Udostępnij

Uberowi nie idzie z wymianą floty na elektryki. Mizerne wyniki w metropoliach

10.11.2021

Uber składa obietnice bez pokrycia – przekonuje organizacja Transport&Environment (T&E). Jej działacze zwracają uwagę na mizerny wzrost liczby aut elektrycznych we flocie firmy. Do 2025 roku elektryki mają stanowić aż połowę wszystkich pojazdów jeżdżących w barwach Ubera w największych miastach Europy. W tej chwili ich udział nie przekracza tam 5 proc.

Deklaracja giganta na rynku przewozów dotyczyła siedmiu metropolii: Amsterdamu, Berlina, Brukseli, Lizbony, Londynu, Madrytu i Paryża. Zdaniem ekspertów T&E szanse na wypełnienie obietnicy z września zeszłego roku są niewielkie. Z raportu organizacji wynika, że Uber stawia na auta elektryczne jedynie w tych z miast, które tego wymagają.

Dobrze w Lizbonie, o wiele gorzej w innych miastach

Z danych Ubera można wyczytać, że od stycznia 2020 do czerwca tego roku liczba kilometrów przejechanych przez elektryczne pojazdy przewoźnika wzrosły z 1,54 do 4,08 proc. Ten wynik wpłynął na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez flotę firmy o ok. 6 proc.

Czytaj również: Stare diesle trują polskie miasta. Badania ujawniły skalę

Mogłoby być lepiej, gdyby korporacja traktowała swoją deklarację z równą powagą we wszystkich miastach. W Lizbonie udział „elektrycznych” kilometrów przejechanych przez pojazdy Ubera wynosi aż 9 proc. W Amstedamie i Londynie jest nieco gorzej, a wartość ta wynosi ok. 6 proc. W przypadku Brukseli, Madrytu i Berlina firma przedstawiła liczby bliskie zeru.

 class=
Udział pojazdów elektrycznych w przejazdach z aplikacją Uber. Źródło: Transport&Environment

W raporcie T&E czytamy między innymi o niewystarczającej sieci ładowarek, co zniechęca do oferowania przejazdów pojazdami elektrycznymi. Jednak nie to jest głównym problemem – przekonują aktywiści. Jak twierdzą, Uber i kierowcy niego korzystający jedynie dostosowuje się do przepisów poszczególnych miast. W Berlinie, Brukseli i Madrycie nie ma stref wolnych od samochodów spalinowych.

Uber nie robi nic, jeśli nie zmuszają go do tego przepisy

Z kolei Lizbona zezwala na wjazd taksówek do swojej Strefy Czystego Transportu bez względu na wypełniane przez nie normy emisji spalin. O wiele ostrzejsze są za to przepisy dotyczące przewozów prywatnymi samochodami, których właściciele używają Ubera i podobnych do niego aplikacji. Do Strefy w centrum miasta mogą oni wjechać jedynie samochodem na prąd. Właśnie stąd bierze się wysoki udział „elektryków” we flocie Ubera w Lizbonie – przekonuje T&E. Władze Amsterdamu na dworcowe postoje wpuszczają jedynie zeroemisyjne pojazdy. Kierowcy w Londynie są zniechęcani do kupna aut spalinowych wysokimi opłatami do Strefy Ultra Niskiej Emisji (ULEZ) i planami powstania Strefy Zerowej Emisji (ZEZ) od jesieni 2022.

„Pokazuje to, że elektryfikacja floty Ubera jest możliwa, jeśli firmę zmuszają do tego wymagania prawne, ale odwlecze się w czasie w przypadku braku presji regulacyjnej” – czytamy w raporcie organizacji.

„Miasta muszą zatem być znacznie odważniejsze i powinny wprowadzić nowe ramy prawne” – przekonują aktywiści. Ich zdaniem ostrzejsze wymagania powinny dotyczyć nie tylko kierowców oferujących przejazdy za pomocą aplikacji, ale również car-sharingu i tradycyjnych taksówek.

Źródło zdjęcia: Konektus Photo / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partnerzy portalu

Partner cyklu "Miasta Przyszłości"

Partner cyklu "Żyj wolniej"

Partner naukowy

Bartosz Kwiatkowski

Dyrektor Frank Bold, absolwent prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.

Patrycja Satora

Menedżerka organizacji pozarządowych z ponad 15 letnim stażem – doświadczona koordynatorka projektów, specjalistka ds. kontaktów z kluczowymi klientami, menadżerka ds. rozwoju oraz PR i Public Affairs.

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.