Udostępnij

Dzieci w przyczepkach i smog. Czy są narażone bardziej niż rowerzysta?

28.03.2022

Opublikowane niedawno wyniki badań zwracają uwagę na narażenie na zanieczyszczenia powietrza w przypadku dzieci podróżujących przyczepkami rowerowymi. To jednak nie transport rowerowy jest problemem, a smog generowany przez ruch samochodowy. Autorzy badania zwracają uwagę, że podczas lockdownu w 2020 roku poziomy zanieczyszczeń były niższe o 90 procent. Jest też sposób, by nieco zmniejszyć narażenie dzieci na zanieczyszczenia powietrza już dziś.

Niedawno na łamach czasopisma naukowego „Journal of Hazardous Materials Advances” poruszono temat narażenia dzieci w przyczepkach rowerowych na zanieczyszczenia powietrza. Pokłosiem publikacji był szereg artykułów w polskich mediach.

Czytając wiele z nich, odnieść można było wrażenie, że największym problemem jest zabieranie dzieci w nieodpowiedzialną podróż, gdzie narażone są na „niebezpieczne dla zdrowia substancje”. Tymczasem prawdziwy problem to zły stan powietrza, którego źródło w przypadku zanieczyszczeń powietrza jest dobrze rozpoznane.

Czytaj także: Milion starych aut rocznie i wycięte DPF-y smogową bolączką

Rower z odpowiednim osprzętem to smog mniejszy o połowę

Co wykazały badania? Faktycznie okazuje się, że w przypadku dziecka w przyczepce bez specjalnej osłony narażenie na zanieczyszczenia jest o 14 proc. wyższe niż u ciągnącego ją rowerzysty lub rowerzystki. Są jednak sposoby, by ograniczyć zagrożenie dla dziecka.

“Wydaje mi się, że informacje o narażeniu rowerzystów na zanieczyszczenie powietrza odczytane zostały w błędny sposób. Z badań rzeczywiście wynika, że dziecko w wózku za rowerem jest bardziej narażone na zanieczyszczenia, ponieważ znajduje się niżej, bliżej podłoża. Okazuje się jednak, że nałożenie odpowiedniej pokrywy na przyczepkę rowerową obniża to narażenie o połowę. Wówczas jest ono niższe niż w przypadku dorosłego rowerzysty” – komentuje Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego.

Czytaj także: „Twoje auto – mój oddech”. Mural ma uświadamiać, że zanieczyszczenia transportowe to realny problem

Mniej samochodów, mniej zanieczyszczeń transportowych

“Ciekawe są również wnioski dotyczące tego, jak to narażenie wyglądało w trakcie lockdownu. Wtedy poziom zanieczyszczeń spadł o 90 procent. Problemem nie jest więc narażenie dziecka wynikające z korzystania z przyczepki rowerowej. Są nim zanieczyszczenie powodowane przez transport samochodowy w miastach. Rowery są natomiast jednym z tych środków, które przyczyniają się do spadku liczby aut na drogach i poziomów zanieczyszczeń transportowych” – podkreśla rzecznik PAS.

Jak więc walczyć z problemem? “Rozwiązania są standardowe oczywiście. Starajmy się poruszając po mieście korzystać z komunikacji publicznej. Wybierajmy częściej rower i starajmy się, żeby w polskich miastach pojawiły się strefy czystego transportu. Czyli takie obszary, gdzie ruch samochodowy jest ograniczony i najmocniej zanieczyszczające samochody mają po prostu zakaz wjazdu” – zwraca uwagę Siergiej.

_

Z całością przytaczanych wyników badań można zapoznać się tutaj.

Zdjęcie: CatwalkPhotos / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.