Udostępnij

Tej zimy nawet 100 tys. lotów bez pasażerów. Winne wymogi UE

15.01.2024

Tylko tej zimy w Unii Europejskiej może mieć miejsce nawet 100 tys. „lotów widmo”, a więc takich, których celem nie jest przewóz pasażerów, a zachowanie przez linie lotnicze „slotów” na lotniskach w Europie. Takie wnioski płyną z najnowszej analizy Greenpeace. Wspomniane loty będą się wiązać z produkcją dwutlenku węgla porównywalną z emisjami 1,4 mln samochodów w ciągu roku.

Zgodnie z prawem UE linie lotnicze muszą wykonać odpowiednią ilość lotów, by zachować prawo do korzystania z europejskich lotnisk. Jeszcze do niedawna było to minimum 80 proc. przydzielonych „slotów”. W trakcie pandemii COVID-19 próg obniżono do 50 procent. Ograniczenia pandemiczne okazały się jednak zmniejszać ruch na lotniskach tak bardzo, że linie lotnicze wysyłają puste loty tylko po to, by nie utracić prawa do korzystania z lotnisk.

„Wierzchołek góry lodowej”

W najnowszej analizie Greenpeace szacuje, że tej zimy takich lotów może być ponad 100 tysięcy. Wiązać się to będzie z produkcją CO2, porównywalną z emisjami 1,4 mln przeciętnych samochodów w ciągu roku. Wiosną może być ich jeszcze więcej, ponieważ Komisja Europejska rozważa podwyższenie wspomnianego progu do 64 procent.

Czytaj także: Czy pociąg może zastąpić samolot? „Coraz głośniej mówi się, że trzeba z tym zrobić porządek” [PODCAST]

„Trwa kryzys klimatyczny, a sektor transportu ma najszybciej rosnące emisje w Unii Europejskiej. Bezsensowne, zanieczyszczające 'loty widmo’ to tylko wierzchołek góry lodowej. Byłoby nieodpowiedzialnym ze strony UE, gdyby nie skorzystała z okazji do zlikwidowania 'lotów widmo’. A także nie zakazała lotów krótkodystansowych tam, gdzie istnieje rozsądne połączenie kolejowe” – powiedział w oświadczeniu Herwig Schuster, rzecznik kampanii Greenpeace European Mobility For All.

100 tysięcy „lotów widmo”

Z oficjalnych danych niemieckiej Lufthansy wynika, że tylko tej zimy wykona 18 tys. „lotów widmo”. Przy szacunkowych 20 tonach emisji CO2 na lot oznaczać one będą produkcję 360 tys. ton CO2, której dałoby się uniknąć.

Ich „bezsensowność” potwierdza w rozmowie z brytyjskim „Guardianem” rzecznik linii. „Gdybyśmy nie ryzykowali utraty slotów na niektórych lotniskach w Europie, prawdopodobnie odwołalibyśmy je i połączyli z innymi istniejącymi lotami” – powiedział dziennikowi.

Czytaj także: Jak duży ślad węglowy ma podróż samolotem? Można to obliczyć samodzielnie

A to tylko jeden z przewoźników, którego udział w rynku szacowany jest na 17 procent. Ponieważ inne spółki nie informują o liczbie „lotów widmo”, Greenpeace założył, że w ich przypadku skala procederu może być podobna. Wówczas oznaczałoby to ponad 100 tys. „lotów widmo” tylko tej zimy, które wiązać się będą z emisją 2,1 mln ton CO2. Dla porównania, rocznie taką ilość dwutlenku węgla emituje 1,4 mln przeciętnych samochodów z silnikiem Diesla lub benzynowym.

_

Zdjęcie: Kichigin / Shutterstock.com

Autor

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.