Udostępnij

Jak wyznaczać dobre przejścia dla pieszych? „Samo wymalowanie pasów nie wystarczy” [PODCAST]

17.09.2021

Przejścia dla pieszych nie zawsze są bezpiecznym rozwiązaniem. Nie zawsze pomagają też migające światła ostrzegające kierowcę. Jak projektować je z głową? To pytanie Agata Kowalska zadaje w kolejnym odcinku podcastu „Miasto OdNowa”.

W tym odcinku cyklu „Miasto OdNowa” wraz z dyrektorem Biura Miejskiego Inżyniera Ruchu miasta Krakowa budujemy bezpieczne i wygodne przejścia dla pieszych. Ale zaczynamy od rozbiórki. Które przejścia w mieście są zbędne? Na jakiego rodzaju ulicach? Czy mogą być wręcz niebezpieczne?

– Przejścia dla pieszych historycznie powstały po to, by ukierunkować ruch pieszy. By go kanalizować. Budowa przejść w obszarach silnie zabudowanych, gęsto zamieszkanych utrudnia poruszanie się mieszkańcom – tłumaczy Łukasz Gryga. – Zresztą praktyka pokazuje, że piesi i tak przechodzą często w innych, wygodniejszych miejscach, a kierowca nie jest na to wyczulony.

Przejścia dla pieszych skuteczne, jeśli ruch jest spokojny

Jak uczulić kierowcę na to, że wjeżdża w taką część miasta, w której priorytetem jest ruch pieszych?

– W tym pomaga ustanawianie stref tempo 30 albo stref zamieszkania – doradza Gryga. – Tam droga tłumaczy kierowcy, że jest w miejscu szczególnym”. O konkretnych rozwiązaniach stosowanych przez drogowców posłuchaj w podcaście!



A co miasto powinno oferować pieszym chcącym przekroczyć jezdnię na zwykłej miejskiej ulicy, to jest taką z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z autobusami i dość intensywnymi falami aut w godzinach szczytu. Czy drogowcy powinni skupić się na budowie nowoczesnego przejścia dla pieszych czy raczej skupić się na jezdni?

Czytaj również: Mamy coraz więcej aut, ale podobają nam się buspasy – nie tylko w Warszawie [PODCAST]

– Ani na przejściu, ani na jezdni – odpowiada Łukasz Gryga. – Skupiamy się na pieszym. Jest 5 zasad, które pozwalają mówić o bezpiecznym przejściu dla pieszych.

– Przede wszystkim kierowca musi dostać informację, że zbliża się do miejsca wymagającego szczególnej uwagi – tłumaczy urzędnik. – Jeśli kierowca porusza się jezdnią przypominającą prostą autostradę, to samo wymalowanie pasów nie wystarczy. On musi wcześniej dostać informację, że coś się zmienia. Można to osiągnąć geometrią drogi, zwęzić optycznie trochę pasy jezdni, odgięcie toru jazdy – wymienia ekspert.

Wskazuje również, że migające światełka ostrzegające kierowcę to nie zawsze dobre i bezpieczne rozwiązanie. Dlaczego? Posłuchaj w podcaście.

Po co ten cały wysiłek, skoro można po prostu zainstalować sygnalizację świetlną? Czy ma ona jakieś wady? Jakim regułom podlega? I przede wszystkim, jak wpływa na ruch pieszy?

O tym, a także o kładkach, przejściach podziemnych i krzyżowaniu chodników z drogami dla rowerów posłuchaj w rozmowie Agaty Kowalskiej z dyrektorem Łukaszem Grygą z krakowskiego Biura Inżyniera Ruchu. W podcaście również ostra dyskusja o przyciskach dla pieszych oraz rozwiązanie zagadki drożyzny na rynku sygnalizatorów świetlnych.

Źródło zdjęcia: Pavel L Photo and Video / Shutterstock

Autor

Agata Kowalska

ur. 1981, wieloletnia dziennikarka Radia TOK FM. Laureatka nagrody Amnesty International „PióroNadziei”.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.