Ma być lekki i łatwy do szybkiego składania i rozkładania, mieć cechy skutera i jednokołowca, a przede wszystkim jeździć na baterie, które można wymienić w miejskiej stacji ładowania. Elektryczny mikropojazd LEONARDO powstaje w ramach programu Horyzont 2020. Projekt i symulacje numeryczne wykonają inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej.
Polscy inżynierowie są odpowiedzialni za opracowanie projektu mechanicznego mikropojazdu i wykonanie niezbędnych symulacji numerycznych. Będą też uczestniczyć w budowie prototypu i jego optymalizacji. Kilkadziesiąt prototypowych pojazdów przetestują wolontariusze w Rzymie i w Eliat, w warunkach rzeczywistego ruchu miejskiego.
Jak informuje rzecznik prasowy uczelni Ewa Jankiewicz, Wojskowa Akademia Techniczna, jako członek międzynarodowego konsorcjum naukowo-badawczego, uzyskała grant i otrzyma 191 tys. euro dofinansowania na zaprojektowanie prototypu innowacyjnego pojazdu do transportu osobistego. Badania naukowe rozpoczną się w marcu 2021 r. i będą realizowane przez 3 lata. Całkowity budżet projektu przekracza 2 mln euro.
Czytaj także: Fabryka polskich aut elektrycznych powstanie w Jaworznie. Razem z nią 15 tys. miejsc pracy
„Nowy mikropojazd będzie się wyróżniać kompaktową budową z możliwością szybkiego składania i rozkładania, inteligentną kompilacją cech skutera i jednokołowca (monowheel), niską masą i innowacyjnym systemem zasilania elektrycznego umożliwiającym działanie w trybie autonomicznym lub w nowatorskim trybie współdzielenia baterii” – tłumaczy dr inż. Krzysztof Damaziak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.
Podkreśla, że pojazd zostanie wyposażony w unikatowy system sterowania i obsługi, dlatego przy jego tworzeniu współpracują mechanicy, elektronicy, informatycy i mechatronicy. Produkcją prototypów i komercjalizacją efektów prac badawczo-rozwojowych zajmie się producent motocykli Betamotor.
System współdzielenia baterii umożliwią stacje ładowania rozmieszczone w różnych punktach miasta. Będzie można tam wymienić rozładowaną baterię na nową. Nie trzeba będzie wymieniać całego pojazdu, jak to ma miejsce w obecnie stosowanych systemach współdzielonego transportu
„Cechy użytkowe i niezwykle intuicyjny sposób sterowania na pewno przyczynią się do osiągnięcia przez mikropojazd sukcesu rynkowego” – uważa dr inż. Damaziak.
Liderem konsorcjum jest Universita Degli Studi di Firenze (Włochy). W skład konsorcjum wchodzą również: Verkehrsunfallforschung an der tu Dresden GmBH (Niemcy), Betamotor Spa (Włochy), UNeed.IT Srl (Włochy), Municipalita’ di Roma (Włochy), Eilat Municipality (Izrael), Fundacion TEKNIKER (Hiszpania) oraz Antproject TVIP SL (Hiszpania).
PAP – Nauka w Polsce
Zdjęcie: CatwalkPhotos/Shutterstock