Udostępnij

Ruch na ulicach mniejszy, a powietrze nadal zanieczyszczone? Wyjaśniamy dlaczego

23.03.2020

Przez koronawirusa zostajemy w domu, a ruch na ulicach wyraźnie się zmniejsza. Mimo to smog nadal dusi wiele polskich miast. Zauważyli to użytkownicy portali społecznościowych, przytaczający niepokojące dane z Krakowa. Niektórzy szukają w nich potwierdzenia swojej opinii o tym, że auta nie wpływają na stopień zanieczyszczenia powietrza. Wyjaśniamy, jak jest naprawdę.

Z podobnymi opiniami można zetknąć się między innymi na Facebooku. „Oficjalnie kończymy z narracją, że samochody są głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza.” – pisał jeden z użytkowników portalu na grupie poświęconej komunikacji miejskiej. Komentował w ten sposób dane na temat krakowskiego smogu. Mimo minimalnego ruchu czujniki pokazywały, że powietrze jest fatalnej jakości. „Samochodów na ulicach w Krakowie praktycznie brak, ruch mniejszy niż we wakacje. Ludzie siedzą w domach, a normy zanieczyszczenie powietrza przekroczone tak samo jak w styczniu, ale oczywiście to wszystko wina samochodów” – można było przeczytać w jednej z dyskusji na portalu Wykop. Do wpisu dołączona była mapa stężeń szkodliwych pyłów PM z czujników Airly.

 class=
Źródło zdjęcia: Airly


Rzeczywiście pokazywała ona, że 19 marca w niektórych miejscach ich poziom osiągnął nawet 365 proc. normy. Znaczne przekroczenia widać było również w danych ze stacji Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Problem w tym, że samochody nie są wcale potrzebne, by powietrze można było kroić nożem. Mogą za to przyczynić się do tego, że będzie jeszcze gorzej.

Głównym źródłem smogu w większości polskich miast jest nadal tak zwana niska emisja. Chodzi o dym z domowych palenisk, do których trafia węgiel, drewno i odpady. Noc z 18 na 19 marca i poranek tego drugiego dnia były chłodne – temperatura spadła w Krakowie do zaledwie dwóch stopni powyżej zera. W tej sytuacji więcej osób zdecydowało się zapewne solidniej przyłożyć do pieca. Z tego powodu w mieście pojawił się smog. Jak widać na mapie – nieco lepiej z jakością powietrza było w samym centrum Krakowa. Pozwala to przypuszczać, że zanieczyszczenia spłynęły do miasta w dużej mierze z ościennych miejscowości.

Kolejny problem? Mapa Airly pokazuje dane dla cząsteczek pyłów PM. Samochody natomiast zanieczyszczają powietrze głównie związkami azotu (NOx).

Według badań przeprowadzonych na zlecenie krakowskiego magistratu do smogu komunikacyjnego najmocniej dokładają się stare diesle i prywatne busy. W niektórych z nich nie zastosowano nowoczesnych filtrów cząstek stałych (DPF), z innych są one usuwane. Właśnie z tego powodu w powietrze trafiają związki azotu. Do zanieczyszczenia pyłami auta dokładają się w mniejszym stopniu. Nie można powiedzieć jednak, że są w tym przypadku zupełnie nieszkodliwe. Wskazują na to badania z Londynu. Szacuje się, że diesle odpowiadają za 30 proc. zanieczyszczeń pyłami PM10 w brytyjskiej stolicy. Mimo to w Polsce o wiele większym problemem są kopcące kominy.

Jak więc akcja #zostańwdomu wpłynęła na powietrze w polskich miastach?

Na razie trudno powiedzieć. Niektóre z krakowskich stacji monitorujących zanieczyszczenie powietrza pokazują znaczne spadki stężeń tlenków azotu. W poniedziałek 23 marca przy ulicy Dietla w porze porannego szczytu sięgały one 43 mikrogramów na metr sześcienny. Tydzień wcześniej wartość ta przekraczała 350 mikrogramów. Zanieczyszczenie związkami azotu utrzymuje się jednak na zwykłym poziomie również we Wrocławiu czy Gdańsku.

Warto dodać, że w trudnych tygodniach epidemii powinniśmy unikać oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Najlepiej więc zostać w domu, a do pieca nie wrzucać byle czego.

Zdjęcie: Albin Marciniak / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.