Udostępnij

Gorąca sesja Rady Miasta Warszawy. Strefa Czystego Transportu wkracza do stolicy

07.12.2023

Gwizdy, buczenie oraz okrzyki: „hańba”, „precz z komuną” i „marionetki” . Tak wyglądała sesja Rady Miasta Warszawy, na której odbyła się dyskusja nt. Strefy Czystego Transportu. Wystąpienie wiceprezydenta Michała Olszewskiego było przerywane przez obecne na sali osoby protestujące przeciw SCT. Już wiemy, jak zagłosowali radni.

Rada Miasta Stołecznego Warszawy przyjęła dziś (7.12.2023) większością głosów uchwałę wprowadzającą Strefę Czystego Transportu na terenie stolicy. Za takim rozwiązaniem zagłosowało 37 osób, przeciw 16 osób, wstrzymały się 2 osoby, a nie głosowała jedna.

Debata nad SCT w Warszawie trwała siedem godzin. Ostatecznie strefa obejmie około 8 proc. powierzchni stolicy. Przepisy nie dotkną na razie samych mieszkańców. Przyjęte rozwiązanie jest symboliczne, a władze stolicy ostatecznie wycofały się z pomysłu na poszerzenie obszaru obowiązywania nowych przepisów.

PAS: Cieszymy się, ale regulacje mogły być lepsze

O komentarz do nowych przepisów poprosiliśmy Piotra Siergieja z Polskiego Alarmu Smogowego. – Strefa wejdzie w życie 1 lipca 2024 roku. Jej obszar będzie taki, jak miasto proponowało pierwotnie w czerwcu 2023. Mówimy o rozszerzonym śródmieściu. Z obowiązku spełnienia nowych wymogów będą zwolnieni nie tylko mieszkańcy terenu objętego strefą, ale wszyscy mieszkający w Warszawie. Takie zwolnienie obowiązuje jednak czasowo – do końca 2027 r. – mówi Siergiej w rozmowie z redakcją SmogLabu.

Rzecznik PAS-u ubolewa jednak, że zmniejszono obszar strefy i poluzowano przepisy. – Te wyłączenia obejmują bardzo dużą grupę mieszkańców. Dobre jest to, że strefa powstała. Ona wpisuje się w odbiór Warszawy, jako miasta, które ogranicza ruch najbardziej trujących pojazdów. Cieszymy się z decyzji radnych, z tych nowych regulacji. One oczywiście mogły być lepsze, jednak to dobry początek – wskazuje Piotr Siergiej.

 class=
Obrady Rady Miasta Warszawy 07.12.2023 fot. Piotr Siergiej

Rodzic w Mieście: radni KO ugięli się pod presją krzykaczy

Nieco krytyczniej sytuacje ocenia także obecna na sesji Agnieszka Krzyżak-Pitura z Fundacji Rodzic w Mieście. – Niestety radni KO ugięli się dzisiaj pod presją krzyczących z sali przeciwników SCT. Przyjęcie strefy w zmiękczonym kształcie, czyli obejmującej mniejszy obszar i większą liczbą wyłączeń, nie zadowoli przeciwników i nie przyniesie również pożądanych efektów w kwestii jakości powietrza – obawia się przedstawicielka fundacji.

Jej zdaniem taką wersję SCT będzie również łatwiej podważyć po kilku latach, jako narzędzie samo w sobie. Wskazuje, że jest too stracona szansa dla Warszawy, aby dołączyć do grona miast, których włodarze wybrali troskę o zdrowie mieszkańców. – Niestety prywatne opinie oponentów, źle pojmowana sprawiedliwość społeczna i poglądy związane z prawem do wjeżdżania każdym samochodem wszędzie, okazały się być dla warszawskich radnych bardziej przekonujące niż badania i analizy naukowców i lekarzy. Chociażby tych, którzy wystąpili przed radnymi w czasie sesji – komentuje dla SmogLabu Krzyżak-Pitura.

– Kierowcy, mimo że są mniejszością, jeśli chodzi o codzienne podróże w mieście, zwyciężyli. 70 proc. mieszkańców, którzy poruszają się po Warszawie komunikacją miejską i pieszo, szczególnie kobiety, dzieci i seniorzy, okazali się dla radnych mało istotną grupą. Mimo że nie generują zanieczyszczeń, to najbardziej odczuwającą ich negatywne skutki – podsumowuje Agnieszka Krzyżak-Pitura.

SCT w Warszawie – najważniejsze fakty

Od 1 lipca 2024 r. z warszawskich ulic znikną samochody benzynowe starsze niż 28 lat. Jeśli chodzi o te napędzane silnikami Diesla, to zniknąć mają te starsze niż 17 lat.

Z przepisów zwolnieni będą mieszkańcy Warszawy aż do 1 stycznia 2028 r. Ulgę przewidziano także dla seniorów. Osoby, które mają więcej niż 70 lat, dożywotnio mogą użytkować aktualnie posiadany pojazd. Wykluczenie dotyczy także osób z niepełnosprawnościami, pojazdów z żółtymi blachami, a więc zabytkowych oraz szkolnych autokarów.

Czytaj także: Jak spaliny samochodowe trują miasto? Znamy najnowsze badania

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/Red_Baron

Autor

Maciej Fijak

Krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii. Naukowo zajmuje się m.in. międzynarodową ochroną środowiska. Uczestnik European Green Activism Training 2020, członek Akcji Ratunkowej dla Krakowa. Po godzinach przemierza Kraków wzdłuż i wszerz – pieszo lub na dwóch kółkach. Najczęściej spotykany w krakowskim Podgórzu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.