Nowe władze Madrytu mogą zlikwidować strefę niskiej emisji. „Korki to znak tożsamości naszego miasta”

3587
0
Podziel się:
Po wyborach Madryt może zlikwidować strefę niskiej emisji. Korki to znak tożsamości naszego miasta

José Luis Martínez-Almeida, który prawdopodobnie zostanie nowym burmistrzem Madrytu, zapowiada, że miejsca strefa niskoemisyjna („Madrid Central”) powinna zniknąć. Lokalna liderka Partii Ludowej – będącej zwycięzcą niedawnych wyborów – nazywa miejskie zatory „znakiem tożsamości” żyjącego miasta, jakim jest Madryt.

Jak podaje hiszpański dziennik El Pais, Martínez-Almeida, który po majowych wyborach samorządowych ma duże szanse na objęcie funkcji burmistrza Madrytu, chce w pierwszej kolejności zająć się strefą niskiej emisji w centrum miasta. Lokalny oddział Partii Ludowej, z której wywodzi się polityk, mówi wprost o powrocie do wcześniejszego, mniej restrykcyjnego systemu walki z zanieczyszczeniami powietrza.

Jego liderka, cytowana przez brytyjskiego „Guardiana”, mówi: „Nie sądzę, by [korki] były powodem do radości, ale jest to znak [tożsamości] naszego miasta, którego ​​ulice są zawsze żywe”.

Silniej sprzeciw wobec strefy wyraża partia Vox, określana mianem skrajnie prawicowej. Jest to ważne o tyle, że partia ta jest wskazywana jako prawdopodobny koalicjant Partii Ludowej w radzie miejskiej. Sekretarz partii – Javier Ortega Smith – komentował wyniki niedawnych wyborów słowami: „Od jutra 'Madrid Central’ się kończy”.

System działający obecnie polega na klasyfikacji pojazdów ze względu na ilość emitowanych przez nie zanieczyszczeń. Pojazd należy zarejestrować, co wiąże się przydziałem urzędowej naklejki informującej o kategorii pojazdu – na podstawie naklejki służby weryfikują, czy dany pojazd może znajdować się w strefie.

Przykładowo: Pojazdy hybrydowe, oznaczone jako „eko”, mogą swobodnie poruszać się i parkować po centrum. Starsze diesle objęte są natomiast restrykcjami, a od 2020 roku w ogóle nie będą miały zjazdu do centrum.

Rozwiązanie, wprowadzone w ubiegłym roku przez odchodzącego burmistrza, doprowadziły – jak wynika z monitoringu jakości powietrza – do spadku ilości zanieczyszczeń w centralnej części miasta. Ilość tlenków azotu spadła o 38 proc.

Emisje CO2 do atmosfery, związane ze spadkiem liczby samochodów, zmniejszyły się natomiast o 14 proc.

 

Źródła: The Guardian, El Pais, BBC, madrid.es

Zdjęcie: Shutterstock/Edwin yordany

Podziel się: