Udostępnij

Samochody Google Street View pomogą w wykrywaniu zanieczyszczeń powietrza

01.02.2019

Samochody Google Street View będą sprawdzać zanieczyszczenie powietrza. Po jazdach testowych w USA, firma uznała, że projekt powinien zostać rozszerzony. 50 pojazdów będzie sprawdzać jakość powietrza m.in. w Meksyku i Sydney.

Pierwsze testy samochodów Google Street View wyposażonych w czujniki firmy Aclima odbywały się cztery lata temu w Denver. Urządzenie wykrywa obecność ozonu, metanu i czarnego węgla.

– Funkcja mobilnego wykrywania pozwala nam uzyskać szybkie i dokładne dane z całego miasta – mówiła wtedy Davida Herzl, współzałożycielka i dyrektorka Aclimy. Miejskie czujniki zanieczyszczeń w Denver nie są rozstawione gęsto, więc odczyty z nich nie dają pełnego obrazu. Samochody Googla podczas wielogodzinnej jazdy zgromadziły aż 150 milionów punktów pomiarowych.  – To było jak uzupełnianie pixeli w obrazku. Widzieliśmy zanieczyszczenie przemieszczające się przez miasto w czasie rzeczywistym – komentowała Herzl.

Faza testowa została później przeniesiona do Kalifornii, do Oakland. – Jeśli stoisz przy samochodzie Google Street View, słyszysz szum – pisały media dwa lata temu. Pojazd wykrywający smog ma na dachu, zaraz pod aparatem robiącym zdjęcia dla Map Googla, specjalną pompę zasysającą powietrze. Dostaje się ono do czujek umieszczonych w bagażniku, gdzie jest analizowane, a na końcu wypuszczane na zewnątrz.

Auta jeździły po mieście przez sześć do ośmiu godzin, żeby nie dość, że zrobić zdjęcia dla Map Google, to jednocześnie zmierzyć poziom zanieczyszczeń. Często wracały w te same miejsca, żeby kilkukrotnie zebrać materiał.

Jak podaje portal Fast Company, na milion mieszkańców USA przypada od jednego do czterech czujników zanieczyszczenia. – One nie są w stanie powiedzieć ci, jakie powietrze masz za oknem – mówi Joshua Apte z Uniwersytetu w Teksasie, zaangażowany w testy. – Nie pokaże ci, co się dzieje w poszczególnych częściach miasta – dodaje. Auta Googla są w stanie mierzyć jakość powietrza co 30 metrów.

Co wykazały dane z Oakland? Na przykład to, że ulice z trasami autobusów miejskich były bardziej zanieczyszczone niż te bez nich. Na autostradzie przecinającej miasto był większy smog niż w pobliży  międzystanowej nr 580 – jednej z niewielu szybkich dróg w kraju, które zakazywały ruchu ciężarówek. Interaktywne mapy wskazują, dlaczego niektóre miejsca są bardziej zanieczyszczone – w jednej z dzielnic o wysokim poziomie węgla czarnego, oprócz domów, znajduje się producent samochodów. W innym sąsiedztwie pogorszenie jakości powietrza powoduje transport ciężarowy do zakładu recyklingu metali.

Google i Aclima planują w ten sposób badać jakość powietrza na całym świecie. Docelowo podobne czujniki miałyby pojawić się na autobusach, samochodach Ubera i Lyfta.

Podobny pomysł zostanie wprowadzony w Londynie, w ramach projektu Breathe London. Burmistrz brytyjskiej stolicy, Sadiq Khan, ogłosił na początku roku współpracę na tym polu z Google Earth Outreach i Environmental Defense Fund (które wspierało także testy w Oakland). 100 czujników zostanie zainstalowanych na budynkach i lampach ulicznych. Jednocześnie w mieście pojawią się dwa samochody Google Street View wyposażone w sensory. Dzięki temu mają zostać wykryte najbardziej zanieczyszczone punkty w stolicy.

– Uruchomienie Breathe London to tylko część programu, którego celem jest poprawa jakości powietrza w Londynie – mówił burmistrz Khan. –  Planujemy także oczyszczanie floty autobusowej, finansowanie systemu złomowania dla mikroprzedsiębiorstw w celu usunięcia najbardziej zanieczyszczających samochodów dostawczych i uruchomienie pierwszej na świecie strefy ultra niskiej emisji – dodał.

Zdjęcie: shutterstock

Autor

Katarzyna Kojzar

Pisze o klimacie, środowisku, a czasami – dla odmiany – o kulturze. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Szkoły Reportażu. Jej teksty ukazują się też m.in. w OKO.press i Wirtualnej Polsce.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.