Udostępnij

Mniej samochodów to straty dla handlu? Nowy raport: nic bardziej mylnego

29.12.2021

Europejczycy chętniej wybierają się na przedświąteczne zakupy tam, gdzie jeździ mniej samochodów. Tak wynika z informacji podanych przez Kampanię na rzecz Czystych Miast. Organizacja zbadała sytuację w dużych metropoliach, w których strefy ograniczonego ruchu pojawiły się już kilka lat temu.

Badania przeczą więc obawom wielu przedsiębiorcom, którzy sprzeciwiają się wprowadzaniu ograniczeń w ruchu samochodowym w miastach. Okazuje się, że obroty sklepów, restauracji czy punktów usługowych w miejscach z mniejszą liczbą samochodów rosną. Przedstawiciele organizacji twierdzą wręcz, że Strefy Czystego Transportu mogą uratować handel w czasie pandemicznego spowolnienia gospodarczego.

„Regulacje, które zniechęcają do korzystania z samochodów, mogą być prawdziwym ratunkiem dla lokalnej gospodarki” – komentuje Barbara Stoll, dyrektor Kampanii na rzecz Czystych Miast. – „Miejscy decydenci muszą zwiększyć swoje wysiłki w celu wprowadzenia stref niskoemisyjnych lub o niskim natężeniu ruchu. To potrójne zwycięstwo dla czystszego powietrza, klimatu i lokalnego biznesu. Właściciele sklepów dotkniętych przez COVID zasługują na świąteczny prezent.”

Strefy Czystego Transportu: handel kwitnie tam, gdzie nie wjeżdżają samochody

Na poparcie swoich tez członkowie Kampanii pokazują dane. W Madrycie bezpośrednio przed świętami trzy lata temu ruch największy ruch panował właśnie w obszarze objętym strefą niskiej emisji. Wydatki mieszkańców wzrosły tam o 8,6 proc. w porównaniu z 3,3 proc. w cały mieście. Obowiązująca w centrum Madrytu strefa mimo to nie przetrwała. O jej likwidacji zdecydował hiszpański Sąd Najwyższy, powołując się na błędy formalne przy jej wprowadzaniu. Mimo to pod koniec 2021 i na początku 2022 roku wyznaczone mają być trzy kolejne obszary ograniczonego ruchu aut. Zachęcają do tego pomiary zanieczyszczenia – jak podaje dziennik „El Pais” w obrębie „starej” strefy stężenie tlenków azotu spadło o 37 proc.

Czytaj również: Oliwer Palarz pozwał Polskę za smog. Zapadł przełomowy wyrok!

Tam, gdzie priorytetowo traktuje się rowerzystów i pieszych, maleje też liczba pustostanach w lokalach handlowych. Obliczenia dotyczące Londynu wykazały, że jest ich o 17 proc mniej niż w okolicach, gdzie nie zastosowano takich rozwiązań. Autorzy analizy piszą również o dającym do myślenia przykładzie ze Szwajcarii. „Badanie z Berna wykazało, że przekształcenie miejsc parkingowych w parkingi rowerowe może zapewnić wzrost wydatków na zakupy detaliczne o 13% na metr kwadratowy powierzchni parkingowej” – czytamy w podsumowaniu raportu.

Polska w tyle

“Ograniczanie ruchu samochodowego wspiera lokalną gospodarkę – wyniki badań z Madrytu czy Londynu to świetne wiadomości dla polskich miast. Pokazują, że można poprawić jakość powietrza i jednocześnie wspierać funkcję handlową miasta. Handlowe ulice to podczas pandemii dobra alternatywa dla zatłoczonych centrów handlowych.” – komentuje Hubert Różyk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W Europie jest obecnie około 250 stref czystego transportu (SCT). Holandia i francja w planach mają ich utworzenie we wszystkich największych miastach odpowiednio do końca 2022 i 2024 roku. W Polsce jedyna, już nieistniejąca SCT funkcjonowała dotychczas w Krakowie.

Źródło zdjęcia: Evannonostro / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.