Udostępnij

Od 2025 w Paryżu, Meksyku, Atenach i Madrycie nie zobaczymy samochodów z silnikiem diesla

06.12.2016

Paryż, Meksyk, Ateny i Madryt – te cztery miasta chcą do 2025 roku zabronić jeżdżenia samochodami z napędem diesla. Chodzi, oczywiście, o poprawę jakości powietrza.

Dla przykładu – Paryż jest uznawany za jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast. O wiele bardziej niż np. Nowy Jork. Powód? Specjaliści przyznają – diesle. W Francji bardzo popularne. Zresztą nie tylko tam.

– Trzeba przyznać, że w Meksyku mamy dwa główne problemy: zanieczyszczenie i zbyt duży ruch samochodowy. Przez rozwijanie alternatywnych środków transportu, jak nasz szybki autobus albo metro, a także inwestowanie w ścieżki rowerowe, pracujemy nad utorowaniem dróg i ochroną naszych płuc – mówił burmistrz Meksyku, Miguel Ángel Mancera podczas spotkania C4O. To szczyt, na którym zbierają się władze 40 największych miast świata, żeby omówić bieżące problemy i opracować jednolity sposób działania. Tym razem jednym z przewodnich tematów był smog i coraz gorsza jakość powietrza, którym oddychamy – szczególnie w metropoliach.

Wzięto pod uwagę argument, że według Światowej Organizacji Zdrowia rocznie z powodu zanieczyszczeń umiera na świecie około 3 miliony osób. Władze nie mogły więc pozostać obojętne. Chociaż przyczyn zanieczyszczeń jest wiele, skupiono się na jednej – tam być może najważniejszej – czyli dieslach. Okazuje się, że w ostatnich latach coraz więcej ludzi decyduje się na samochód z takim napędem. Dlaczego? Auta z silnikiem diesla są uważane za oszczędniejsze, a jednocześnie są reklamowane jako „bardziej ekologiczne”. Taki pogląd poskutkował tym, że wraz ze wzrostem liczby diesli w miastach, wzrosły też stężenia pyłów PM 2,5.

Wbrew temu, co mówią reklamy, diesle powodują większe emisje szkodliwych substancji niż „benzyniaki”. Głównym atutem diesla miała być niska emisja CO2 – skoro taki silnik jest bardziej oszczędny i zużywa mniej paliwa od napędu benzynowego na takim samym odcinku, emisje powinny być niższe. Jak się jednak okazuje, te różnice są niewielkie. Poza tym spaliny samochodowe to nie tylko dwutlenek węgla. Także pyły zawieszone PM 2,5 i tlenki azotu – obecne w spalinach silników wysokoprężnych. To one mają także związek ze wzrostem zgonów na choroby układu sercowo-naczyniowego oraz większą liczbą chorych np. na astmę czy zapalenie oskrzeli.

Co więcej, z raportu europejskiego think-thanku Transport & Environment wynika, że 9 z 10 samochodów z silnikiem diesla przekracza europejskie normy emisji zanieczyszczeń powietrza.

Europa już od jakiegoś czasu toczy walkę z dieslami. W niektórych miastach niemieckich, jak Berlin czy Hanower , do centrum mogą wjechać tylko samochody, które spełniają normę emisji. Im wyższa emisja – tym wyższa opłata za wjazd lub wręcz zakaz wjazdu.

Londyn od 2020 roku ma wprowadzić dodatkową opłatę w wysokości £12.50 za wjazd dieslem do miasta. Aktywiści naciskają jednak, by pójść krok dalej i stopniowo wycofywać silniki wysokoprężne w ogóle.

Walczy także stolica Francji, która już zakazuje wjazdu do centrum samochodom wyprodukowanym przed 1997. Do 2020 roku dopuszczalne normy emisji mają stawać się coraz bardziej restrykcyjne. Raz na miesiąc ruch na Champs-Élysées, zwykle bardzo zatłoczonej i pełnej aut, zostaje wstrzymany. Dodatkowo zadecydowano niedawno, że odcinek na prawym brzegu Sekwany, który do tej pory był dwupasmówką, stanie się chodnikiem dla pieszych.

– Nasze ambicje są jasne – chcemy w Paryżu lepszego powietrza. Dlatego zakażemy wjazdu dieslom. Podążymy wzorem Tokio, gdzie to już się udało – mówiła na C40 mer Paryża, Anne Hidalgo.

To właśnie ona zaproponowała takie rozwiązanie, pod którym podpisały się władze kolejnych miast. Dlatego to już jest pewne: od 2025 w Paryżu, Meksyku, Atenach i Madrycie nie zobaczymy samochodów z silnikiem diesla, niezależnie od jego daty produkcji czy pojemności.

Władze podkreślają jednocześnie, że będą inwestować w ulepszenie publicznego transportu i ułatwienie poruszania się po mieście na rowerze czy rolkach.

– Zakaz diesli jest niezwykle istotną decyzją – komentuje dla BBC Roger Harrabin, specjalista od ochrony środowiska. – Wiem, że to tylko kwestia czasu, aż władze kolejnych miast podążą tym tropem.

Fot.Radovan Bahna/Wikimedia.

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.