Udostępnij

Nowy raport: firmy naftowe wydają miliony na social media, by nic się nie zmieniło

25.03.2019

Pięciu naftowych gigantów wydaje rocznie prawie dwieście milionów dolarów na lobbing w USA. Twierdzi tak amerykański thin-tank InfluenceMap w opublikowanym ostatnio raporcie. Chodzi o firmy takie jak Chevron, BP, Shell, Total i ExxonMobil.

To ogromna suma, ale wydatki nafciarzy na kształtowanie opinii publicznej w sprawie globalnego ocieplenia są o wiele większe. Ogółem na wszystkie związane z tym przedsięwzięcia mieli wydać ponad miliard dolarów od ogłoszenia Porozumienia Paryskiego.

Raport wskazuje również, jak paliwowi potentaci budują wizerunek firm coraz bardziej przyjaznych środowisku, i jak różni się to od ich rzeczywistej polityki. Z wypowiedzi medialnych ich przedstawicieli  z ostatnich kilku lat wynika, że są za przyspieszeniem procesu odejścia od paliw kopalnych i wspierają rozwój elektromobilności. Reprezentujący je lobbyści prezentują z kolei zupełnie inne stanowisko, starając się wstrzymać prace nad prawem zmierzającym w tym kierunku.

 width=Wydatki firm naftowych na lobbing w 2018 roku. Źródło: Influencemap

Autorzy podają, że BP, Chevron, ExxonMobil i Shell w ostatnich trzech dekadach wydały łącznie ponad 250 milionów dolarów na lobbing w czasie amerykańskich kampanii prezydenckich. Ponad 330 tysięcy dorzucił do tego francuski Total.

Ważną częścią wydatków firm naftowych są środki na promocję w mediach społecznościowych. Działania na Instagramie i Facebooku pochłonęły ponad dwa miliony dolarów i skupiały się na politykach proklimatycznych poszczególnych stanów USA. Rekordowe półtora miliona dolarów poszło na kampanię przeciwko opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w stanie Waszyngton. Samo BP wydało wtedy na reklamy w serwisach społecznościowych dwie trzecie tej sumy. Infografiki widocznie między innymi na Instagramie pokazywały zagrożenia, z którymi miało wiązać się nowe prawo – osłabienie się gospodarki regionu czy rosnące ceny energii. Prawdopodobnie miało to wpływ na ostateczną porażkę inicjatywy organizacji pozarządowych, która została odrzucona przez obywateli w referendum.

 width=Wydatki firm i organizacji związanych z przemysłem naftowym na kampanie w mediach społecznościowych Źródło: Influencemap

„W swoim wystąpieniu przed przedstawicielami branży w marcu 2018 CEO Shella Ben van Beurden wspomniał o wyzwaniach klimatycznych stwierdzając, że skłaniają one przemysł naftowy do przebudowy modelu swojego działania od fundamentów” – czytamy w raporcie – „Jednocześnie na konferencji w listopadzie zeszłego roku stwierdził on, że nagłówki w mediach mogą być mylące, a jego firma nie zamierza łagodzić swojego stanowiska w sprawie nafty i gazu” – piszą badacze.

– Sposób kreowania kimatycznego wizerunku naftowych gigantów wygląda marnie, co naraża ich na kryzys wiarygodności. W publicznych wypowiedziach wspierają walkę z ocieplaniem się klimatu, inwestują też w niskoemisyjne rozwiązania. Jednocześnie jednak wydają wielokrotnie więcej pieniędzy na rozwój działalności opartej na wydobyciu paliw kopalnych –  powiedział „Guardianowi” Edward Collins, jeden z autorów raportu.

Obraz: Budynek Capitolu w USA Autor: Andrea Izzotti, Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.