Udostępnij

Ostatnie Pokolenie znów blokuje ulice. Kilkadziesiąt tysięcy w mandatach

07.07.2024

Z początkiem lipca aktywiści w pomarańczowych kamizelkach znów blokują ruch na Wisłostradzie. Przyklejają się do miejskich arterii w ramach nieposłuszeństwa obywatelskiego. Ich akcje, jak sami mówią – „są rezultatem bezmyślnego odrzucenia postulatów kampanii”. – W marcu zażądaliśmy deklaracji premiera w sprawie wprowadzenia zintegrowanego biletu na transport zbiorowy oraz przekierowania 294 miliardów złotych z budowy nowych autostrad na walkę z wykluczeniem transportowym – przypominają i zapowiadają, że to nie koniec protestów.

Ostatnie Pokolenie to organizacja w kontrowersyjny sposób walcząca o bezpieczną przyszłość Ziemi i jej mieszkańców. Aktywiści zwracają uwagę na „zapaść klimatyczną”, w której znalazł się świat. W kwietniu blokowali główne arterie i mosty stolicy. Wszystko po to, aby zmusić rząd do inwestycji w transport publiczny.

Czy takie działania przynoszą skutek? Według naukowców może tak być. O tym, jak to możliwe tłumaczymy w obszernym artykule na naszych łamach:

Ostatnie Pokolenie nie zwalnia. Blokady w stolicy

Oblanie warszawskiej Syrenki farbą, blokowanie głównych dróg i mostów – to metody działania Ostatniego Pokolenia. Wiosną zastanawialiśmy się, co na to społeczeństwo i jaki jest cel praktyk, które uznaje się za wandalizm? Czy te działania mogą sprawić, że pojęcie „ekoterror” zostanie przez to przedefiniowane? Jakub Jędrak, nasz redakcyjny kolega, w swoim felietonie rozważał też, czy aktywiści klimatyczni mają prawo blokować ulice. Dziś zapowiadają, że „to będzie najdłuższa seria zakłóceń alarmujących o kryzysie klimatycznym w historii Polski”.

Po co to robią? – Mamy cały czas takie same postulaty. Pierwszy to przesunięcie 100 proc. środków z budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad na regionalne oraz lokalne połączenia kolejowe i autobusowe od 2025. Drugi to jeden bilet za 50 zł miesięcznie na transport lokalny  – mówi Julia Keane z Ostatniego Pokolenia zapytana przez SmogLab.

Wspomniany bilet miesięczny miałby obowiązywać na cały transport zbiorowy. Ostatnie Pokolenie zamierza walczyć z wykluczeniem transportowym. Organizacja powołuje się dane, które mówią o problemie z dojazdem do pracy czy lekarza dotyczącym aż 6 mln Polek i Polaków. – Musimy radykalne zwiększyć inwestycje w transport regionalny – apelują.

Fot. Natalia Godek

Przyklejeni do jezdni

Aktywiści przyklejają się do jezdni na znak protestu wobec bezczynności rządu. Przeciwnicy Ostatniego Pokolenia zarzucają mu wprost stwarzanie zagrożenia dla zdrowia i życia przez uniemożliwianie przejazdu służbom śpieszącym akurat na pomoc obywatelom. Julia Keane zapytana o przepuszczanie karetek, radiowozów i wozów strażackich, odpowiada:

– Ludzie przyklejają się do drogi, ale na samym środku. Ludzie nie są przyklejeni – kiedy jedzie pojazd na sygnale, to wstają. Rozchodzą się na boki, żeby taki pojazd mógł przejechać – tłumaczy.

Mimo licznych kontrowersji wokół swojej działalności, Ostatnie Pokolenie nie zwalnia tempa. Aktywistom nie przeszkadzają wysokie mandaty, które do tej pory otrzymali. – Jakiś czas temu założyliśmy zbiórkę na 35 tys. zł i to jest tyle, ile mniej więcej dostaliśmy we wszystkich mandatach z blokad mostów. Nie zebraliśmy tej kwoty. To zrzutka na rozwój kampanii. Nie zbieraliśmy na kary, bo to jest w Polsce nielegalne. Do tej pory za każdą z takich blokad aktywiści dostali mandat. Jest to po prostu wykroczenie – przyznaje nasza rozmówczyni.

Ruchy klimatyczne są popierane raczej przez osoby świadome ekologicznie, które zdają sobie sprawę z kryzysu.

– Ale [celem jest] wzbudzenie emocji, które pośrednio przyczynią się do działań na rzecz potrzebnych zmian. Nie oznacza to oczywiście, że mniej radykalne sposoby forsowania swoich racji są nieskuteczne i niepotrzebne. Doprowadzenie do poważnej zmiany społecznej to gra na wielu fortepianach. Wymaga zarówno żmudnej edukacji, jak i (niekiedy) radykalnych działań – mówił nam  dr hab. Michał Wróblewski, prof. UMK związany z Instytutem Socjologii.

Zdjęcie tytułowe: Natalia Godek

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.