Udostępnij

Uberowi nie idzie z wymianą floty na elektryki. Mizerne wyniki w metropoliach

10.11.2021

Uber składa obietnice bez pokrycia – przekonuje organizacja Transport&Environment (T&E). Jej działacze zwracają uwagę na mizerny wzrost liczby aut elektrycznych we flocie firmy. Do 2025 roku elektryki mają stanowić aż połowę wszystkich pojazdów jeżdżących w barwach Ubera w największych miastach Europy. W tej chwili ich udział nie przekracza tam 5 proc.

Deklaracja giganta na rynku przewozów dotyczyła siedmiu metropolii: Amsterdamu, Berlina, Brukseli, Lizbony, Londynu, Madrytu i Paryża. Zdaniem ekspertów T&E szanse na wypełnienie obietnicy z września zeszłego roku są niewielkie. Z raportu organizacji wynika, że Uber stawia na auta elektryczne jedynie w tych z miast, które tego wymagają.

Dobrze w Lizbonie, o wiele gorzej w innych miastach

Z danych Ubera można wyczytać, że od stycznia 2020 do czerwca tego roku liczba kilometrów przejechanych przez elektryczne pojazdy przewoźnika wzrosły z 1,54 do 4,08 proc. Ten wynik wpłynął na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przez flotę firmy o ok. 6 proc.

Czytaj również: Stare diesle trują polskie miasta. Badania ujawniły skalę

Mogłoby być lepiej, gdyby korporacja traktowała swoją deklarację z równą powagą we wszystkich miastach. W Lizbonie udział „elektrycznych” kilometrów przejechanych przez pojazdy Ubera wynosi aż 9 proc. W Amstedamie i Londynie jest nieco gorzej, a wartość ta wynosi ok. 6 proc. W przypadku Brukseli, Madrytu i Berlina firma przedstawiła liczby bliskie zeru.

 class=
Udział pojazdów elektrycznych w przejazdach z aplikacją Uber. Źródło: Transport&Environment

W raporcie T&E czytamy między innymi o niewystarczającej sieci ładowarek, co zniechęca do oferowania przejazdów pojazdami elektrycznymi. Jednak nie to jest głównym problemem – przekonują aktywiści. Jak twierdzą, Uber i kierowcy niego korzystający jedynie dostosowuje się do przepisów poszczególnych miast. W Berlinie, Brukseli i Madrycie nie ma stref wolnych od samochodów spalinowych.

Uber nie robi nic, jeśli nie zmuszają go do tego przepisy

Z kolei Lizbona zezwala na wjazd taksówek do swojej Strefy Czystego Transportu bez względu na wypełniane przez nie normy emisji spalin. O wiele ostrzejsze są za to przepisy dotyczące przewozów prywatnymi samochodami, których właściciele używają Ubera i podobnych do niego aplikacji. Do Strefy w centrum miasta mogą oni wjechać jedynie samochodem na prąd. Właśnie stąd bierze się wysoki udział „elektryków” we flocie Ubera w Lizbonie – przekonuje T&E. Władze Amsterdamu na dworcowe postoje wpuszczają jedynie zeroemisyjne pojazdy. Kierowcy w Londynie są zniechęcani do kupna aut spalinowych wysokimi opłatami do Strefy Ultra Niskiej Emisji (ULEZ) i planami powstania Strefy Zerowej Emisji (ZEZ) od jesieni 2022.

„Pokazuje to, że elektryfikacja floty Ubera jest możliwa, jeśli firmę zmuszają do tego wymagania prawne, ale odwlecze się w czasie w przypadku braku presji regulacyjnej” – czytamy w raporcie organizacji.

„Miasta muszą zatem być znacznie odważniejsze i powinny wprowadzić nowe ramy prawne” – przekonują aktywiści. Ich zdaniem ostrzejsze wymagania powinny dotyczyć nie tylko kierowców oferujących przejazdy za pomocą aplikacji, ale również car-sharingu i tradycyjnych taksówek.

Źródło zdjęcia: Konektus Photo / Shutterstock

Autor

Marcel Wandas

Dziennikarz, autor między innymi Onetu, Holistic News i Weekend.Gazeta.pl. W przeszłości reporter radiowy związany między innymi z Radiem Kraków, Radiem Eska i Radiem Plus. Fan muzyki, bywalec festiwali, wielbiciel krakowskiej Nowej Huty, hejter krakowskiego smogu.

Udostępnij

Zobacz także

Wspierają nas

Partner portalu

Joanna Urbaniec

Dziennikarka, fotografik, działaczka społeczna. Od 2010 związana z grupą medialną Polska Press, publikuje m.in. w Gazecie Krakowskiej i Dzienniku Polskim. Absolwentka Krakowskiej Szkoła Filmowej, laureatka nagród filmowych, dwukrotnie wyróżniona nagrodą Dziennikarz Małopolski.

Przemysław Błaszczyk

Dziennikarz i reporter z 15-letnim doświadczeniem. Obecnie reporter radia RMF MAXX specjalizujący się w tematach miejskich i lokalnych. Od kilku lat aktywnie angażujący się także w tematykę ochrony środowiska.

Hubert Bułgajewski

Ekspert ds. zmian klimatu, specjalizujący się dziedzinie problematyki regionu arktycznego. Współpracował z redakcjami „Ziemia na rozdrożu” i „Nauka o klimacie”. Autor wielu tekstów poświęconych problemom środowiskowym na świecie i globalnemu ociepleniu. Od 2013 roku prowadzi bloga pt. ” Arktyczny Lód”, na którym znajdują się raporty poświęcone zmianom zachodzącym w Arktyce.

Jacek Baraniak

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Ochrony Środowiska jako specjalista ds. ekologii i ochrony szaty roślinnej. Członek Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot i Klubu Przyrodników oraz administrator grupy facebookowej Antropogeniczne zmiany klimatu i środowiska naturalnego i prowadzący blog „Klimat Ziemi”.

Martyna Jabłońska

Koordynatorka projektu, specjalistka Google Ads. Zajmuje się administacyjną stroną organizacji, współpracą pomiędzy organizacjami, grantami, tłumaczeniami, reklamą.

Przemysław Ćwik

Dziennikarz, autor, redaktor. Pisze przede wszystkim o zdrowiu. Publikował m.in. w Onet.pl i Coolturze.

Karolina Gawlik

Dziennikarka i trenerka komunikacji, publikowała m.in. w Onecie i „Gazecie Krakowskiej”. W tekstach i filmach opowiada o Ziemi i jej mieszkańcach. Autorka krótkiego dokumentu „Świat do naprawy”, cyklu na YT „Można Inaczej” i Kręgów Pieśni „Cztery Żywioły”. Łączy naukowe i duchowe podejście do zagadnień kryzysu klimatycznego.

Jakub Jędrak

Członek Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy Bez Smogu. Z wykształcenia fizyk, zajmuje się przede wszystkim popularyzacją wiedzy na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie ludzkie.

Klaudia Urban

Z wykształcenia mgr ochrony środowiska. Od 2020 r. redaktor Odpowiedzialnego Inwestora, dla którego pisze głównie o energetyce, górnictwie, zielonych inwestycjach i gospodarce odpadami. Zainteresowania: szeroko pojęta ochrona przyrody; prywatnie wielbicielka Wrocławia, filmów wojennych, literatury i poezji.

Maciej Fijak

Redaktor naczelny SmogLabu. Z portalem związany od 2021 r. Autor kilkuset artykułów, krakus, działacz społeczny. Pisze o zrównoważonych miastach, zaangażowanym społeczeństwie i ekologii.

Sebastian Medoń

Z wykształcenia socjolog. Interesuje się klimatem, powietrzem i energetyką – widzianymi z różnych perspektyw. Dla SmogLabu śledzi bieżące wydarzenia, przede wszystkim ze świata nauki.

Tomasz Borejza

Zastępca redaktora naczelnego SmogLabu. Dziennikarz naukowy. Wcześniej/czasami także m.in. w: Onet.pl, Przekroju, Tygodniku Przegląd, Coolturze, prasie lokalnej oraz branżowej.