Udostępnij

Polacy mają dość starych aut. Chcą sprawnej komunikacji publicznej

30.09.2025

W przeciwieństwie do powietrza zanieczyszczonego kopciuchami w sezonie grzewczym, smog komunikacyjny jest z nami cały rok. To coraz bardziej irytuje Polaków, szczególnie tych z dużych miast. Większość z nich nie ma wątpliwości: stare Diesle i wiekowe auta powinny zniknąć z ulic. Aż 86 proc. badanych chce lepszej komunikacji miejskiej, a 68 proc. domaga się ograniczenia importu starych pojazdów.

Większość mieszkańców dużych miast dostrzega, że stare samochody pogarszają jakość powietrza. Poparcie dla Stref Czystego Transportu rośnie, a prawie wszyscy chcą lepszego zbiorkomu – takie są wnioski z największego jak dotąd badania świadomości smogowej w Polsce. To zostało przeprowadzone przez Fundację More in Common we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym i agencją Profeina.

Smog to nie tylko kopciuchy. Winne też najstarsze samochody

Raport „Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” pokazuje, że świadomość problemu zanieczyszczenia powietrza wciąż rośnie.

– To ważne sygnały dla rządzących, zarówno na poziomie lokalnym jak i centralnym – komentuje Polski Alarm Smogowy.

Choć nadal największą winą za zanieczyszczenie powietrza Polacy obarczają ogrzewanie domów, coraz więcej osób dostrzega rolę spalin samochodowych. Stare auta i silniki Diesla to zdaniem respondentów główne źródła miejskiego smogu.

  • 46 proc. badanych wskazuje stare auta jako główny problem,
  • 39 proc. obwinia silniki Diesla,
  • co trzeci respondent uważa, że to duże pojazdy są najbardziej szkodliwe.

W największych miastach te liczby są jeszcze wyższe – aż 57 proc. mieszkańców metropolii za główne źródło zanieczyszczeń uznaje spaliny.

Jak Polacy wyobrażają sobie skuteczną walkę ze smogiem komunikacyjnym?

Mieszkańcy stolicy stawiają przede wszystkim na transport publiczny oraz buspasy i inne preferencje dla transportu publicznego. Krakowianie i wrocławianie wśród priorytetów także wskazują transport publiczny, a poza nim ścieżki rowerowe i rowery miejskie. Z kolei dla mieszkańców Katowic najważniejsze są ścieżki rowerowe i rowery miejskie, a na drugim miejscu plasuje się rozwój transportu publicznego.

Źródło: Raport More in Common

Strefy Czystego Transportu? Polacy są na tak, ale nie wszyscy wiedzą, co to jest

Co ciekawe, z badania wynika, że pojęcie Strefy Czystego Transportu (SCT) wciąż nie jest w Polsce powszechnie rozumiane. Choć niemal połowa respondentów potrafiła poprawnie wskazać, że to obszar z zakazem wjazdu dla najbardziej trujących aut, aż 25 proc. błędnie sądzi, że to strefa wyłącznie dla aut elektrycznych.

W dużych miastach, gdzie takie strefy miałyby powstawać, odsetek prawidłowych odpowiedzi wynosi 59 proc., a w samej Warszawie, gdzie strefa czystego transportu już działa, to 65 proc. – Dane te wskazują, że wciąż potrzebne są kampanie informujące o tym, czym są SCT, jaki jest ich cel i na jakich zasadach funkcjonują – komentuje Anna Dworakowska z Polskiego Alarmu Smogowego.

Mimo kontrowersji, poparcie dla SCT w dużych miastach sięga około 63 proc. W całej Polsce SCT popiera średnio 56 proc. społeczeństwa.

– Smog jest postrzegany przez Polaków jako lokalny problem, na który trzeba odpowiedzieć adekwatnie do lokalnych uwarunkowań. Dlatego tak ważne jest, by władze samorządowe prowadziły otwarty dialog ze swoją społecznością i jasno komunikowały zarówno dotychczasowe sukcesy w walce ze smogiem, jak i długofalowe cele, do jakich miasto dąży – podkreśla Zuzanna Szybisty z agencji Profeina.

Źródło: Raport More in Common

Zrezygnują z aut, jeśli będą mieli do czego się przesiąść

Szybisty dodaje, że to mieszkańcy miejscowości, które uporały się już z problemem tzw. kopciuchów, będą bardziej skłonni uznać za priorytet rozwój czystego transportu. Najczęściej wskazywanymi korzyściami są poprawa jakości powietrza (59 proc.) oraz zdrowia mieszkańców (52 proc.). Respondenci dostrzegają także pozytywny wpływ na komunikację publiczną, infrastrukturę pieszą i rowerową. Przy tym 15 proc. badanych nie widzi żadnych korzyści.

Zdecydowana większość badanych chce więcej inwestycji w alternatywy dla samochodów. Co istotne, aż połowa badanych deklaruje, że dobra komunikacja miejska skłoniłaby ich do porzucenia auta.

– Widzimy wyraźnie, że mimo świadomości szkodliwego wpływ spalin na nasze zdrowie, mamy też do czynienia z pewnym przywiązaniem Polek i Polaków do samochodów. Po części jest ono kulturowe, ale wynika też braku alternatyw i wymuszonej autozależności. To ważna wskazówka dla samorządów: ograniczając ruch samochodowy w centrach miast czy wprowadzając strefy czystego transportu, powinny równocześnie inwestować w rozwój transportu publicznego – zaleca Anna Dworakowska.

Niezbyt polaryzująca okazuje się także kwestia ograniczenia napływu do Polski najbardziej emisyjnych samochodów. Aż 68 proc. respondentów mieszkających w miastach popiera takie rozwiązanie jako element walki ze smogiem w Polsce. – To ważna informacja, dlatego szkoda, że rząd niedawno wycofał się z wprowadzenia takiego rozwiązania – zauważa Dworakowska.

Zdjęcie tytułowe: photomaster/Shutterstock

Autor

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Zastępczyni redaktora naczelnego SmogLabu. Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Z portalem związana od 2021 roku. Wcześniej redaktorka Odpowiedzialnego Inwestora. Pisze głownie o zdrowiu, żywności, lasach, gospodarce odpadami i zielonych inwestycjach.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Współzałożyciel SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.