Działająca w Finlandii sieć supermarketów S-Market wprowadziła przed miesiącem nowe rozwiązania, które mają przeciwdziałać marnotrawieniu żywności. Produkty, których termin ważności dobiega końca, obłożone są 30-procentową zniżką, natomiast w ostatniej godzinie funkcjonowaniu sklepu wynosi już ona 60 procent.
Fińska sieć sklepów wprowadziła innowacyjne rozwiązanie, której celem jest walka z marnowaniem niesprzedanej żywności.
Ceny produktów, które wkrótce miałyby trafić na śmietnik z powodu upływającego terminu spożycia, zostają najpierw obniżone o 30 procent, by w ramach tzw. happy hours (codziennie po 21.00) spaść o 60 procent względem ceny początkowej.
Jak mówią przedstawiciele spółki finlandzkiej prasie, firma nie zarabia na sprzedaży w czasie promocji, ale zyskuje to, że nie musi ponosić strat finansowych. A tak byłoby w przypadku bezpłatnego rozdania żywności lub – teoretycznie – jej wyrzucenia. Firma podkreśla jednak, że to, co nie zostanie sprzedane w ramach „happy hours”, ostatecznie i tak nie trafia na śmietnik, lecz do blisko 80 organizacji charytatywnych, działających na terenie Finlandii.
Innym ciekawym rozwiązaniem, skierowanym przeciw marnowaniu żywności, jest działająca również w Polsce aplikacja „Too Good To Go”. Za jej pośrednictwem sklepy, restauracje mogą zadeklarować posiadanie żywności nadającej się wciąż do spożycia, która wkrótce trafiłaby na śmietnik, natomiast inni użytkownicy mogą się po nią zgłosić. [Więcej na temat rozwiązania można przeczytać tutaj.]
Według relacji „New York Timesa” w związku z nową promocją pod sklepami ustawiają się grupy klientów, oczekujących na wybicie godziny 21.00. Potencjalnie, walka z przeciwdziałaniem marnowaniu żywności może być więc okazją do oszczędności, zarówno wśród osób potrzebujących, jak i klasycznych „łowców okazji”. Niestety nic nie gwarantuje, szczególnie w przypadku tych ostatnich, że żywność nie zmarnuje się już po zakupie.
Czytaj także: Sejm przyjął ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności
Jak szacuje działająca przy ONZ Światowa Organizacja Żywności, rocznie na całym świecie marnowana jest aż jedna trzecia żywności, czyli około 1,3 miliarda ton. Mieszkańcy Europy i Ameryki Północnej marnują średnio po 115 kg żywności na głowę, natomiast miejsc najsilniej dotkniętych problemem głodu (m.in. w Afryce Subsaharyjskiej i Azji Południowo-Wschodniej) średnio po 11 kg.
W Polsce do wyrzucania jedzenia przyznaje się aż 42 proc. obywateli – jak wynika z tegorocznego badania Kantar Millward Brown, zrealizowanego na zlecenie Federację Polskich Banków Żywności. Na śmietnik najczęściej trafia pieczywo, a w dalszej kolejności niezjedzone owoce, wędliny i warzywa.
Źródła: weforum.org, Helsinki Times, NY Times, FAO, FPBŻ
Zdjęcie: Shutterstock/Lizardflms