Udostępnij

Oslo zdecydowało, że czas odejść od samochodów. Zobacz, jak taka decyzja zmienia miasto [FILM]

14.04.2017

Oslo w 2015 roku ogłosiło, że do 2019 roku ma zamiar doprowadzić do tego, iż centrum miasta będzie całkowicie wolne od samochodów. Przy czym nie chodziło jedynie o to, by centrum miasta stało się przyjemniejsze. Była to zapowiedź konsekwentnej zmiany filozofii, zgodnie z którą jest rozwijana norweska stolica. Na taką, w której samochody ustępują miejsca pieszym – na ich wygodę położono szczególny nacisk – rowerzystom i pasażerom komunikacji publicznej. Zdecydowano, mówiąc krótko, że auto to środek transportu, który już wkrótce będzie należał do przeszłości.

Przynajmniej, kiedy chodzi o podróżowanie w miastach.

W ślad za deklaracją z 2015 roku zaczęto, inaczej nie da się tego zrealizować, zamykać ulice oraz likwidować miejsca parkingowe. Te mają z ulic w śródmieściu całkowicie zniknąć do końca 2017 roku.

Jeszcze wcześniej zaczęto intensywnie rozwijać infrastrukturę pieszą, rowerową oraz komunikację publiczną. To przyniosło ze sobą wiele zmian w tym, jak żyje i podróżuje Oslo.

To jak wpływają one na miasto postanowiła pokazać ekipa Streetfilms.

Obejrzyjcie 10 minutowy reportaż z norweskiej stolicy, który wyreżyserował Clarence Eckerson. Naprawdę warto.


Oslo: The Journey to Car-free from STREETFILMS on Vimeo.

Warto tym bardziej, że Oslo realizuje większość pomysłów i idei, które w Polsce od kilku lat próbują rozpropagować liczne ruchy miejskie. Można na żywym przykładzie zobaczyć, jaki efekt może mieć ich wprowadzenie.

Co zatem robi Oslo? Nic, czego nie dałoby się pomyśleć i u nas.

Po pierwsze norweska stolica zdecydowało się na bardzo restrykcyjną politykę wobec samochodów. Tę widać w licznych zakazach, ale także likwidowaniu miejsc parkingowych, które ustępują miejsca ścieżkom rowerowym, robią miejsce dla pieszych. Szczególnie zadbano, by tak działo się na tzw. ulicach handlowych, gdzie większa liczba spacerowiczów, przekłada się na obroty sklepów.

W tym samym czasie, w którym wprowadzane są kolejne zakazy i ograniczenia, miasto bardzo intensywnie rozwija alternatywne wobec samochodu formy transportu – tramwajem i rowerem ma być szybciej, pewniej i wygodniej niż autem. Nie chodzi wszak o to, by komuś coś zabrać. Chodzi o to, żeby ludziom po mieście jeździło się jak najwygodniej, jak najszybciej i jak najzdrowiej. Tyle tylko, że uznano, iż najwygodniej, najszybciej i najzdrowiej zdecydowanie nie jest samochodem. – Im więcej ludzie chodzą tym lepiej. Później są rowery, a po nich komunikacja publiczna – mówi o priorytetach komunikacji Frode Hvattum z Ruter, która odpowiada za transport w Oslo. Ta dostała zadanie, by wszystkie nowe podróże po mieście – ich liczba się zwiększa, bo stolica Norwegii to najszybciej rozwijająca się metropolia Europy – odbywały się środkami transportu innymi niż samochód. Dlatego wzmacnia się więc sieć autobusów i tramwajów, a także rozwija metro.

Przebudowano system roweru miejskiego. Zainwestowano w elektryczne rowery towarowe, bo do śródmieścia, w którym nie ma samochodów, jakoś trzeba jednak dowieźć towar.

Film pokazuje, że bardzo intensywnie rozbudowuje się sieć dróg rowerowych. Dbając przy tym o to – z polskiej perspektywy to ciekawostka – by były one możliwie jak najszersze, co robi się kosztem jezdni dla aut. A także tysięcy miejsc parkingowych, których zniknięcie poprawia wygląd ulic.

To jak bardzo się poprawia, widać na licznych pokazanych zestawieniach tego jak było „przed” transformacją i „po” niej.

Ciekawostką jest to, że burmistrz miasta – i ją warto posłuchać, by zobaczyć, jak bardzo różni się od naszych wiecznych prezydentów oraz burmistrzów – Marianne Borgen podkreśla, iż zmiany są konieczne m.in. ze względu na troskę o jakość powietrza. Tę, mówi, trzeba poprawić. Choć to jest tak dobre, że dla nas stanowiłaby spełnienie najśmielszych marzeń.

Fot. „Oslo: The Journey to Car-free”.

Autor

Tomasz Borejza

Dziennikarz naukowy. Członek European Federation For Science Journalism. Publikował w Tygodniku Przegląd, Przekroju, Onet.pl, Coolturze, a także w magazynach branżowych. Autor książki „Odwołać katastrofę”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.