Udostępnij

Te 5 kroków może zmienić transport w miastach. Na liście dopłaty do rowerów

04.03.2023

Zezłomuj starego diesla, a otrzymasz półroczny bilet na komunikację zbiorową lub gotówkę do ręki. Będziesz jeździć rowerem? Miasto dopłaci do jego zakupu. To tylko niektóre z propozycji z raportu organizacji Clean Cities. – Zmiany w sposobie przemieszczania się po mieście nie sprawią, że będzie nam się żyło gorzej. Wręcz przeciwnie – przekonują autorzy. Co ważne – wszystkie propozycje zostały już sprawdzone i zmieniają transport w europejskich miastach.

Nie ma gorętszego tematu w naszych miastach niż sprawy związane z transportem. Likwidować drogi, czy je poszerzać? Budować parkingi, czy zamieniać je w zielone przestrzenie z ławkami, chodniki lub drogi dla rowerów? To tylko namiastka dyskusji, które niemal codziennie odbywają się w ramach debaty o stanie polskich miast.

Częściową odpowiedź na te pytania dostarcza raport stworzony w ramach kampanii Clean Cities. Organizacja tworzy ranking europejskich miast i ocenia je w kilku kategoriach. O zestawieniu pisaliśmy na początku 2022 r. Jak wygląda klasyfikacja? Podium bez zaskoczenia: Oslo, Amsterdam i Helsinki. Po drugiej stronie rankingu Trójmiasto, Warszawa i na przedostatniej pozycji stolica Małopolski – Kraków. Od polskich miejscowości gorszy był jedynie Neapol. I tak jest do dzisiaj.

Oprócz samego rankingu organizatorzy kampanii przygotowali raport z podpowiedziami dla włodarzy miast. Prezentują pięć szybkich i sprawiedliwych społecznie dla czystego transportu miejskiego. To zdaniem autorów narzędzia, które mogą zastosować decydenci polityczni, aby polityka w zakresie czystego transportu miejskiego uwzględniała potrzeby najbardziej wrażliwych grup społecznych. Chodzi o osoby starsze, z niepełnosprawnościami ruchowymi czy w trudnej sytuacji materialnej. Jakie są propozycje?

Czytaj także: Kupią rowery dzieciom z biednych domów, żeby mogły swobodnie się przemieszczać i uczyć nowych rzeczy

Dają nawet 1000 euro na rower elektryczny. Podobnie robi już Gdynia

Po pierwsze sytuację mają poprawić zachęty do złomowania starszych wysokoemisyjnych pojazdów. W zamian można otrzymać dopłaty do transportu zbiorowego czy rowerów, a nawet gotówkę bezpośrednio do ręki. Tak działa to na przykład w Londynie, który stale rozszerza strefy niskiej emisji. W ten sposób zlikwidowano 15 tys. najbardziej trujących pojazdów, a burmistrz miasta właśnie ogłosił kolejny program złomowania o wartości 115 mln funtów. Jest przeznaczony dla osób o słabej sytuacji ekonomicznej oraz osób z niepełnosprawnościami. Wsparcie dociera także do przedsiębiorców, którzy muszą pozbyć się starej floty.

Po drugie autorzy proponują wsparcie w zakupie nowego roweru przez obniżenie jego kosztów. W Finlandii po złomowaniu samochodu można otrzymać 1000 euro na zakup roweru elektrycznego. We Francji – 300 euro, a we Włoszech – 500 euro. W Portugalii zmniejszono podatek VAT na rowery z 23 proc. do 6 proc. W Polskich miastach na podobne rozwiązanie zdecydowała się na przykład Gdynia. – Dotacja przysługuje w wysokości odpowiadającej 50% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2 500 zł – czytamy na stronie urzędu. Dopłaty rozchodzą się jak ciepłe bułeczki, dlatego władze zapowiadają kolejne edycje. W Krakowie poszli nieco inną drogą. Na wiosnę 2023 r. ma ruszyć miejska wypożyczalnia rowerów, jednak w innym modelu niż popularne stacje rowerów miejskich na minuty. Za skromne 29 złotych miesięcznie można będzie otrzymać rower miejski na wyłączność. Nieco drożej – bo 79 złotych za miesiąc zapłacimy za rower ze wspomaganiem elektrycznym.

 class=

Tańszy transport w miastach. Warszawa i Kraków już tak robią

Kolejną propozycją jest obniżenie taryf na komunikację zbiorową dla wybranych grup czy wariantów. Jako przykład podano bilet klimatyczny w Austrii, który uprawnia do nielimitowanych podróży w cenie między 820 a 1095 euro rocznie. W tej rekomendacji przykładem są także polskie miasta, które zapewniają darmowy transport dla młodzieży szkolnej – tak jest w Warszawie czy Krakowie.

Nieco bardziej egzotycznie brzmią na polskim podwórku „huby współdzielonej mobilności” – czyli kolejna propozycja. O co chodzi? Miejsca wykluczone transportowo, gdzie auto nie jest często wyborem, a koniecznością, mają otrzymać wsparcie w postaci konkretnych alternatyw przemieszczania się. Ma to być elementem walki z tzw. „ubóstwem transportowym”, szczególnie w obliczu wprowadzania Stref Czystego Transportu. Tak, aby nikogo taką strefą nie wykluczyć. Ostatni element to długoterminowy i społeczny leasing pojazdów elektrycznych. Szczególnie pod kątem gospodarstw domowych o niskich dochodach

– Choć rozwiązania, które proponują autorzy raportu mogą wydawać się ambitne – zwłaszcza w samochodocentrycznej Polsce – to jednak są one potrzebne, abyśmy mogli oddychać czystym i wolnym od spalin powietrzem w naszych miastach – przekonuje Jacek Karaczun z HEAL Polska w rozmowie ze SmogLabem. – Musimy zerwać z podejściem, że auto to podstawowy środek transportu i zacząć domagać się od władz, żeby odpowiadały na potrzeby pieszych, rowerzystów i użytkowników transportu publicznego – dodaje przedstawiciel organizacji, która współtworzy kampanię na rzecz czystych miast.

Czytaj także: Pierwsza Strefa Czystego Transportu w Polsce. 15 najczęstszych pytań

Autor

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.