Udostępnij

Ostatnie Pokolenie znów blokuje ulice. Kilkadziesiąt tysięcy w mandatach

07.07.2024

Z początkiem lipca aktywiści w pomarańczowych kamizelkach znów blokują ruch na Wisłostradzie. Przyklejają się do miejskich arterii w ramach nieposłuszeństwa obywatelskiego. Ich akcje, jak sami mówią – „są rezultatem bezmyślnego odrzucenia postulatów kampanii”. – W marcu zażądaliśmy deklaracji premiera w sprawie wprowadzenia zintegrowanego biletu na transport zbiorowy oraz przekierowania 294 miliardów złotych z budowy nowych autostrad na walkę z wykluczeniem transportowym – przypominają i zapowiadają, że to nie koniec protestów.

Ostatnie Pokolenie to organizacja w kontrowersyjny sposób walcząca o bezpieczną przyszłość Ziemi i jej mieszkańców. Aktywiści zwracają uwagę na „zapaść klimatyczną”, w której znalazł się świat. W kwietniu blokowali główne arterie i mosty stolicy. Wszystko po to, aby zmusić rząd do inwestycji w transport publiczny.

Czy takie działania przynoszą skutek? Według naukowców może tak być. O tym, jak to możliwe tłumaczymy w obszernym artykule na naszych łamach:

Ostatnie Pokolenie nie zwalnia. Blokady w stolicy

Oblanie warszawskiej Syrenki farbą, blokowanie głównych dróg i mostów – to metody działania Ostatniego Pokolenia. Wiosną zastanawialiśmy się, co na to społeczeństwo i jaki jest cel praktyk, które uznaje się za wandalizm? Czy te działania mogą sprawić, że pojęcie „ekoterror” zostanie przez to przedefiniowane? Jakub Jędrak, nasz redakcyjny kolega, w swoim felietonie rozważał też, czy aktywiści klimatyczni mają prawo blokować ulice. Dziś zapowiadają, że „to będzie najdłuższa seria zakłóceń alarmujących o kryzysie klimatycznym w historii Polski”.

Po co to robią? – Mamy cały czas takie same postulaty. Pierwszy to przesunięcie 100 proc. środków z budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad na regionalne oraz lokalne połączenia kolejowe i autobusowe od 2025. Drugi to jeden bilet za 50 zł miesięcznie na transport lokalny  – mówi Julia Keane z Ostatniego Pokolenia zapytana przez SmogLab.

Wspomniany bilet miesięczny miałby obowiązywać na cały transport zbiorowy. Ostatnie Pokolenie zamierza walczyć z wykluczeniem transportowym. Organizacja powołuje się dane, które mówią o problemie z dojazdem do pracy czy lekarza dotyczącym aż 6 mln Polek i Polaków. – Musimy radykalne zwiększyć inwestycje w transport regionalny – apelują.

Fot. Natalia Godek

Przyklejeni do jezdni

Aktywiści przyklejają się do jezdni na znak protestu wobec bezczynności rządu. Przeciwnicy Ostatniego Pokolenia zarzucają mu wprost stwarzanie zagrożenia dla zdrowia i życia przez uniemożliwianie przejazdu służbom śpieszącym akurat na pomoc obywatelom. Julia Keane zapytana o przepuszczanie karetek, radiowozów i wozów strażackich, odpowiada:

– Ludzie przyklejają się do drogi, ale na samym środku. Ludzie nie są przyklejeni – kiedy jedzie pojazd na sygnale, to wstają. Rozchodzą się na boki, żeby taki pojazd mógł przejechać – tłumaczy.

Mimo licznych kontrowersji wokół swojej działalności, Ostatnie Pokolenie nie zwalnia tempa. Aktywistom nie przeszkadzają wysokie mandaty, które do tej pory otrzymali. – Jakiś czas temu założyliśmy zbiórkę na 35 tys. zł i to jest tyle, ile mniej więcej dostaliśmy we wszystkich mandatach z blokad mostów. Nie zebraliśmy tej kwoty. To zrzutka na rozwój kampanii. Nie zbieraliśmy na kary, bo to jest w Polsce nielegalne. Do tej pory za każdą z takich blokad aktywiści dostali mandat. Jest to po prostu wykroczenie – przyznaje nasza rozmówczyni.

Ruchy klimatyczne są popierane raczej przez osoby świadome ekologicznie, które zdają sobie sprawę z kryzysu.

– Ale [celem jest] wzbudzenie emocji, które pośrednio przyczynią się do działań na rzecz potrzebnych zmian. Nie oznacza to oczywiście, że mniej radykalne sposoby forsowania swoich racji są nieskuteczne i niepotrzebne. Doprowadzenie do poważnej zmiany społecznej to gra na wielu fortepianach. Wymaga zarówno żmudnej edukacji, jak i (niekiedy) radykalnych działań – mówił nam  dr hab. Michał Wróblewski, prof. UMK związany z Instytutem Socjologii.

Zdjęcie tytułowe: Natalia Godek

Autor

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Jej teksty ukazują się też w Onet.pl. Współpracuje również z Odpowiedzialnym Inwestorem. Pisze przede wszystkim o gospodarce odpadami, edukacji ekologicznej, zielonych inwestycjach, transformacji systemu żywności i energetycznej. Preferuje społeczne ujęcie tematu. Zainteresowania: ochrona przyrody; przede wszystkim GOZ i OZE, eco-lifestyle oraz psychologia.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.