Tramwaje atrakcyjne dla dzieci, benefity za rower, mapa świadomego lokalsa. Oto zwycięzcy Climathonu

1690
0
Podziel się:

Ponad 70 uczestników, 15 projektów i 30 mentorów – czwarta edycja krakowskiego Climathonu przyniosła rekordowe liczby w historii tego klimatycznego, międzynarodowego hackathonu. Zwyciężył pomysł  “Jadę ze smokiem bez smogu”, który ma edukować i uatrakcyjnić transport publiczny dla dzieci. Uczestnicy mieli niecałe 24 godziny na opracowanie swoich rozwiązań.

Climathon 2019 odbył się w 156 miastach w ponad 50 krajach. Tematem krakowskiej edycji – organizowanej przez Fundację Aeris Futuro, Pracownię Miejską, Climate-KIC i Urząd Miasta Krakowa – była mobilność i zeroemisyjność.  

Karimaty i śpiwory to niecodzienny widok w Muzeum Inżynierii Miejskiej, ale tylko dzięki tak wytężonej pracy, uczestnicy mogli zdążyć przygotować swoje prezentacje. Pomagała im w tym kawa od Fundacji Fairtrade Polska, która uwrażliwia konsumentów na kwestie sprawiedliwego handlu w kontekście zmian klimatu. Większość uczestników przyjechała do muzeum rowerem lub transportem publicznym, podawano wegańskie posiłki.

Przez większość czasu uczestnikom towarzyszyli eksperci z zakresu biznesu, technologii, nauki i aktywizmu. Jury i publiczność hackathonu  wyróżniło sześć zespołów, którzy zostaną objęci ich mentoringiem. Taka nagroda ma pomóc dopracować pomysły i zwiększyć ich szanse na wdrożenie w życie. Trzy zespoły otrzymały główne nagrody, o łącznej wartości 30 tysięcy złotych:

  • Pierwsze miejsce zajął projekt “Jadę ze smokiem bez smogu” –  ma on uwrażliwić na klimat najmłodsze pokolenia, w wierze, że ich motywacja wpłynie na zwyczaje ich rodziców i dziadków. Autorki zaczynają od transportu publicznego, który chcą uatrakcyjnić dla dzieci poprzez wprowadzenie stref przyjaznych dzieciom, czy przez wlepki o charakterze rozrywkowo-edukacyjnym, skupiające uwagę podczas podróży. 
  • Drugie miejsce zajął projekt “Jadę” – aplikacja generująca punkty na podstawie wyliczeń trasy pokonywanej na rowerze, z których można skorzystać w formie zniżek, biletów i innych benefitów.
  • Trzecie miejsce zajął projekt #Blisko – działanie na rzecz promowania rozwiązań eko/zero waste w najbliższym otoczeniu mieszkańców 18 dzielnic Krakowa. To mapa umiejscowiona w lokalizacjach, które charakteryzują się dużym natężeniem ruchu pieszego (np. w punkcie przesiadkowym), na której zaznaczamy takie miejsca jak place targowe, usługi krawieckie, szewskie, wypożyczalnie rowerów. Wszystkie rozwiązania mają być dostępne w odległości 15 minut od danego punktu.

Co ciekawe, autorki zwycięskiego projektu – Justyna Dudek, Aleksandra Białecka i Ania Popiołek – poznały się dopiero w trakcie Climathonu. Justyna jest aspirującą programistką, Ola pedagogiem, a Ania inżynierem środowiska, co pozwoliło im popatrzeć na problem lokalnej ochrony klimatu z różnych stron. W trakcie całonocnej pracy musiały kilkukrotnie zmieniać wersje swojego projektu, co pokazuje, jak dużym wyzwaniem dla uczestników jest forma hackathonu.

Zwyciężył potencjał edukacji

“Zaangażowałam się w Climathon, bo chcę czuć, że jako jednostka jestem w stanie coś zmienić, bo bez tego, co tak naprawdę ma sens?” – wyjaśnia Ania Popiołek. 

“Skupiłyśmy się na aspekcie edukacyjnym, bo na świecie mówimy wiele o technologiach, a te są kosztochłonne, przez co często wpadamy w rozwiązania mało ekonomiczne, żeby zaspokoić potrzebę innowacji, a w praktyce nie daje nam to efektu zeroemisyjności. Chcemy, żeby dzieci za 15 lat nie były przekonywane do jazdy autobusem, bo będzie ona dla nich naturalna– mówi zwyciężczyni.

Największym zaskoczeniem konkursu dla zwycięskiego zespołu była liczba mentorów: “Mentorów, którzy nie tylko podpowiadają, ale też krytykują. Nasz projekt może wydaje się prosty, a był wymyślony w trudach, bo mentorzy zwracali nam uwagę na nowe kwestie. Ludzie mają wiele potrzeb i gdybyśmy wiedzieli, jak ich przekonać do tej komunikacji publicznej, już byśmy dawno to zrobili” – zauważa Ania.

Ludzie pracują po 18 godzin i nikt się nie wykruszył, to jest niezwykłe” – mówi dr Seweryn Rudnicki, ekspert i mentor Climathonu. “Pozytywnie zaskoczyło mnie, że ludzie zeszli z takich ogólnych, globalnych problemów w stronę bardziej konkretnych, specyficznych zagadnień. Taki kierunek to recepta na lepsze rozwiązania” – dodaje.

Z kolei Joannę Mieszkowicz, prezes Fundacji Aeris Futuro, najbardziej cieszy różnorodność tegorocznej edycji. “Od zespołów, które dopiero stawiają pierwsze kroki, odnajdują się w rzeczywistości projektowej, po profesjonalną firmę IT, która ma know-how i wie jak działać” – ocenia.

Od ostatniego Climathonu zmieniło się bardzo wiele. Raport IPCC, który pokazał, że faktycznie zostało nam 10 lat; szczyt klimatyczny w Katowicach, który uświadomił, jak wiele jest jeszcze do zrobienia; zjawisko Grety Thunberg, która uruchomiła klimatyczny zryw młodzieży. To wszystko widać w tegorocznym Climathonie, między innymi przez dużą reprezentację młodych ludzi, którzy chcą coś dobrego zrobić dla swojej społeczności i planety” – podkreśla Mieszkowicz.

Główny finał w Paryżu

Równolegle, w sobotę, odbył się mini Climathon, podczas którego dzieci tworzyły rysunek ekologicznego modelu miasta. Uczniowie ze szkół podstawowych nr 25, 156, 144 i 162 pokazały na nim domy z panelami słonecznymi, elektryczne samochody, rowery, dużo parków, zwierzęta i “samych szczęśliwych ludzi” – jak same wyjaśniały. Część uczestników warsztatów jest zebranych w projekcie “STARS – Rowerem do szkoły”. 

Oprócz zdobycia nagród finansowych i wsparcia mentorów, zwycięzcy zaprezentują swoje projekty na prestiżowym kongresie Open Eyes Economy oraz znajdą miejsce do pracy w kreatywnych przestrzeniach Hub:raum na Zabłociu. Zdobywczynie pierwszego miejsca będą się też ubiegać o występ w międzynarodowym finale, który odbywa się w Paryżu.

Climathon: część większego planu

Climathon 2019 to wyjątkowe wydarzenie także z tego względu, że stanowi część programu Deep Demonstrations, mającego na celu tworzenie strategii zeroemisyjności. To efekt nawiązanej przez Kraków współpracy z EIT Climate-KIC – europejską instytucją działającą na rzecz ochrony klimatu. Miasto dołącza tym samym do grona sześciu innych europejskich metropolii: Amsterdamu, Edynburga, Malmö, Mediolanu, Leuven czy Orleanu. Projekt jest realizowany we współpracy z mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi, ekspertami i przedsiębiorstwami. Zakłada on 10-letnie partnerstwo, obejmujące wypracowanie strategii, innowacje i pilotaże, a także realizację projektów, programów i polityk, zawierających niezbędne i możliwe ze względu na postęp technologiczny rozwiązania.

 

FOT: Marek Piątkowski/Aeris Futuro

Podziel się: