Udostępnij

Strefa bez diesli prawie w całym Krakowie? Zakaz wjazdu nawet dla aut z 2014 roku

31.07.2020

Praktycznie cały Kraków może stać się strefą bez starych diesli. Ograniczenia mają dotknąć również posiadaczy aut benzynowych, a w centrum mieszkańcy wyraźnie zwolnią. To propozycje wojewódzkich władz, które chcą zadbać o jakość powietrza w mieście. Możliwe jednak, że nawet po przegłosowaniu, staną się one martwym prawem.

Ograniczenia dla Diesli w Krakowie – podstawy prawne

Takie zapisy przynosi nowy Program Ochrony Powietrza, o którym radni sejmiku wojewódzkiego będą debatować we wrześniu. Zmiany idą bardzo daleko. Kierowcy będą mogli poruszać się bez żadnych ograniczeń jedynie na północnych i południowych obrzeżach miasta i w jego wschodniej części.

Zakaz wjazdu Diesli do Krakowa 2020.
Mapa zmian proponowanych w projekcie Programu Ochrony Powietrza. Źródło: materiały prasowe UMWM

Zakaz wjazdu Diesli do Krakowa – nowy podział na strefy


Reszta miasta w myśl propozycji może zostać objęta dużymi zmianami. Kraków ma być podzielony na dwie strefy. Jedna to centrum i jego okolice, druga dalsze dzielnice aż do czwartej obwodnicy miasta. W pierwszej poruszać się będą mogły samochody benzynowe spełniające normy emisji Euro 4 i diesle od Euro 5 w górę. Województwo planuje też uspokoić tam ruch, wprowadzając ograniczenie prędkości do 30 km/h. Urzędnicy chcą, by zmiany te weszły w życie już rok po uchwaleniu nowego POP-u. W drugiej strefie warunki dla benzyniaków się nie zmieniają, za to dla diesli są ostrzejsze – będą musiały one spełniać wymogi norm Euro 6. Na wprowadzenie tych zmian Urząd Marszałkowski daje sobie czas do końca 2025 roku.

Czytaj również wpis: Ślad węglowy samochodu

Nowe prawo może w ten sposób uziemić nawet auta wyprodukowane stosunkowo niedawno. Prawo obejmie wiele sześcioletnich dziś diesli. To dlatego, że w 2014 roku obowiązywał jeszcze standard Euro 5. O wiele łatwiej będzie jeździć się osobom, które w miasto ruszą samochodem z silnikiem benzynowym. Zakaz Diesli w Krakowie oznacza, że w 2026 roku będą mogły jeździć nawet 20-letnie samochody o takim napędzie.

Kiedy zakaz wejdzie w życie?

Do wprowadzenia nowych zasad jest jednak jeszcze daleko. Możliwe, że nawet po przegłosowaniu przez wojewódzkich radnych propozycje urzędników trafią do szuflady. W krajowym prawie brak na razie przepisów, które zezwalałyby na wprowadzanie takich ograniczeń. Dlatego, jak zaznaczają projektodawcy, zapisy nowego POP-u mają wyznaczać „kierunek zmian”.

Nowy Program Ochrony Powietrza ma zmusić małopolskie samorządy do skuteczniejszej walki ze smogiem. Jego najważniejszym założeniem jest przyspieszenie wymiany starych pieców, które w całej Małopolsce są głównym źródłem zanieczyszczeń. Według szacunków Polskiego Alarmu Smogowego w regionie nadal jest około 350 000 – 400 000 mocno zanieczyszczających powietrze kotłów.

Źródło zdjęcia: Michal Lesniak / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.