Udostępnij

Strefy Czystego Transportu otwarte dla starych diesli? Ale nie na zawsze i nie za darmo

10.01.2024

Ministerstwo klimatu chce zobowiązać duże miasta do wyznaczania Stref Czystego Transportu (SCT). Proponuje jednak okresy przejściowe, w czasie których będą one otwarte dla nawet kilkunastoletnich aut. Strefy będą mogły tworzyć również mniejsze gminy – niezależnie od populacji. To najważniejsze założenia projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która właśnie trafiła do konsultacji społecznych.

Nowa wersja ustawy sporo zmienia. Ministerstwo chce rozszerzyć jej zakres, uwzględniając również pojazdy na gaz ziemny i wodór. Resort otwiera dla nich SCT. Bez ograniczeń po Strefach będą mogły poruszać się również niektóre auta spalinowe – w tym diesle.

Przywilej ten do 2025 roku będzie dotyczył wszystkich samochodów spełniających normy emisji Euro4. W praktyce chodzi o pojazdy kupione maksymalnie 14 lat temu. Od 2026 wstęp do SCT będą miały samochody spełniające normy od Euro5 w górę. Od 2031 wjadą do nich jedynie te, które w dowodzie rejestracyjnym mają wpisaną normę Euro6 – czyli obecnie najwyższą. Z nowych przepisów mają być wyłączeni przedsiębiorcy działający w SCT, służby i osoby niepełnosprawne.

Strefy Czystego Transportu nie za darmo

By wjechać do Stref Czystego Transportu, posiadacze czterech kółek będą musieli na przedniej szybie umieścić naklejkę wydaną przez stację diagnostyczną. Po spełnieniu tego warunku będzie można poruszać się po SCT bez ograniczeń, ale nie za darmo. Opłata ma być nie wyższa niż 2,50 za godzinę. Będzie mogła być pobierana również w formie abonamentów.

Czytaj również: Wielka Brytania zakaże sprzedaży samochodów spalinowych od 2030 roku
Nowelizacja ustawy otwiera możliwość wyznaczenia SCT w nawet najmniejszych gminach i zobowiązuje do tego rady miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Miejscy i gminni radni mają być jednocześnie ustawowo zobowiązani do przedstawienia planu rozwoju transportu publicznego w strefach.

W projekcie możemy przeczytać również o autach wypożyczanych w car-sharingu. Ministerstwo planuje otworzyć dla nich buspasy i zwolnić z opłat za parkowanie w centrach miast.

Nowelizacja ma też ułatwić instalowanie prywatnych punktów ładowania samochodów w budynkach wielorodzinnych. Założyć ją będzie mógł każdy właściciel mieszkania. Właściciele aut na prąd i hybryd plug-in wcześniej będą musieli zapytać o zgodę zarządcę budynku. Ten będzie mógł odmówić jedynie, jeśli instalacja nie spełni warunków prawa budowlanego. Każda taka stacja ładowania ma być wyposażona w oddzielny licznik. Sprawa komplikuje się jedynie w przypadku budynków zabytkowych. W tej sytuacji dodatkowy wniosek trzeba będzie skierować do lokalnego konserwatora.

Źródło zdjęcia: otomobil / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.