Udostępnij

Powstaje mikropojazd miejski z wymienną baterią

16.01.2024

Ma być lekki i łatwy do szybkiego składania i rozkładania, mieć cechy skutera i jednokołowca, a przede wszystkim jeździć na baterie, które można wymienić w miejskiej stacji ładowania. Elektryczny mikropojazd LEONARDO powstaje w ramach programu Horyzont 2020. Projekt i symulacje numeryczne wykonają inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej.

Polscy inżynierowie są odpowiedzialni za opracowanie projektu mechanicznego mikropojazdu i wykonanie niezbędnych symulacji numerycznych. Będą też uczestniczyć w budowie prototypu i jego optymalizacji. Kilkadziesiąt prototypowych pojazdów przetestują wolontariusze w Rzymie i w Eliat, w warunkach rzeczywistego ruchu miejskiego.

Jak informuje rzecznik prasowy uczelni Ewa Jankiewicz, Wojskowa Akademia Techniczna, jako członek międzynarodowego konsorcjum naukowo-badawczego, uzyskała grant i otrzyma 191 tys. euro dofinansowania na zaprojektowanie prototypu innowacyjnego pojazdu do transportu osobistego. Badania naukowe rozpoczną się w marcu 2021 r. i będą realizowane przez 3 lata. Całkowity budżet projektu przekracza 2 mln euro.

Czytaj także: Fabryka polskich aut elektrycznych powstanie w Jaworznie. Razem z nią 15 tys. miejsc pracy

„Nowy mikropojazd będzie się wyróżniać kompaktową budową z możliwością szybkiego składania i rozkładania, inteligentną kompilacją cech skutera i jednokołowca (monowheel), niską masą i innowacyjnym systemem zasilania elektrycznego umożliwiającym działanie w trybie autonomicznym lub w nowatorskim trybie współdzielenia baterii” – tłumaczy dr inż. Krzysztof Damaziak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT.

Podkreśla, że pojazd zostanie wyposażony w unikatowy system sterowania i obsługi, dlatego przy jego tworzeniu współpracują mechanicy, elektronicy, informatycy i mechatronicy. Produkcją prototypów i komercjalizacją efektów prac badawczo-rozwojowych zajmie się producent motocykli Betamotor.

System współdzielenia baterii umożliwią stacje ładowania rozmieszczone w różnych punktach miasta. Będzie można tam wymienić rozładowaną baterię na nową. Nie trzeba będzie wymieniać całego pojazdu, jak to ma miejsce w obecnie stosowanych systemach współdzielonego transportu

„Cechy użytkowe i niezwykle intuicyjny sposób sterowania na pewno przyczynią się do osiągnięcia przez mikropojazd sukcesu rynkowego” – uważa dr inż. Damaziak.

Liderem konsorcjum jest Universita Degli Studi di Firenze (Włochy). W skład konsorcjum wchodzą również: Verkehrsunfallforschung an der tu Dresden GmBH (Niemcy), Betamotor Spa (Włochy), UNeed.IT Srl (Włochy), Municipalita’ di Roma (Włochy), Eilat Municipality (Izrael), Fundacion TEKNIKER (Hiszpania) oraz Antproject TVIP SL (Hiszpania).

PAP – Nauka w Polsce

Zdjęcie: CatwalkPhotos/Shutterstock

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.