z monitoringu jakości powietrza – do spadku ilości zanieczyszczeń w centralnej części miasta. Ilość tlenków azotu spadła o 38 proc.

Emisje CO2 do atmosfery, związane ze spadkiem liczby samochodów, zmniejszyły się natomiast o 14 proc.

 

Źródła: The Guardian, El Pais, BBC, madrid.es

Zdjęcie: Shutterstock/Edwin yordany

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.