Udostępnij

Samochody Google Street View pomogą w wykrywaniu zanieczyszczeń powietrza

01.02.2019

Samochody Google Street View będą sprawdzać zanieczyszczenie powietrza. Po jazdach testowych w USA, firma uznała, że projekt powinien zostać rozszerzony. 50 pojazdów będzie sprawdzać jakość powietrza m.in. w Meksyku i Sydney.

Pierwsze testy samochodów Google Street View wyposażonych w czujniki firmy Aclima odbywały się cztery lata temu w Denver. Urządzenie wykrywa obecność ozonu, metanu i czarnego węgla.

– Funkcja mobilnego wykrywania pozwala nam uzyskać szybkie i dokładne dane z całego miasta – mówiła wtedy Davida Herzl, współzałożycielka i dyrektorka Aclimy. Miejskie czujniki zanieczyszczeń w Denver nie są rozstawione gęsto, więc odczyty z nich nie dają pełnego obrazu. Samochody Googla podczas wielogodzinnej jazdy zgromadziły aż 150 milionów punktów pomiarowych.  – To było jak uzupełnianie pixeli w obrazku. Widzieliśmy zanieczyszczenie przemieszczające się przez miasto w czasie rzeczywistym – komentowała Herzl.

Faza testowa została później przeniesiona do Kalifornii, do Oakland. – Jeśli stoisz przy samochodzie Google Street View, słyszysz szum – pisały media dwa lata temu. Pojazd wykrywający smog ma na dachu, zaraz pod aparatem robiącym zdjęcia dla Map Googla, specjalną pompę zasysającą powietrze. Dostaje się ono do czujek umieszczonych w bagażniku, gdzie jest analizowane, a na końcu wypuszczane na zewnątrz.

Auta jeździły po mieście przez sześć do ośmiu godzin, żeby nie dość, że zrobić zdjęcia dla Map Google, to jednocześnie zmierzyć poziom zanieczyszczeń. Często wracały w te same miejsca, żeby kilkukrotnie zebrać materiał.

Jak podaje portal Fast Company, na milion mieszkańców USA przypada od jednego do czterech czujników zanieczyszczenia. – One nie są w stanie powiedzieć ci, jakie powietrze masz za oknem – mówi Joshua Apte z Uniwersytetu w Teksasie, zaangażowany w testy. – Nie pokaże ci, co się dzieje w poszczególnych częściach miasta – dodaje. Auta Googla są w stanie mierzyć jakość powietrza co 30 metrów.

Co wykazały dane z Oakland? Na przykład to, że ulice z trasami autobusów miejskich były bardziej zanieczyszczone niż te bez nich. Na autostradzie przecinającej miasto był większy smog niż w pobliży  międzystanowej nr 580 – jednej z niewielu szybkich dróg w kraju, które zakazywały ruchu ciężarówek. Interaktywne mapy wskazują, dlaczego niektóre miejsca są bardziej zanieczyszczone – w jednej z dzielnic o wysokim poziomie węgla czarnego, oprócz domów, znajduje się producent samochodów. W innym sąsiedztwie pogorszenie jakości powietrza powoduje transport ciężarowy do zakładu recyklingu metali.

Google i Aclima planują w ten sposób badać jakość powietrza na całym świecie. Docelowo podobne czujniki miałyby pojawić się na autobusach, samochodach Ubera i Lyfta.

Podobny pomysł zostanie wprowadzony w Londynie, w ramach projektu Breathe London. Burmistrz brytyjskiej stolicy, Sadiq Khan, ogłosił na początku roku współpracę na tym polu z Google Earth Outreach i Environmental Defense Fund (które wspierało także testy w Oakland). 100 czujników zostanie zainstalowanych na budynkach i lampach ulicznych. Jednocześnie w mieście pojawią się dwa samochody Google Street View wyposażone w sensory. Dzięki temu mają zostać wykryte najbardziej zanieczyszczone punkty w stolicy.

– Uruchomienie Breathe London to tylko część programu, którego celem jest poprawa jakości powietrza w Londynie – mówił burmistrz Khan. –  Planujemy także oczyszczanie floty autobusowej, finansowanie systemu złomowania dla mikroprzedsiębiorstw w celu usunięcia najbardziej zanieczyszczających samochodów dostawczych i uruchomienie pierwszej na świecie strefy ultra niskiej emisji – dodał.

Zdjęcie: shutterstock

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.