Udostępnij

Mikroklimat szkoły wpływa na wyniki w nauce. Kiedy spalin jest mniej, dzieci uczą się lepiej

11.02.2019

W Polsce smog z niskiej emisji jest tak gęsty, że często zasłania inne problemy – np. spaliny.

Jest to jeden z powodów, dla których pomysły takie jak na przykład wprowadzanie zakazów odwożenia dzieciaków pod same drzwi szkoły, są witane z pobłażliwym uśmiechem. Tymczasem – jak się okazuje – chodzi w tym nie tylko o bezpieczeństwo uczniów, ale też ich wyniki w nauce.

Tak w każdym razie wynika z bardzo ciekawych badań, które przeprowadzono w Kalifornii i opublikowano na łamach „The National Bureau of Economic Research”. W tych sprawdzano jaki jest wpływ spalin na szkolne osiągnięcia młodych ludzi. Jego autorzy – badaczami byli naukowcy z American University’s School of Public Affairs – mówili, że do pracy skłoniło ich dostrzeżenie, że mamy całą bibliotekę dotyczącą tego, jak zanieczyszczenia powietrza wpływają na płody, a bardzo niewiele poważnych obserwacji na temat ich wpływu na dzieci w wieku szkolnym.

Zamysł badaczy był prosty. Najpierw wyselekcjonowali szkoły, które znajdują się w podobnej odległości od ruchliwych dróg – maksymalnie było to 500-600 metrów. W kolejnym kroku sprawdzili kierunki wiatrów i szkoły podzielili na te, do których nawiewało zanieczyszczenia z dróg i te, które wiatr na ogół przed nimi chronił. Później sprawdzili, jak radzili sobie uczniowie, którzy przechodzili na kolejne szczeble edukacji [pod uwagę brano tylko tych, u których nie zmieniał się kod pocztowy].

Okazało się, że kiedy uczeń przechodził z podstawówki, w której powietrze było czystsze, do szkoły średniej, w której był narażony na częstsze oddychanie spalinami, pogarszały się jego oceny, przybywało problemów z zachowaniem i wagarów. Nic takiego nie działo się, kiedy nowa szkoła znajdowała się w miejscu, w którym „róża wiatrów” chroniła przed spalinami.

Tym na co zwracali uwagę autorzy badania, było przede wszystkim znaczenie mikroklimatów. Nawet miejsca położone bardzo blisko siebie, mogą znacząco różnić się poziomem zanieczyszczeń. Na tyle znacząco, że Claudia Persico, która była jedną z autorek badania, mogła powiedzieć portalowi CityLab, że „szkolne wyniki dzieci różniły się w zależności od kierunku wiatru.”

Autor

SmogLab

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.