Udostępnij

Wiadomo, kto truje w Krakowie. Jedna trzecia aut generuje 90 proc. pyłów

15.11.2022

W grudniu 2021 r. przeprowadzono pomiary emisji spalin pojazdów jeżdżących po Krakowie. Wstępna analiza wyników daje najlepszą obecnie wiedzę o tym, które auta najsilniej zanieczyszczają powietrze w mieście. Jest to szczególnie ważne w kontekście prac, które zdecydują jak wyglądać będzie pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu. Niespełna jedna trzecia aut odpowiada dziś za 71 proc. emisji tlenków azotu (NOx). Pojazdy te są odpowiedzialne także za 92 proc. emisji pyłów (PM) ze spalin.

W listopadzie 2022 r. Rada Miasta Krakowa zdecydowała o ustanowieniu pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. O jej ostatecznym kształcie i najczęściej pojawiających się pytaniach można przeczytać na SmogLabie. Dowiedz się więcej: 15 najczęstszych pytań o Strefę Czystego Transportu w Krakowie.

Pomiary emisji spalin z grudnia 2021 r. były prowadzone w ramach unijnego projektu CARES. Badania w tym cyklu prowadzono m.in. w Mediolanie. Po tym jak zakończone zostały pomiary w Krakowie, przeprowadzono je w czeskiej Pradze. Dane analizują eksperci International Council for Clean Transportation (ICCT).

Wstępna analiza daje najlepszą możliwą wiedzę o emisji spalin z pojazdów, które obecnie jeżdżą po Krakowie. Analiza pokazuje jak wygląda flota samochodów na ulicach Krakowa. Mówi nam także w jakim stopniu poszczególne grupy pojazdów (w podziale na normy Euro i rodzaj paliwa) odpowiadają za emisję zanieczyszczeń ze spalin. Główne z nich to tlenki azotu (NOx) i pyły (PM).

Ile aut naprawdę obejmie Strefa Czystego Transportu?

Władze Krakowa proponują, aby od 1 lipca 2026 r. do planowanej Strefy Czystego Transportu mogły wjeżdżać auta, które – w uproszczeniu – w przypadku samochodów benzynowych są produkowane od 2000 r., a w przypadku diesli od 2010 r. Badanie pokazało, że aut które tych wymogów nie spełniały w grudniu 2021 r. było w ruchu ulicznym 21,4 proc.

Uważamy, że docelowe wymagania dla samochodów w SCT w Krakowie powinny być wyższe dla silników Diesla niż proponują władze miasta. W naszej propozycji po Strefie docelowo powinny móc się poruszać tylko auta benzynowe produkowane od 2000 r. i auta z silnikami Diesla produkowane od 2014 r. (norma Euro 6) – mówi Bartosz Piłat z Krakowskiego Alarmu Smogowego. – Obecnie takich wymogów nie spełnia 31 proc. wszystkich aut jeżdżących po Krakowie. Jednak w 2026 będzie ich znacznie mniej ze względu na naturalne tempo wymiany – dodaje.

Inżynierowie ICCT przygotowali prognozę, która pokazuje jak wyglądałaby flota aut poruszających się po Krakowie w lipcu 2026 r., gdyby kierowcy nie musieli dostosowywać się do wymagań SCT. – Analiza wskazuje, że aut, które nie spełniałyby wymogów proponowanych przez KAS byłoby wtedy 17 proc., a nie 31 proc. – mówi Piłat. – Wymagania SCT będą więc realnie dotykały mniejszej grupy osób niż się przypuszcza.

 class=
Udział w ruchu pojazdów z podziałem na samochody z silnikiem diesla (szare) i silnikiem benzynowym (zielone). Grafika: Krakowski Alarm Smogowy

Diesle szkodzą najbardziej

Wstępna analiza danych z grudnia 2021 r. wskazuje, że wprowadzenie wymagań proponowanych przez władze Krakowa (minimum 2000 r. dla aut benzynowych i minimum 2010 r. dla diesli) doprowadziłoby do wycofania z ulic samochodów odpowiedzialnych dziś za 48,6 proc. emisji NOx. Jeśli zgodnie z propozycją KAS wymagania dla diesli zostałyby docelowo podniesione (rok produkcji minimum 2014 – norma Euro 6) oznaczałoby to usunięcie z ulic aut odpowiedzialnych obecnie za emisję 71 proc. NOx.

To właśnie zestawienie tych danych wskazuje, że docelowe wymogi dla diesli powinny być na poziomie normy Euro 6 jako minimalnej. Data ich wprowadzenia może być późniejsza niż proponują władze Krakowa, ale dopiero takie standardy zagwarantują stabilną naprawę jakości powietrza w mieście – mówi Anna Dworakowska z KAS. – Tlenki azotu (NOx) są emitowane do powietrza w Krakowie niemal wyłącznie przez samochody, dlatego uchwalenie SCT z odpowiednimi wymogami jest takie ważne.

diesle trują
Jaki udział w emisjach mają samochody, które nie wjadą do pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Zielony – propozycja Krakowskiego Alarmu Smogowego, Szary – propozycja władz Krakowa. Grafika: Krakowski Alarm Smogowy

W przypadku pyłów jest podobnie. Wariant, który proponują władze Krakowa obejmuje auta odpowiedzialne za 84 proc. emisji pyłów (PM) pochodzących ze spalin. W wariancie proponowanym przez KAS auta, które nie mogłyby wjechać do SCT emitują dziś 92 proc.

Radni powinni wziąć pod uwagę najnowsze dane. Dają one obraz tego, jakie auta najbardziej szkodzą powietrzu. Rozmowa powinna dziś toczyć się nie wokół tego czy wprowadzić, ale kiedy wprowadzić minimalne wymagania dla diesli na poziomie normy Euro 6 – komentuje Piłat.

To drugie takie badania w Krakowie

Pomiary z grudnia 2021 r. prowadzone były w ramach projektu CARES, finansowanego przez Komisję Europejską. Badania prowadzono w dziesięciu różnych punktach Krakowa (między innymi na al. Andersa czy na ul. Dietla) na pojazdach znajdujących się w ruchu, a więc pokazują one jak wygląda rzeczywista emisja z pojazdów. Łącznie zebrano 106 tys. próbek spalin i zestawiono je z danymi technicznymi pojazdów.

Urządzenia, jakimi prowadzono pomiary to maszyny pracujące w tej samej technologii, która pozwoliła ujawnić oszustwa dokonywane przez koncern Volkswagen. Manipulacje te dotyczyły silników Diesla. Miały one oficjalnie spełniać wymagania normy emisji spalin Euro 5. W przypadku aut osobowych chodziło o pojazdy produkowane w przedziale lat 2010-2013. Rzeczywista emisja tych silników, kiedy „przyłapano je” w ruchu była na poziomie gorszym niż samochodów starszych.

Badania tą metodą prowadzono w Krakowie już drugi raz. Pierwsze odbyły się w maju 2019 r. na zlecenie władz Krakowa. Na podstawie zebranych ponad 100 tys. próbek przeprowadzono analizę. Wynika z niej, które pojazdy są odpowiedzialne za największą ilość zanieczyszczeń emitowanych z spalinami do powietrza w Krakowie. Dane te były podstawą do dyskusji o projekcie Strefy Czystego Transportu w Krakowie.

Źródło zdjęcia: Michal Lesniak/Shutterstock

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.